Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ArcticZymes Technologies (AZT)

Hvordan påvirker Beta glucan salget Q4 rapporten. Blir ikke der et veldig stort finansielt bidrag til resultatet?

Det er selvfølgelig ett fint bidrag til kassen, men kan ikke regnes inn som en del av Q4 resultatet slik jeg forstår det. Det vil uansett være ett fantastisk bidrag når de i disse dager starter jobben med M&A. Forhåpentligvis får vi ett kjøp av ett selskap som passer bra i forhold til det segmentet AZT jobber innenfor iløpet av første halvår.

Salget påvirker nok EBIT, men ikke justert EBIDA.
Jeg regner med det vil påvirke EBIT i negativ retning, tipper bokført verdi av BBG er over 150 mill, mens salget var på 70 mill. Så vi kan nok forvente negativ EBIT.
Men regner med dette blir grundige forklart ved presentasjonen.

Kan være morsomt å høre hva dere synes om denne gjetningen på 4Q20 ca-tall (NOK 1.000 og årsresultatet i parentes);

Sum revenues 35.000 (147.000)

EBITDA 14.000 (65.000)

Jeg ser bort fra hvordan tallsjonglørene velger å føre BBG-salget (70 mill)

Så veldig rød EBIT? Jeg kan ikke se at det er et godt utgangspunkt selv om det bare er snakk om nedskrivninger godt forklart. Se for dere overskrivtene i DN og FA. Journalister på autopilot vil lage meget rare overskrifter?

Sirli - Mulig du misforstår parentesen? Jeg sa “årsresultatet i parentes” - dvs det som står i parentes er i aller høyeste grad et positivt resultat. Ikke sant?

Mulig det, men for selskapet er det positivt.
Negativ ebit gir 0 skatt + fremførbart underskudd.

Finansiell aktivitet har jeg sett både gå inn i EBIT og ikke gå inn i EBIT. Dersom 70 mill skal nedskrives så vil hele årets flotte resultat fremstå negativt. Det er ikke bra? Hadde vært nyttig å diskutert dette videre. Skal den nedskrivingen inn i EBIT. Jeg tror det DA i EBITDA står for Depriciation and Amortization. Det er nedskriving og avskriving.

Jo, men det kommer ikke til å bli bra for aksjekursen.

De «store» har vel litt mer peiling på tall enn saueflokken.

Vi må også huske på at AZ fortsatt er datterselskap av AZT så en skal ikke være så mye oppegående for å se det.

Kan og være ettersom endelig oppgjør av kubdekontoer etc skal gjøres etter årsslutt at vi får presentert Q4 uten salget og at det kommer som korreksjon k årsrapporten ?

1 Like

OK. Jeg bare veier for eller imot. Liker AZT, men skal man gå inn før eller etter Q rapport? Tenker jeg muligens skal vente til 28 for å være litt kynisk :slight_smile:

Hei.

Er det nokon her som veit om CureVac er kunde av Azt? Veit jo at Azt holder korta tett til brystet om mange av kundane sine, men det er jo ein del aksjonærer i denne som er flinke til å grave litt.

Grunnen til at eg spør er denne. Veit jo at Azt leverer til ReiThera, men er usikker på om CureVac er på kundelista deira? Hadde ikkje gjort noko om så var tilfelle i alle fall :wink:

Et litt random innlegg kanskje, men gir et lite innsyn i den biotek-klyngen som AZT er en del av.

1 Like

Hyggelig åpning for AZT i dag på en ellers rød børs. Samtidig som interessen for AZT her på TI nærmest er fraværende.

Vær klar over at AZT har en del store internasjonale kunder i sin kundedatabase, inkludert kunder som er involvert i såvel testing som vaksineutvikling mhp Covid-19. Selv om covid-19 relatert salg var begrenset i såvel Q2 og Q3, så kan smittebølgen verden har opplevd høsten 2020 ha resultert i betydelig høyere covid19 relatert salg i Q4. Ettersom en del investorer finner slike historiske tall interessante, så kan det være en positiv faktor når Q4 fremlegges.

Det som er mer interessant, etter min ringe mening, er hva ledelsen vil si om fremtiden. Selskapet har nå en betydelig økt produksjonskapasitet for SAN og de første spede skrittene er tatt i gigantmarkeder som India og Kina. Blir spennende å følge AZT i 2021. Forhåpentligvis vil flere finne AZT interessant utover i 2021.

6 Likes

Jeg tror ikke interessen er fraværende, men er det så mye mer å si? Det er lenge siden vi har hørt noe konkret fra ledelsen.

En ting som jeg har tenkt litt på. Hvordan skal dette eventuelle oppkjøpet finansieres? Det ble nevnt at de så på selskapet i samme størrelsesorden som seg selv (Q&A-seansen de hadde etter meldingen om salget av BBG). Når de sier samme størrelsesorden regner jeg med de ikke mener MCAP, men heller antall ansatte og en enzym-portefølje som er noenlunde like stor.

Det må jo finnes noen “mislykkede juveler”, som AZ var for litt over et år siden, som vil kunne blomstre under AZT-paraplyen. Et slikt case kan vel kjøpes opp for under MNOK 500?

1 Like

Hadde ikke AZT hatt SAN så ville jeg tro markedspenetreringen hadde vært en helt annen. AZT har også COD som gir bra med inntekter.

Et selskap lignende AZT men uten COD og SAN trenger ikke å koste skjorta. Men her kan komme svært hyggelige synergier ved at AZT blir en mer komplett leverandør.

Tipper AZT har over 200 mill å handle for før årsregnskaper skal godkjennes i April/Mai :grinning:

Veldig fint innlegg, viktig å drøfte videre. For å bruke dine egne ord, Staylong: En ting som jeg har tenkt litt på.
Hvis man skal kjøpe et annet selskap, så må dette ha produkter som AZT ikke har, men som de ønsker seg. De trenger ikke å kjøpe ytteligere produksjonskapasitet for sine egne produkter. Så da tenker jeg ikke på mislykkede juveler, da disse trolig ikke klarer å selge sine produkter. Og enten er produktene ikke gode nok, eller så er ledelsen av selskapet inkompetent. Bare tenk på Woulgan. Da tenker jeg mer på oppkjøpskandidater som er konkurrenter til azt og som klarer å selge sine produkter. Og da er vi vel på et prisnivå for oppkjøp som er relativt høyt. Da snakker vi kanskje om selskaper som er like store eller større enn azt. Svenske Genovis, eksempelvis?? De sliter med inntjening, men har tross alt enzym-produkter som selger.
Og hvordan skal azt klare å finansiere dette? Jeg er spent på å høre ditt syn på dette Staylong?

Slik jeg ser det vil det være best for AZT og gjøre ett oppkjøp ved bruk av egne midler, i kombinasjon med banklån og eventuellt en rettet emisjon mot selger. Tror det vil gå helt fint får AZT å få gode lånebetingelser ved ett oppkjøp.

1 Like

Hei Olav2
Høres fornuftig ut, det du skriver. Imidlertid så lurer jeg på hvilken innvirkning ditt scenario vil kunne få på aksjekursen til azt? Hva mener du?

AZT har hele tiden uttalt at de har som mål og bli en one stop shop når det gjelder ensymer. Det betyr at de ønsker og tilby de mest aktuelle ensymene markedet etterspør. De sitter allerede på noen av de mest aktuelle selv, og det vil komme flere fremover. For og klare dette og bli europas ledende selskap innenfor ensymer vil de måtte kjøpe opp selskap. Det vil koste, i kroner og øre. Men for aksjekursen mener jeg dette er en stor trigger. :point_up_2:

1 Like