Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ArcticZymes Technologies (AZT)

Les deg opp på siste 4 Q rapporter, se hva som er i emning med SAN produktene.

Q4 rapporten kommer ikke bare med tallene for Q4, den kommer også med guiding for fremtiden.

San salget har vist eventyrlig vekst og AZT melder at alle kundene(100+) er i tidlig fase med sine produkter. AZT har derfor 100 dobblet produksjonskapasiteten iløpet av Q4 2020 for å være klar til å lever til forventet etterspørsel. For ordensskyld så var markedsverdi på produksjonskapasitet i 2020 på ca 50mill( for SAN)
Jeg har skrevet om dette før og flere enn meg har sett dette, men «markedet» kan umulig ha tatt dette inn over seg.
Så får vi se da på Q4 om tallene og/eller guidingen sier noe mer konkret om hvor raskt produksjonskapasiteten får prøvd seg. :grinning:

1 Like

Så litt på chartet du postet, over 70 kr er det tilnærmet vakum opp til 83kr.
(ref. volumbarene)

1 Like

Godt sett det. :slight_smile:

Jeg leser litt og finner at SAN står for ca 30 mill av omsetningen i 2020? Kan det stemme? Om de øker kapasiteten X100 betyr det at de kan serve helt opp mot 3 milliarder kroner fra SAN omsetning?

Jeg er ikke storforlangende, men la oss si de klarer X10… Da er man oppe i 300 mill SAN omsetning. Resultatet med nåværende driftskost bør da bli omtrent 260 mill EBIT. P/E 50 ==> 13 milliarder MCAP. Ser litt oppside her ja :slightly_smiling_face:

Forventer du potensialet blir synlig gjennom melding om nye storkunder eller ved Q4 rapport?

SAN konkurrent enzyme Bezonase fra Merck koster 5 gange så lidt som SAN. Jeg tror at prisen på SAN bliver nedsat væsentligt ved større ordre.

1 Like

Er der noen kvalitets forskjell mellom SAN og Bezonase ? Er det AZT som sitter på best enzyme?

Svaret på spørsmålet ditt er JA, SAN HQ fra AZT er det absolutt beste som er på markedet. Spesielle fordeler i forhold til konkurrenter er større tålegrense hva gjelder temperatur og saltinnhold. Slik jeg har forstått det er evnen til og tåle salt spesiellt viktig.

Så da er kanskje pris x5 av konkurrent berettiget?

Det kan du spørre de som kjøper om. Men dette skal visstnok bidra til og gjøre produksjonsprosessen betydelig mer effektiv. Er ingen ekspert på området, bare forteller hva jeg har lest :slight_smile:

Desuden så bliver workflow nemmere ved at bruge SAN. Det største problem ved Genterapi er at produkterne er sindssyg dyre og man gør meget for at minimere omkostningerne så markedet kan betale for det. Måske er X5 berettiget tror bare det også er i AZT interesse at salgsprisen bliver mindre.

1 Like

Jeg forventer bekreftet utvikling i salg i Q4 og guiding på hva vi kan forvente i 2021 og videre.
Salg av SAN i Q2 var på ca 13 mill utifra det regner jeg det som sannsynlig med minst produksjonskapasitet på 50 mill for året

1 Like

De som bruker Benzonanse må først fjerne salt fra løsningen.
SAN er også mer «virksomt».
1 liter saft som skal blandes 1:10 med vann kan gjerne være 50% dyrere enn 1 liter som skal blandes 1:5 med vann og sluttproduktet blir likevel billigere :slight_smile:

4 Likes

Tror nok mange av oss kan bli overrasket i 2021. Vekstpotensialet er i høyeste grad tilstede gjennom betydelig mangedoblet produksjonskapasitet. Men kan det bli realitet at denne økte produksjonskapasiteten blir utnyttet fullt ut? Markedet tror det ihvertfall ikke…ennå. Så dersom selskapet likevel skulle evne å gjøre det blir det svært mange som blir overrasket. :wink:

3 Likes

Jeg tror på ingen måte at kapasiteten blir nyttet fult ut i 2021.
Men om en bare er i nærheten av 5% vil EBIT komme inn 400-500% bedre enn i 2020.

Det sier litt om potensialet.

5 Likes

Snakk om svar på tiltale. AZT reagerer kontant opp idag på høyt volum og gjør en relativt overbevisende både bevegelse og helhetlig dag i øverste sjikte prismessig (VWAP >67). Dette stod definitivt ikke på lista over mulige scenarier på første handelsdag i 2021 :slight_smile:

Godt fornøyd med denne dagen og ser frem til de neste dagene for å se litt mer hva / hvor mye som ligger bak og under det vi så idag. Kan fort være vi får noen grønne dager på rappen her nå og at vi ender opp rundt 76-77kr. Dette litt avhengig av makro selvsagt.

EDIT: Ønsker selvsagt at vi utfordrer ATH men enn så lenge er jeg mest fornøyd med dagens meget solide bevegelse :slight_smile:

3 Likes

Personlig tror jeg ikke AZT har bygget en kapasitet selskapet ser for seg å utnytte fullt ut, hele tiden. Men med mange kunder som står på terkskelen fra utvikling til kommersialiseringsfasen, så kan det komme store utslag i produksjonsbehovet til enhver tid. For å kunne ta toppene og sikre kundene leveranser i en sårbar periode, må AZT ha en rimelig stor overkapasitet. Derfor vil den nye produksjonskapasiteten kun unntaksvis bli utnyttet for fullt. Tror jeg.

3 Likes

Det tror jeg du har rett i, men tror ikke tanken er å produsere 1 uke og bruke resten av året på å selge. :grinning:
Vi har jo fått vite at de har mottatt bestillinger på opptil 3 mill i en sleng og flere på 1 mill.

Nei, det tror ikke jeg heller. Produksjonen kommer nok til å ligge på et høyere nivå jamnt gjennom hele året. Men med såpass mange kunder og kunder der behovet til flere kan endre seg betydelig i løpet av en kort periode, kan ikke ledelsen risikere at det innimellom kommer topper som selskapet ikke er i stand til å betjene. Da risikerer de sitt gode rykte og at kunder, dersom mulig, går til andre for å få dekket sitt behov.

Med den siste produksjonsøkningen vil selskapet både ha rom til å vokse, både i antall kunder, men også i volum til eksisterende kunder, og slik sett være en pålitelig leverandør av enzym i verdensklasse.

Jeg tror vi også har mye å glede oss til i 2021. Ikke minst utviklingen i Kina og India blir spennende å følge.

1 Like

Ser teknisk lekker ut, skal ikke mye til nå før AZT dra oppover.

Spennande utvikling så langt i dag… Ser ut til at me kanskje bryt 70 kr …