Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ArcticZymes Technologies (AZT)

@Oppturen @vlf Jeg er ikke blind for mulighederne jeg tror bare med øget omsætning kommer øget research og develoment cost samt cost vi umidelbart ikke kan se, Jeg bemærker at Genovis har 24 ansatte til en omsætning til 60 mio. Det er min påstand at, hvis ikke ArcticZymes havde steget så meget på så kort tid ville kursen være en del højere end idag. Casen er rigtigt god men er drevet af følelser. Få virksomheder vækster som ATZ. Fint hvis væksten bliver bedre men det igen rigtigt godt lige nu

Tjek iøvrigt og sammenlign Enzym forretninger / ansatte

Hvor mange ansatte har AZT på en (antatt) årsomsetning ca 147mnok?

Her er det siste jeg finner fra april 2020: “At the end of 2019, there were 38 full and part time
employees in the Group.”

Faktiske tall er vel det som gjelder, dvs 3,6mnok revenue pr ansatt. Dvs trolig litt høyere ettersom dette også omfattet “part time” ansatte.

Så finner vi nok ut etterhvert hvor godt dette skalerer ettersom SAN-omsetningen vokser.

Du kan jo se på dette selskapet her

Så kan du sammenligne med noen store etablerte som har vært i gamet noen år. (Microsoft ? De tjener jo bra)

Hvor mange ansatte burde de hatt ?

Nisje selskaper som treffer blink kan ha eventyrlige marginer.

2 Likes

At the end of 2019, there were 38 full and part time
employees in the Group. There were 9 employees
in the parent company Biotec, 13 in BetaGlucans AS,
19 employees in ArcticZymes AS, a decrease of 5
employees during the year.

Point taken @Oppturen svært at argumentere imod. Flot resultat de laver

2 Likes

Dette er den typen saklige og argumentative diskusjoner jeg kommer på dette forumet for å lese, honør til dere begge @zleep og @Oppturen

3 Likes

Dette er meget interessant.

Tak for linket vedr New England Biolabs. At de omsættes for 90 M $ eller ca. 1 mia NOK viser noe af størrelsen på dette market.

Da jeg for noen år tilbage chekket omsætning på Benzonase var det vanskelig å finne tall, og nu eiet av Merc er det vel umulig. Men jeg kom den gang frem til at det måtte ligge omkring 7-900.000 mio NOK.

Altså jobber ATZ i et market som er tett på 2 mia. Bare på disse to områder. Og jeg har stor tro på at ATZ vil få en stor andel av dette market.

Jeg syntes at deres opskalering viser at kunderne nu begynder å inkorporere produkterne i deres kit, test og i forbindelse med vacciner. Så jeg er ganske sikker på at vi vil se betydelig vækst i de næste mange år. Også højere en de 25% de selv guider.

5 Likes

@Fildo Jeg er langsigtet og tror nok vi kommer til at få højere vækst ultimo 2021, når organisationen er helt klar til det, men jeg regner ikke med det. Kan godt lide din vinkel omkring Benzonase. Hvilke andre enzymfirmaer har din interesse ?. Prøv at tjekke den her graf.

Jeg tror jeg har været for fokuseret på New England Biolab. Antal ansatte / omsætning, bliver spændende at få nogle nyheder i Januar.

Av de segmentene AZT leverer enzymer til er det vel diagnostikk som er klart størst, her er det PCR som er ledende som teknikk i dag.
Sommeren 2020 var det noen patenter innen LAMP som gjekk ut, dette gjør at veldig mange nå vil satse på denne metoden for å kunne gi raskere, enklere svar på prøver som Spesielt blir tatt utenfor institusjoner som ikke har dyrkingsutstyr for PCR.

Cod ung blant annet som blir brukt i PCR idag er spesial designet for å være effektiv i LAMP ( tror det har med tempereatur virkeområde å gjøre).
IsoPol BST er en polymerase for LAMP og AZT sin er blant de aller hurtigste på markedet (mulig hurtigst).
Bransjen har altså ventet på at disse patentene skulle gå ut før de kommer med sine LAMP tester. AZT har vært på «ballen» i flere år og sitter klar til å levere nøkkel enzymene.
Midt opp i det hele har en fått en pandemi i fanget !
Tenk dere innsjekking på fly og cruse båter, konserter og sportsarrangsjemang.
Når blir det obligatorisk å ta en spyttprøve og vente 15 min før en får «grønt lys» ?

Volumene på disse produktene kan bli enorme.

4 Likes

Swedbank Robur Småbolagsfond Norden A inn med 525k aksjer ser det ut som på Morningstar.
Får håpe flere fond finner veien :slight_smile:
Fond har litt over 2% av aksjene i azt nå mot snitt på OB på 16%.

Disclaimer: Har kjøpt aksjer over de siste 2 ukene (med snitt ca 65.4)

Caset for min del er det relativt solide droppet fra toppen helt oppunder 90kr (synes ikke så godt på det logaritmiske chartet som strekker seg over et stort kursspenn) til nå rett under 70 (var helt nede på lav 50 når den touchet MA100) kombinert med det fundamentale bakteppet med enzym- og vaksinerushet vi har i disse dager og at AZT faktisk tjener godt med penger (med potensiale for mer og jevnt mye over tid fremover). Ja - prisingen er frisk og optimistisk men etter litt saumfaring fra våre regne-kyndige skribenter virker uansett anslagene allikevel edruelige (imo). Man kan være enig eller uenig i akkurat dette - intet forsøk på oppstarten av en P/E diskusjon fra min side. :slight_smile: Vi fikk uansett en “liten” realitycheck på Q3 der manges forventninger måtte justeres litt ned og var i hovedsak årsaken til fallet på 35-40% - investorene/traderne måtte justere litt på brillene sine. Jeg tror denne justeringen / konsolideringen var både nødvendig og viktig og har (ref caset jeg ser) skapt et mer robust fundament for videre oppdrift.

Jeg liker å holde det enkelt (nesten på serviett-TA nivå) når jeg ser på charts - og det jeg ser i AZT chartet er høyt demand / moment og at vi nå i tillegg har testet MA100 og kravlet oss over MA50 og holdt oss der en stund og ligger og leker oppunder 70 på relativt lavt volum. Begynner å lukte “vellykket brudd” av MA50 det her og at vi vil ligge over denne fremover. Over 70 vil også innebære en vellykket test av og brudd opp gjennom tidligere motstand som vi feilet på tilbake i august (og forsåvidt nå midt i november). Kommer vi oss over her så tror jeg vi ser 90 og ny ATH relativt kjapt.

Veldig spent på de neste dagene - tippet på insider-chatten i dag at vi ville ende over 70kr . Det slo ikke inn men neste uke tror jeg vi får lukte litt på 70-tallet igjen.

Lykke til!

13 Likes

Håber på lidt input, her omkring forståelsen

ArcticZymes har udviklet en Vaccine sammen med Memorial Sloan Kettering Cancer Center in New York i 2009. Patentet er delt mellem de to parter.

Licensen til at udvikle vaccinen er til givet til i første omgang MabVax og derefter til Y-Mabs.

Fase 2 forventes afsluttet maj 2021

Når fase 3 er afsluttet får Y-Mab en såkaldt PRV Priority Review Voucher. Denne voucher kan sælges og repræsentere en værdi på mellem $ 70 mio og $ 350 mio.

Der står i ovenstående link at Y-MAbs vil dele 20 % af Netto provenuet med MabVax. Som Biotec Pharmacon og MSKC lavede aftalen med.

Jeg synes bare det virker mærkeligt, hvis ArcticZymes ikke skulle have andel i det beløb, når man nu har et partnerskab. https://finansavisen.no/forum/thread/43199/view

Hvor ligger ellers de kommercielle interesser for ArcticZymes med SBG og denne aftale.

I følge Y-mabs, så vidt jeg har skjønt, er GD2-GD3 vaksinen en oppfølgingsbehandling til et annet legemiddel de har utviklet, Naxitamab. Dette ble akkurat godkjent av FDA, men krever etterfølgende dokumentasjon, da det ikke har gjennomført fase 3. Disse legemidlene retter seg mot en relativt kjip krefttype som rammer barn og er heldigvis relativt sjelden. På grunn av det etiske og at dette er en relativt sjelden indikasjon, så kjøres ikke vanlig blindet og placebo-kontrollerte studier.

Med dette som bakteppe, så kommer ikke nok ikke GD2-GD3-vaksinen til å gå gjennom et vanlig fase 3-utviklingsløp. De har vært i fase 2 nå en god stund og rundt 300 pasienter er inkludert. i 2H av 2021 starter en multisenter fase 2. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer i forhold til når produktet blir godkjent for bruk.

Bare for å ha det klart: Biotec Betaglucans AS, som er datter og 100% eid av AZT, leverer SBG til denne studien. SBG fungerer som en adjuvant som skal forsterke effekten av vaksinen. Resultatene foreløpig virker lovende i forhold til vaksinen og effekten av å i tillegg gi SGB til pasientene. De siste tre kvartalene har AZT hatt inntekter på rundt NOK 1 mill pr kvartal på dette salget. De er i forhandlinger med Y-mabs om en avtale om vaksinen blir kommersialisert.

5 Likes

@ Staylong tak for svaret. Bare så jeg forstår det korrekt.

Patentet der ligger til grund for GD2-GD3 vaksinen udviklet af Nai-Kong V. Cheung og Rolf Einar Engstad https://patents.google.com/patent/US8323644 for Biotec Pharmacon ASA og Sloan Kettering Institute for Cancer Research

I vedlagte link er det Biotec Pharmacon ASA der har retttighederne og ikke Biotec Betaglucans AS

Sammen har de udviklet GD2-GD3 vaksinen og deler rettighederne til denne, på samme måde som de i 2014 indgik et yderligere samarbejde om andre kræftformer jævnfør ovenstående link

Biotec Pharmacon ASA levere Adjuvanten som sammen gjorde man havde et unikt medikament og sammen har patenterede det.

FDA har givet RSV Y-Mab som har en værdi i dag på ca. 100 mio $ som Biotec Betaglucans AS har udviklet sammen med Memorial Sloan Kettering.

Har man lavet en kontrakt med MabVax og sagt i får rettighederne til GD2 vaksinen til 0 NOK uden betingelser men vi levere Adjuvanten ?

I relaliteten betyder det at MabVax har fået et formidlingshonorar på $ 20 mio for at finde Y-Mab som kunne få vaksinen godkendt af FDA

Jeg forstår godt der ligger mange ting tilbage og der er en grund til virksomheden hedder ArticZymes idag, synes bare det er interessant fordi der er et uforløst potentiale i fremtiden. Tiden og usikkerheden utilfredse aktionærer osv har måske ikke været med BiotecPharmacon men nu er der snart et medikament på markedet det må da gøre det salgsbart til andre indikatorer.

Arcticzymes bør vel dele en evt. RSV med Sloan Kettering Institute for Cancer Research næste gang.

2 Likes

Jeg har for liten kunnskap om det formelle rundt avtaler og det eierskapsmessige rundt denne vaksinen til å kunne uttale meg mer enn jeg allerede har gjort. Dessverre. Jeg håper vi kan få en oppklaring fra selskapet angående dette i den nærmeste fremtid. Ved flere av de siste kvartalsrapportene har det blitt poengtert at de jobber med å få en avtale på plass.

1 Like

Siste års utvikling i AZT gjør nok at En sitter ned betraktelig bedre kort rundt forhandlingsbordet.
AZT er ikke på noen måte avhengi av SBG, vaksinen er nok totalt avhengi av SBG.

Holter er rette mannen i disse forhandlingene.

3 Likes

Har gått 3 poster i dag på 300 000 blank.

2 Likes

Noen som har registrert hvem som solgte/kjøpte. Denne omsetningen er ikke registrert på top50 aksjonærlista såvidt jeg kan se?

2 dagers lagg på den

1 Like