Personlig er jeg glad de kvittet seg med BBG delen, hele grunnen til at jeg investerte i selskapet var for enzymdelen da de la om strategi for et års tid siden og de begynte å levere gode tall i år.
Tror timingen for salget var veldig bra og jeg har tiltro til at Jethro vet hva han holder på med. Woulgan var tomt i Q3, adjuvant delen vil ta år før det eventuelt blir godkjent. Jethro holder også fristen om at Woulgan skulle selges innen året, noe som er tillitsvekkende.
Prisen som er rundt 5x ebidta for 2020, som var covid boostet (Eller 11x Labulls 2021 estimater, fallende trend der altså) synes jeg er grei. Det hadde heller ikke hatt så veldig mye å si om de hadde fått noen millioner ekstra sett til marketcap nå.
Det viktigste er at de nå kan fokusere 100% på enzymdelen som er der de høye marginene og den høyeste veksten ligger. YTD 45M i EBITDA mot 5M i 2019. 60% ebitda margin YTD, det skaler utrolig bra med 74% ebitda margin i rekordkvartalet q2.
Hørte også på callen her om dagen og Jethro sa at de med salget av BBG og på grunn av resultatene i år var i en helt annen posisjon nå en ved inngangen av året når det kom til M&A. Håper å få reist og sett på selskaper neste år. Ser på størrelser som omsetter for omtrent det samme eller mer en de selv. De har nå 100+ genterapikunder (SAN). Første gang jeg hørte en analytiker fra Danske Bank stille spørsmål. Også stort fokus på R&D.
Jeg er tror ikke de skaler opp enzymdelen slik de nå skal uten at de ser høy etterspørsel for det. (Kina, India, top tier firm osv.) Blir veldig spennende å se hvordan salg og marginer utvikler seg fremover. Bruttomarginene for enzymene er som kjent på rundt 98% og på et ebitda nivå klarte de altså 74% i q2, som kan gi en liten pekepinn på hvor det kan ligge med økt salg fremover. Disc: eier aksjer.