Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ArcticZymes Technologies (AZT)

TA biten skal andre få ta seg av. Men det er nok mange som sitter på relativt heftige gevinster i AZT og som i dagens klima ser andre kandidater som har større potensiale i det korte bildet.
Vi kan heller ikke underslå at en del ble skuffet over Q3 tallene, noe som kan ha skapt en viss usikkerhet. Når da selskapet selger hele BBG for 70 mill, så kan det ha utløst enda en skuffelse og resultert i at enkelte har solgt seg ut/ned i påvente av Q4 og eventuelt andre nyheter.

Jeg mener AZT går mot et meget godt 2021 med utvidet SAN produksjonskapasitet og flere kunder som kommer over i en kommersialiseringsfase, samt at gigantmarkedene i Kina og India inntas.

At kursen skal ned igjen på 40-tallet finner jeg lite sannsynlig, men jeg er sluttet å bli overrasket over hvor investorene på OSE spretter.

1 Like

Hva er det denne Odd Knut Birkeland driver med da ?

Han handler ihvertfall stort.

Ser det i går ble omsatt en post på 543 546 aksjer utenfor ordrebok. Nøyaktig lik beholdningen han hadde dagen før.

Ser han siste 1/2 året har hatt flere transaksjoner med fler 100 000 aksjer i slengen ofte ser det ut som Nordea bank ABP er en form for motpart.

Er det noen derivat veddemål som bedrives ? Finner det litt merkelig med denne sjongleringen mellom 2 parter frem og tilbake. ( på aksjonærlisten 16.Desemper selger han 300.000 aksjer mens de kjøpes tilbake den 17. Nordea bank nesten motsatt)

Sprek trading av en på 70 år

Personlig er jeg glad de kvittet seg med BBG delen, hele grunnen til at jeg investerte i selskapet var for enzymdelen da de la om strategi for et års tid siden og de begynte å levere gode tall i år.

Tror timingen for salget var veldig bra og jeg har tiltro til at Jethro vet hva han holder på med. Woulgan var tomt i Q3, adjuvant delen vil ta år før det eventuelt blir godkjent. Jethro holder også fristen om at Woulgan skulle selges innen året, noe som er tillitsvekkende.

Prisen som er rundt 5x ebidta for 2020, som var covid boostet (Eller 11x Labulls 2021 estimater, fallende trend der altså) synes jeg er grei. Det hadde heller ikke hatt så veldig mye å si om de hadde fått noen millioner ekstra sett til marketcap nå.

Det viktigste er at de nå kan fokusere 100% på enzymdelen som er der de høye marginene og den høyeste veksten ligger. YTD 45M i EBITDA mot 5M i 2019. 60% ebitda margin YTD, det skaler utrolig bra med 74% ebitda margin i rekordkvartalet q2.

Hørte også på callen her om dagen og Jethro sa at de med salget av BBG og på grunn av resultatene i år var i en helt annen posisjon nå en ved inngangen av året når det kom til M&A. Håper å få reist og sett på selskaper neste år. Ser på størrelser som omsetter for omtrent det samme eller mer en de selv. De har nå 100+ genterapikunder (SAN). Første gang jeg hørte en analytiker fra Danske Bank stille spørsmål. Også stort fokus på R&D.

Jeg er tror ikke de skaler opp enzymdelen slik de nå skal uten at de ser høy etterspørsel for det. (Kina, India, top tier firm osv.) Blir veldig spennende å se hvordan salg og marginer utvikler seg fremover. Bruttomarginene for enzymene er som kjent på rundt 98% og på et ebitda nivå klarte de altså 74% i q2, som kan gi en liten pekepinn på hvor det kan ligge med økt salg fremover. Disc: eier aksjer.

4 Likes

Støttes!
Jeg økte på 61,8-62kr nettopp. Det får være grenser til surmuling over bbg salg. Et bra trekk av Jethro.

2 Likes

@ FildoD Ved du hvem der ejede Benzonase før det blev solgt til Merc og har du beregningen ?

En liten skrivefeil til der nå så ligger du tynt an :slight_smile:

Ser ut som kursen ble manupilert rett under støtten i sluttspurten med masse småhandler på 2, 3, 5 og 7 aksjer. Men støtten på 63 virker solid.

Støtten var vel på kr 65 og denne er å brutt ned.
Aksjen virker svært tung for tiden. Kan også bli mye realisasjon av gevinster når man kommer til nyåret og får utsatt gevinsbeskattningen med ett år.

Ja, første støtte på 65, så ny nå på 63. Så er det vel en på 60. Over nyttår så kan man potensielt få noen aktivt forvaltede fond ta den inn i porteføljen sin.

Genterapi er ihvertfall et voksende marked.

7 Likes

Prediction (for idag; 22.12): Avslutning opp mot 64 og volum på +250K idag vil signalisere vending i chartet (grønn candle spiser rød candle). Har tatt litt mer på 61,20 idag og gambler på nevnte utfall. :crossed_fingers:

4 Likes

Veldig spennende nå, reagerer positivt etter at den danset litt helt presist på potensielle støtten jeg hadde i mitt chart.

Edit:

Avventende julehandel i dag, ingen store ting å lese ut

3 Likes

Usj… for en møkkadag. Det så veldig lovende ut en stund når vi lå og pusha 64… Det droppet vi fikk ned til 60 var unødvendig svakt som avsluttende bevegelse for dagen… Jeg teller litt på knappene i denne nå men gir det noen dager ut på nyåret. Har brent meg på å selge ut for tidlig med et lite tap i AZT før…! :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Enig i det, den er langt mer kjøpbar nå som den har fått kjølt seg ned litt.

Ser litt det samme bildet men er nok en smule fatigued i AZT. :stuck_out_tongue_closed_eyes: Synes kursen ligger «feil» nå og bør finne sitt nivå noen kroner opp for å danne et litt mer robust bilde/oppsett. Tiden vil vise.

Tenker at det kan være interessant å sammenligne AZT med Danske Chemometec. Ikke fordi de har sammenlignelige produkter eller markeder. men kun på økonomisk formående.

Chemometec annoncerer at de i indeværende år vil få følgende tall 2020/21:
Oms: 250-260 mio
EBITDA: 110-115 mio
Market Cap pr i dag: 9,7 mia

AZT
Oms: 140-150 mio
EBITDA: 65-75 mio
Market cap i dag. : 2,9 mia

Nu vil AZT miste en Oms på 45-50 mio samt et ebitea på 12-13 mio. på frasalget af hele Betaglukan delen.
Men jeg er ganske sikker på at omsetning og ikke minst ebitea vi inhentes av det stærkt voksende enzym salget i 2021.

Læg mærke til at MC for AZT kun er en trediedel av Chemometec. Det burde kanskje være det halve. Især med de vekst muligheter og den sikkerhet som AZT har i sin omsætning og ebitea.

Min konklusjon er derfor at som langsiktet value investor er det stadig stor opside i AZT.

4 Likes

Kjenner jeg begynner å bli litt Edgy inn mot Q4 :confused: ble folk flest så skremt av resultatet på Q3 at de nå ikke tørr nærme seg AZT igjen ? Forventer et solidt resultat i Q4 som er mer harmonisk

1 Like

Flott svar :slight_smile: Takk for reminderen

Interessant volumnivå og utvikling idag. Flott bunnstick ned mot 58 og nå er vi på nivå med overdelen av gårdsdagens røde candle --> grønt candle spiser rødt candle. Nice isåfall. Avslutning over 62 og volum >250K ville jeg ansett som svært positivt! Kan være vending “in the making” vi ser her nå.

2 Likes

“Arcticzymes Technologies ble årets store børsvinner”

1 Like