Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ArcticZymes Technologies (AZT)

Godt å høre at du er positiv til aksjeutviklingen knyttet til ditt scenario. Men i ditt scenario så tenker jeg også på en azt intern emisjon og hvor stor ca tror du at denne eventuelt vil kunne være for å få med seg generalforsamling? Eller er det slik kanskje at vi små ikke vekter noe særlig her? At det er topp 50 som bestemmer?

Emisjon ifm oppkjøp og som grunnlag for økt inntjening trenger vi ikke frykte. Den er kun ett av flere grep selskapets ledelse kan bruke.

Ok, bra. Jeg får litt utslett av emisjoner.

Jeg tror ikke det er noen grunn til og frykte en generell emisjon i AZT. Men at det kan være en mulighet og trykke opp aksjer til en eventuell selger, som en del av salgssummen. Personlig har jeg mest tro på banklån i kombinasjon med egne midler. Uansett hvilken løsning de velger for finansiering, så ser jeg på det som en trigger for aksjekursen. Dette er noe vi har ventet på en stund, da det har tatt lengre tid enn det som har blitt guidet. Mye pågrunn av corona og reisebegrensninger, og noe pågrunn av salgsprosessen av betaglucan delen som har vært ressurskrevende for selskapet. Men nå er planen og sette igang med dette for fullt har jeg blitt fortalt. Så får vi bare håpe de finner det de leter etter til en riktig pris :wink:

2 Likes

Jeg har registrert på FA forum at det er flere som frykter at azt kan bli oppkjøpt, og da snakker vi om store aktører. Det refereres ofte til Algeta-tilfellet. Når azt er såpass suksessfull med fremtiden foran seg, så vil jeg selv ikke utelukke denne muligheten. I særdeleshet en av de store kundene som ser fortreffeligheten til azt sine produkter, og som ved oppkjøp gjør at de kan holde disse produktene for seg selv, og således hindre at konkurrentene skal kunne dra nytte av den konkurransefordelen azt sine produkter kan tilby. Jeg tenker litt høyt her: kanskje det er derfor i azt sin strategi at de ønsker å komme slike fremstøt i forkjøpet ved et eget oppkjøp som gjør dem minst dobbelt så stor og som gjør at de blir såpass betydningsfulle at de kan selge til alle de store aktører?
Synspunkter?

Godt mulig du er inne på noe. At AZT kan være en svært aktuell oppkjøpskandidat for noen av de store er vel mer sannsynlig enn usannsynlig slik jeg ser det. Som mange andre så håper jeg ingen kommer med noen fremstøt før vi i større grad får frem det potensialet som ligger i selskapet. AZT har svært mange kunder 3-400 har jeg hørt. Men få om noen av disse har ferdigstilte produkter som inneholder ensymer fra AZT. Men de fleste av dem jobber med ferdigstillelse av produkter. Vi er helt i startfasen av noe som kan bli svært bra slik jeg ser det.

Jeg tror nok at det finnes store aktører som allerede har ferdigstilte produkter basert på azt enzymer. Vi kan ikke bare se på coronavaksiner, selv om jeg, etter det jeg har lest, at den italienske coronavaksinen som kanskje kommer på sensommeren vil være suksessfull. Tross alt ble det solgt SAN før corona kom. Som et tillegg til min høyttenkning, så tror jeg at azt nå føler et visst hastverk med å iverksette sine oppkjøpsønsker. De har jo flagget dette prosjektet for en god stund siden.
???

Vedr. opkjøp, så gjorde Hetro det klart at dette jobbet de på, men at Coronaen gjorde det vanskelig i øyeblikket. Et opkjøp krever at man er på sitet og ser produktionen og organisationen, og det var mitt indtrykk at dette ikke kunne la seg gjøre i øyeblikket, men at de de forventet at de kunne jobbe nærmere med dette i løpet av H2, 2021.

Oppkjøps emnet skulle også være et firma som kunne komplemetere AZT, således at de fikk et bredere og mere komplet portefølge for å opnå å bli “a one stop shop” enzymfirma.

4 Likes

Jeg tenker som oppturen, at det er interessant med mindre selskaper med unike enzymer som ikke har fått ballen til å rulle enda. Synergien sammen med AZT sine produkter og at produktene rebrandes under AZT vil kunne gi fart på salget for de riktige produktene. Dette kan jo heldigvis Holter bedre enn alle oss og han har min ubetingede fulle tillit.

1 Like

Tror AZT har knyttet gode kontakter gjennom Horizon 2020 prosjektet. Trolig flere startups tilknyttet universiteter.

1 Like

Godt poeng. :+1:

Staylong
Du sier i ditt første innlegg her i kveld at azt ser på oppkjøpskandidater som er på størrelse med seg selv. Det ser jeg på som fornuftig, men jeg forstår at du peker på mindre selskaper, noe azt egentlig ikke har signalisert at de er interessert i. Virker på meg som at azt tenker store tanker og det tror jeg er smart. Du blir ikke særlig større og mer betydningsfull i markedet om du kjøper et lite selskap, med mindre dette har produkter med wow-faktor. De har jo nettopp selv solgt et lite selskap. Så da tenker jeg fremdeles litt høyt og i mitt hode fremstår Genovis som en god kandidat på samme måte som jeg tenker at Genovis også kunne ha stor gevinst om de kunne kjøpe azt. Stor synergieffekt.
???

Jeg går ikke fullstendig god for det utsagnet da det er hørte fra noen som deltok på den q&a seansen. Men om det stemmer, som jeg ikke har noen grunn til å betvile, så vet vi ikke hva holter helt konkret mener. Jeg tror mindre enzymselskaper potensielt kan være skikkelige gode oppkjøp om man vet hva man holder på med. Biotec(AZT i dag) var priset til skarve 250 mill for rundt et år siden.

Det var ingen som trodde på Biotec for et år siden. Jeg hadde vært inne der i mange år og mentalt avskrevet mine aksjer som tap, inntil jeg en dag leste i vg at aksjen hadde blomstret igjen. Da kom jeg på igjen og begynte å kjøpe meg videre opp. Og nå er jeg her uten å ha søkt avskrivningstrøst hos skatteetaten.
Tror nok at det utsagnet ditt er riktig, for det har også festet seg i mitt hode fra tidligere.
Men i vår diskusjon er det viktig å vektlegge utsagnet om at azt sin visjon er at de skal være den butikken alle enzymkjøpere skal henvende seg til. Og dersom azt ønsker å bli som elkjøp, så må de kjøpe opp Power eller Komplett. Ikke noe mindre.

Tror Holter finner fint ut av dette.
Vi må huske at det er morgendagens LAMP teknologi og Genterapi som er hovedfokuset.

Her må fagkunnskapen finne selskaper som passer som hånd i hanske. Hele vitsen må være at enzymene «spiller på lag» med AZ sine enzymer.
Nytter ikke med blåruss oppkjøp bare for å bruke penger.
Som jeg nevnte tidligere er SAN virkelig en «company maker» og COD har fått et flott oppsving av covid 19.
Tipper det kan være flere små bedrifter i både Italia, Spania, Frankrike, Belgia, Tyskland ( hele EU) som har blitt påvirket svært negativt av Covid 19.

1 Like

Jeg er på ingen måte bekymret for at selskapet ikke skal løse dette spm til beste for seg selv. Hvis du ser på debatten her i kveld, så driver vi alle egentlig og spekulerer i mulige utfall. For min egen del, så har jeg bitt meg merke i to utsagn: De er på jakt etter et selskap på egen størrelse. Så har de en visjon om at de skal være den butikken som alle kunder henvender seg til for å få dekket hele enzymspekteret. For å realisere sistnevnte visjon, så er azt nødt til å representere nærmest det fulle enzymspekteret og det kan kun oppnås, etter min oppfatning, ved å kjøpe, eller alliere seg med et selskap på egen størrelse som selger produkter som azt ikke har i sin portefølje. Og da tror jeg personlig at man ikke kan realisere sin visjon ved å kjøpe små selskaper som kanskje har ett eneste produkt som er interessant. Da må man i så fall kjøpe flere små selskaper. Og det er noe som azt selv ikke har signalisert interesse for.

En kommentar til siste setning boella: I Q&A runden 14.desember ble oppkjøp nevnt i flertalls form. Det er derfor grunn til å tro at de ikke har låst seg til kun ett oppkjøp.

Visjonen ble lansert i Desember 2019 og helt frem til i Desember 2020 var det snakk om flere oppkjøp av små selskaper.
Kun nå rett før jul ble det nevnt «på størrelse med AZT» , men er usikker på om det har dukket opp et konkret litt større selskap eller om det i sum er snakk om dette.
« one stop» må bety i fremtidige produkter å kjøpe opp etablerte «gamle» gir ingen mening.

Kun drøye to uker igjen så får vi sikkert mer informasjon om det, - og mye annet : :slightly_smiling_face: I mellomtiden kan vi f.eks se igjen hva som ble sagt for tre måneder siden. Spesielt etter 31 minutter, der de snakker om outlook. https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20201022_9

Spennende her nå. Fylte på litt her på det jeg anser som en viktig horisontal støtte nå (tidligere motstand). Forventer i verstefall et dropp ned mot 66-67 men at vi skal opp herfra. 65 er selvsagt heller ikke utenkelig eller umulig (der har vi også MA50+MA100). Men holder en knapp på at 69-ish var det vi skulle teste i denne omgang.

Lykke til!