Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ArcticZymes Technologies (AZT)

Dette skrev jeg i april. Traff bra på Q2 og Q3 omsetning, undervurderte EBITDA Q2. En hel del flaks så klart, men hva tror dere om 34 mill Q4?

Jeg tror at det holder fint, burde kanskje justeres opp noe. Argumentene for oppjustering er begynnende leveranser til COVID-vaksine, avvikling av de supplychain-problem som har ledet til soft diagnostikk salg, økt ikke-coronarelatert aktivitet i lab samt at Q4 pleier å være et ganske bra kvartal for SAN.

Hvis estimatet holder lander vi på 138M årsomsetning.

Løfter vi blikket har vi fått bekreftet geografisk ekspansjon til Kina og India, salget av Woulgan nærmer seg, oppkjøp av synergistisk enzymvirksomhet ligger i kortene, leveransene påbegynnes til COVID-vaksine og vi kan forvente frukter fra R&D i form av nye produktlanseringer.
Samtidig boomer genterapimarkedet videre med dertil økende enzymbehov.

Jeg tror på 180M i omsetning 2021 og EBITDA omkring 80M, eksklusive evt. oppkjøp og avyttring av Woulgan. Da handler aksjen til EV/EBITDA omkring 34 2021E, hvilket i mine øyne er prisverdt for denne virksomheten. Oppkjøp og avyttring av Woulgan representerer mulighet for oppside fra estimatet.

Selskapet er som tidligere aktive i et sterkt voksende markedsegment med utsikter til bibeholden kraftig vekst langsiktig, har ekstreme marginaler og kraftige lock-in effekter hos kundene som skaper sterke repetative inntekter.
Hvis man formår å løfte blikket og se for seg hvordan dette selskapet ser ut om 3-5 år så er inntektene og bunnlinjen en helt annen enn idag, i mine øyne.

Eksakte estimater er vanskelige på lengre sikt, men lykkes de vokse med gjennomsnitlig 30% vil inntektene beløpe seg til ca. 400M i 2024 med EBITDA omkring 150-200M.
Selskapet kan da vel være verdt nære 10 milliarder (EV/EBITDA 40-50 på 150-200M)

Eier aksjer.

19 Likes

Kostbasen til AZ er idag rundt 40 mill i året for AZT under et er den ca 60 mill.
Jeg synest deg er å ta hardt i viss en forventer at den skal 3-4 dobles iløpet av 4 år.
En 30-40% vekst i SAN fra 2021 og fremover tror jeg er realistisk ( markedet totalt sett er forventet å øke med ca 30 % årlig) Men når det gjelder 2021 tror jeg på en ketchup effekt i SAN forbruket, «ordinære» kunder øker naturlig sitt forbruk mens Covid 19 kunder får «fast track» slik at etterspørselen blir veldig stor utover 2021.

Ser en 4 år frem i tid vil det også være nærliggende å tro at det har blitt foretatt minst ett og trolig flere oppkjøp. Holter var så klar på dette ved strategi omlegging at jeg tror de har flere kandidater i kikerten.

1 Like

Takk, jeg holder med deg, sannsynligvis blir det bedre EBITDA-marginer. Ligger antagelig for lavt i mine antagelser. En dobling av kostbasen er en forsiktig antagelse i hvert fall.
I så fall EBITDA 2024 omkring 300 mill, gitt ovenstående vekst.

4 Likes

Jeg har stor tro på at dine anslag vil slå til, selv om det ikke virker og være mye tro på det i markedet hvis man ser på dagens omsettning og kursutvikling. Greit at man får en korreksjon på ett skuffende resultat. Men ser man på alt det andre som ble presentert, så virker det ikke logisk at kursen skal ligge rundt 60kr på stort volum slik jeg ser det. Jeg nevner i det korte bilde at en kunde har integrert LAMP teknologien i sin neste generasjon COVID-19 test. Snakker man her om Thermo Fisher, så burde det ligge en svært god oppside i dette. Dette sammen med ett svært økende kundegrunnlag i India og Kina. Så ser jo fremtiden lysere ut en noen gang. Men så har jo AZT fått vind i seilene gjennom drahjelp fra corona epidemien. Da får vi vel leve med at den i siste kvartal også begrenset salget en del.

1 Like

Men liksom. Aksjen føk jo i været som bare det til Q2 rapporten 19. august , og hadde da gått fra kr 7 til 60 på 4-5 måneder. Sitter dere og tenker at den slags økning skal fortsette lineært for alltid når selskapet omsetter for noen titalls millioner i kvartalet?

Jeg tenker at om den nå konsoliderer over 60 så er det en enorm gigasuksess, baseline på et sånt chart som det her er jo at den faller tilbake til minst 40.

7 Likes

En ting er hva de leverer kvartalsvis. Der utviklingen har vært fantastisk for AZT, dog litt under forventning for Q3. Men prisen for selskaper som AZT og de fleste biotec selskaper prises i like stor grad i forhold til ett fremtidig inntjeningspotensialet. AZT har vist at de klarer og tjene gode penger, i motsettning til de fleste biotec selskaper på OSE. Kursen idag er ikke spesiellt høy i forhold til andre sammenlignbare selskaper, som ikke engang tjener penger. Jeg kopierer det største aksjonær sa om dette.

“Aktien värderas då till 41x 2021 EV/EBIT (72 Mkr). Det är få bolag med 30% tillväxt och samma cash conversion som värderas lägre. Vill man spela genterapitrenden tror jag inte det finns ett billigare sätt iallafall. AZT är fortsatt mitt top pick.”

3 Likes

Hvem sammenligner du med da ?

Jo men når selskapet nå prises til 3 milliarder på disse tallene så ER det jo forventninger til ganske rikelig fremtidig vekst som er priset inn.

Markedet trenger å se at Q1 og Q2 i år er noe som kan reproduseres og at det ikke bare var flukes.

2 Likes

«Markedet» skulle lest rapportene og fått opp øynene for hva som er iferd med å skje med SAN.

Ingen annen kilde enn at han selv sier det. Ifølge ham så er han en del av flere svenske investorer som skjuler seg under kontoen Skandinaviska Enskilda Banken.

Det vil alltid väre korreksjoner i denne typen vekstselskaper. De beste aksjene de siste 10-20 år, som Amazon og Monster, har hatt opp til flere drawdowns opp mot dröyt 80%. Dette er bare hverdag i denne typen aksjer :slight_smile:
Den ene dagen priser markedet inn blue-sky scenarioet og den andre dagen gravferd, med sin klassiske manodepressive maner.
Q3 var et helt ok kvartal, 100% i linje med hva jeg forventet meg i hvert fall, men markedet forventet seg mer.
Vi får se hva framtiden bringer, jeg har troa :relaxed:

12 Likes

Der er i dag mig bekendt, ingen analytikere der følger Arctic Zymes. Synes det kunne være interessant at benchmarke Genovis et svensk enzyme firma som er fulgt af Red Eyes analytikkere.
Genovis har i dag et Marketcap på SEK 2 Milliarder og en kurs på 30,2. Red Eye har Genovis i deres Top Picks portefølje med 12 %. Upside til Base Case 68 %

Bear case estimat kurs 15
Base case estimat kurs 50
Bull case estimate kurs 100

Baggrunden for Genovis estimaterne nedenfor i tusinde

Nettoomsætning
2018— 2019— 2020— 2021— 2022— 2023
–35----- 61------- 87----- 129----- 160----- 171

Tilvækst i %
2018— 2019— 2020— 2021— 2022— 2023
51------- 75------ 44------- 48------ 24-------- 7

EBITDA
2018— 2019— 2020— 2021— 2022— 2023
—4----- 14------- 23------- 57------- 82----- 93

EBITDA Marginal i %
2018— 2019— 2020— 2021— 2022— 2023
-3-------- 22------ 27------ 44------- 51------ 54

Stocks 65.466.000
P/e 35
Kurs 50
Marketcap 3.255.000

Hvis vi nu antager at Artic Zymes bliver vurderet på samme måde. Dog har jeg sat EBITDA marginalen en anelse op da den ligger på ca. 50 idag .

Nettoomsætning
2018— 2019— 2020— 2021— 2022— 2023
-----------76------ 140----- 207----- 257----- 275

Tilvækst i %
2018— 2019---- 2020— 2021— 2022— 2023
-----------------------44------ 48------- 24------- 7

EBITDA
2018— 2019— 2020— 2021— 2022— 2023
----------------------70------ 108----- 136---- 148

EBITDA Marginal i %
2018— 2019— 2020— 2021— 2022— 2023
----------------------50------ 52------- 53------ 54
Stocks 48.334.674
P/e 35
Kurs 107
Marketcap 5.180.000

Jeg mener at hvis vi bruger de samme antagelser som Red Eye bruger til Genovis, burde Base Case kursen hedde 107 for Artic Zymes som modsvarer en upside på 80 %. ArticZymes præsentere i øvrigt hos RedEye i nær fremtid.

14 Likes

Da er vi tilbake på det glade 50-tallet igjen. Stengte på 58.6 i dag, fredag.

Det som har skjedd minner jo om en overreaksjon etter et tross alt brukbart resultat. Men 1/3 av verdiene er fordampet.

Det er det samme spørsmålet som en alltid sliter med og særlig i forskningstunge selskaper - hvordan skal verdien på selskapet vurderes?

Med mange nye småaksjonærer som trader aktivt og jager rask profitt, blir det nok fort til at det først skvulper over på den ene sida og deretter på den andre. Større volatilitet. Det vises i andre aktuelle aksjer også.

4 Mia var uansett kanskje i overkant høyt for et lite selskap som først nylig har begynt å finne sin form, og som først de siste kvartalene har begynt å gå nevneverdig i pluss?

Men om en er Long, så er det åpenbart at Azt er meget godt posisjonert internasjonalt i et meget lukrativt og sterkt voksende marked, og ikke minst er det kunnskapstung produksjon, hvor innstegsterskelen for nye konkurrenter er høy. I tillegg ser det ut til å være nokså kurant og rimelig å skalere opp produksjonen til økende etterspørsel.

I sum peker alle piler i retning av mange trivelige kvartaler fremover, og at vi tar igjen det tapte og vel så det, med litt tålmodighet på mellomlang sikt.

Bare noen strøtanker på slutten av uka.

3 Likes
  1. November hos Redeye ja, takk :slight_smile:
    https://www.redeye.se/events/794965/redeye-rd-tools-seminar
1 Like

Helt ærlig det her er typisk Nordmenn. Med hua I handa, “nei nu er vi blitt for dyre”.
Se på indlægget fra @zleep. Jeg er 100% enige.

Nordmenn kan ikke værdsette biotec, men det kan svenskerne, danskerne og ikke mindst amerikanerne. Jeg tør vedde på at AZT kommer til å lægge på mindst 100 mio i oms hvert år mange år fremover, og tjene flere 100 mio om 4-5 år. Opskaleringen er allerede i full gang

Nei, invester heller i Qantafule, som ikke kommer til å tjene en eneste krone indenfor de neste 10 år. Men mange mia er de værd.

Undskyld jeg blir bare så forbandet en gang imellem når jeg oplever denne mangel på ambitioner og forståelse bla. Investorerne.

Børge og Jethro forstår et heller ikke, og de er med rette stolte over det de har udrette.

Godt indlegg @zleep

18 Likes

Børsene hater usikkerhet og dagens videre fall bærer preg av nettopp det. Økende smittetall, mangel av vaksine mot korona, det amerikanske valget, høy arbeidsledighet osv. gjør at investorene er ordentlig skvetne og tar kortsiktig gevinst. Det er kanskje greit å handle på disse tidspunktene og nivåene?

Jeg liker tankemåten, og du har absolutt poenger da Genovis er nærmeste peer og Redeye en proff aktør. Den åpenbare motforestillingen er jo at en del vil si at RedEye har et utrolig friskt kursmål på Genovis, hvilket jeg nok delvis kan holde med om :slight_smile:

@Bra_Britt Det er muligt det er et frisk kursmål. Og det er vigtigt at være kritisk overfor analytikere. Men det faktum at Genovis er en del af Red Eye Top Picks og den aktie der fylder mest i deres portefølje validere aktien mere, end deres andre estimater for aktier vil jeg mene. De bliver målt og vejet på Top Picks. Jeg ville ihvertfald ikke betale for den info, hvis ikke de performed med deres Top pick portefølje måned efter måned. Iøvrigt synes jeg det er fantastisk du stadig er aktionær og skribent herinde igen. Mit yndlings indlæg er 509 skrevet af dig.

3 Likes

Etter en stygg uke er det litt betryggende at ikke største eier selger etter nedgangen. Kanskje snarere tvert imot skal man tolke det han skriver på twitter. Imponert over at han svarer på slike spørsmål!




ValueEye
@ValueEye

Replying to

@LaBulll

Agerar du något?

12:01 PM · Oct 22, 2020·Twitter for iPhone


1
Like




LaBull
@LaBulll

·

Oct 22

Replying to

@ValueEye

Jag brukar inte svara på denna typ av frågor men givet hur stor nedgången är idag kan jag säga så mycket som att jag inte säljer några aktier iallafall.

](https://twitter.com/ValueEye)

·
Haha snarare tvärtom

tack för den!

3 Likes

Bara för att tillägga lite off topic. Säkert mycket här som beror på finanstwitter. Som alla vet så är det extremt många som följer de stora på twitter i Sverige.
Under här har vi ett exemple av en som är stor på twitter och har relativt mycket cash. Han skapade en portfölj på 100k på Shareville som investerar i de mest populära twitter casen atm.

2 Likes