Dette skrev jeg i april. Traff bra på Q2 og Q3 omsetning, undervurderte EBITDA Q2. En hel del flaks så klart, men hva tror dere om 34 mill Q4?
Jeg tror at det holder fint, burde kanskje justeres opp noe. Argumentene for oppjustering er begynnende leveranser til COVID-vaksine, avvikling av de supplychain-problem som har ledet til soft diagnostikk salg, økt ikke-coronarelatert aktivitet i lab samt at Q4 pleier å være et ganske bra kvartal for SAN.
Hvis estimatet holder lander vi på 138M årsomsetning.
Løfter vi blikket har vi fått bekreftet geografisk ekspansjon til Kina og India, salget av Woulgan nærmer seg, oppkjøp av synergistisk enzymvirksomhet ligger i kortene, leveransene påbegynnes til COVID-vaksine og vi kan forvente frukter fra R&D i form av nye produktlanseringer.
Samtidig boomer genterapimarkedet videre med dertil økende enzymbehov.
Jeg tror på 180M i omsetning 2021 og EBITDA omkring 80M, eksklusive evt. oppkjøp og avyttring av Woulgan. Da handler aksjen til EV/EBITDA omkring 34 2021E, hvilket i mine øyne er prisverdt for denne virksomheten. Oppkjøp og avyttring av Woulgan representerer mulighet for oppside fra estimatet.
Selskapet er som tidligere aktive i et sterkt voksende markedsegment med utsikter til bibeholden kraftig vekst langsiktig, har ekstreme marginaler og kraftige lock-in effekter hos kundene som skaper sterke repetative inntekter.
Hvis man formår å løfte blikket og se for seg hvordan dette selskapet ser ut om 3-5 år så er inntektene og bunnlinjen en helt annen enn idag, i mine øyne.
Eksakte estimater er vanskelige på lengre sikt, men lykkes de vokse med gjennomsnitlig 30% vil inntektene beløpe seg til ca. 400M i 2024 med EBITDA omkring 150-200M.
Selskapet kan da vel være verdt nære 10 milliarder (EV/EBITDA 40-50 på 150-200M)
Eier aksjer.