Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ArcticZymes Technologies (AZT)

Begynner å bli VELDIG spennende på chartet.

Er i ferd med å få det bruddet over 80 jeg etterspurte litt tidligere her

1 Like

LaBull på Twitter i dag:
“ArcticZymes. Förra veckan räknade DNBs kvantteam fram att aktien kommer inkluderas i den norska indexen OSE. Idag kommer även ABG till samma slutsats. Båda tror att aktien får 0.25% vikt vilket skulle innebära 300m NOK i demand om alla fonder köper benchmarkvikt.”

4 Likes

Kursen er nær ATH. Det må da være fristende å forsøke en trade? Noen selger (litt). Jeg kjenner på fristelsen, men når jeg har sittet stille i over 15 år så …?

Ikke helt lett å forstå kursutviklingen siste fire ukene.

Først og fremst falt den altfor mye etter forrige kvartalsrapport.

Deretter forsøkte algoritmene til Voleon å shorte fallet. Noe svensk interesse og kompetanse sørget for at gikk skeis. Inndekningen bistod også oppgangen.

Uansett, hovedgrunnen til oppgang er svenskene som ser at AZT er attraktivt priset vs. peers. I tillegg har man fått økning fra en del fond.

Nå venter man på entry på hovedindeksen, og da skal det mange passive fondskroner inn i aksjen. Noe jeg mistenker har vært baktanken og planen til LaBull (og hans følgerskare) hele veien.

Legger bena på bordet og ser om ovennevnte slår til.

Edit:

Når det er sagt, det er alltid lurt og aldri feil å ta gevinst.

2 Likes

Tror ikke de som tok gevinst etter 100-150% på 15-20 kr (Og det var mange) er helt enige med deg der men :sweat_smile:
Alternativkosten er veldig høy (om man ikke har funnet noe annet i mellomtiden som har gitt tilsvarende avkastning) Noe få tenker på siden det ikke vises i porteføljen.

3 Likes

Shortinndekning er så sin sak, men de er neppe noen stor årsak til stigningen.

Hva angår svensker og hovedindeks så har vel også disse kalkulator. Det hadde vært artig å se regnestykkene deres med grunnlag i følgende tall for AZT (kun enzym-delen) i 2020.

Jeg kopierer inn dette fra et tidligere innlegg;

“Nyttig, tallmessig informasjon til de som liker å regne framover. Her er tallene for enzymene (eksl BBG) for 2020:
Operating sales = 93.448
Gross profit = 92.319
Operating expences = -51.634
Operating profit/loss (EBITDA) = 45.058
Profit/loss before income tax = 42.654”

Svenskene lever godt med høye multipler i vekstselskaper. Og et moment jeg har sett fremhevet er at prisingen er mer attraktiv enn eksempelvis Genovis.

Hva LaBull skrev før jul:

ArcticZymes presenterade på Redeyes tools-seminarie igår. En intressanta datapunkt; Produktionskapaciteten av enzymet SAN skalas nu upp kraftigt. Vid slutet av 2021 väntas kapaciteten öka 10-100x. Bolaget motiverade denna enorma ökning med att “de ser kundernas framtida behov”.

SAN används främst för utveckling genterapi och vaccinproduktion. Detta har varit den absolut största drivaren av bolagets tillväxt. SAN stod för 40% fsg i Q1, 34% i Q2 och 52% i Q3 och växer tresiffrigt (Q1-Q3 var fsg cirka 29 mkr mot cirka 7 mkr samma tre kvartal 2019).

Aktien har nu skakat av sig besvikelsen kring Q3-rapporten som förorsakade ett ras på nästan 40%. Missen berodde på betydligt lägre Covid-relaterade intäkter än väntat. Dock växte SAN-enzymerna kraftigt i Q3 och denna tillväxt är ju strukturell till skillnad från Covid.

Med en kurs på 60 kr värderas nu AZT till 46x mitt 2020 EBIT-estimat på 61 mkr. På EV/Sales handlas aktien till 19x. Detta kan jämföras med Genovis som stigit kraftigt på en OK rapport med 18% tillväxt (vs 65% för AZT). Genovis värderas till 35x 2020 sales men tjänar inga pengar

Det institutionella ägandet i Genovis är klart högre än i AZT vilket drivit upp värderingen. Men det bör vara en tidsfråga innan fonder upptäcker AZT och den diversifierade exponering aktien erbjuder mot den explosiva utveckling som sker inom genterapier.

Etter Q4-rapporten kommenterte han slik:

Og han mener det fortsatt er betydelig short-andel i aksjen:

Edit:

Litt på siden, men en del spillet her er jo å være på lag med kapitalsterke svensker som vet å utnytte muligheter i retailtunge aksjer på OSE.

2 Likes

h3nk1

Jeg er også enig i at det er fornuftig å prise et selskap som AZT etter forventet, framtidig inntjening. Bakspeilet er ingen god indikator bortsett fra å være indikasjon på utvikling over tid – og den er meget positiv.

Jeg håper LaBull har solid bakgrunn for egne meninger og ingenting vil glede meg mer enn at han får ettertrykkelig rett.

Men innimellom kan det være greit å sette en fot i bakken. Jeg ønsker i alle fall ikke kunstig oppblåste forventninger og en opplevelse på linje med resultatet etter 3Q2020.

Når det er sagt så er jeg sikker på at AZT har en positiv utvikling foran seg!

Helt klart, og det er viktig å være innforstått med at LaBull snakker ut i fra at AZT er hans største posisjon. Jeg er i all hovedsak inne i AZT som følge av den svenske interessen. Hadde jeg hatt en horisont på flere år hadde jeg hatt et (enda) større fokus på multiplene som sådan.

Mye av volatiliteten i AZT (og andre aksjer) med en stor andel retail, skyldes jo nettopp at større aktører vet å utnytte dette - begge veier.

Edit:

Aksjene som inkluderes på hovedlisten har i snitt sett en kursøkning på ~8,4 prosent i tidsrommet fra offisiell bekreftelse (9-13. mars) til effektueringsdato (19. mars).

Blir interessant å følge med på.

2 Likes

Enig i det du skriver, bortsett fra siste setning :sweat_smile: Ble også anbefalt å selge for litt over et år siden. Den hadde da over doblet seg på en måned og nettopp passerte 9 kr…
Ser at SEB har dukket opp med enda en konto på “Topp 50 aksjonæroversikt”, vi får satse på at svenskene har skjønt mer enn oss denne gangen :sweden:

Jeg og dere “vet” at det fortsatt er litt prematurt med en voldsom SAN-vekst i Q1-2021. I alle fall i forhold til den veksten som forventes andre halvår. Men jeg tror selskapet vil bli straffet etter Q1-rapporten om vi ikke ser vekst i det terapeutiske segmentet. Altså tror jeg et segmentsalg på MNOK 15 blir godt mottatt, men om salget skulle ende i de høver rundt MNOK 10, tror jeg kursen straffes fra disse nivåer. Husk at for Q4 var kun MNOK 1 av salget i det terapeutiske segmentet relatert til covid-19 og vaksiner.

Har dere gjort dere opp noen tanker rundt Q1 og kanskje spesielt SAN?

Den oversikten har vært sånn siden 12. feb, så ingen vesentlige endringer der enda.

Nå derimot er den oppdatert:
https://www.morningstar.com/stocks/xfra/b4v/ownership

Coeli Absolute European Equity S SEK inn med 359,654 aksjer er vel største økningen.

Fond står nå for totalt 6,77% av aksjene.

1 Like

Følger med på det som kan være en fin anledning til å øke litt i dag.

Kan se ut som Voleon rir igjen, drar kjensel på disse ~25k salgspostene. Om Sverige forsvarer 70 slik de forsvarte 60, så klager ikke jeg.

1 Like

Var så jævlig den skulle få bank også. Gir jo ikke mye mening. Hvorfor den kunne være 50 etter rapporten, men så 80 kr og nå ned mot 60kr igjen. ingenting fundamentalt endret seg

https://newsweb.oslobors.no/message/527299

Blir tatt inn i OSEBX fra 20. mars.

4 Likes

Var det slik å forstå at da må visse fond kjøpe seg opp i AZT som et krav?
Og at man da kan forvente en prisoppgang fremover pga dette?

Njææ, har aldri opplevd en positiv effekt. Men denne aksjen er jo full av svensker som kjøper seg opp, så kanskje…

1 Like

Vi har vel utallige ganger sittet og ventet på voldsomme effekter, men vet ikke det noensinne har slått til noe særlig.

2 Likes

Ja, flere index fond vil garantert kjøpe seg inn.
Også flere fond og privatinvestorer som blir mer interessert ettersom selskap i indexen blir mer omsatt og lettere å komme inn/ut av.

1 Like