Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ArcticZymes Technologies (AZT)

Litt av et luksusproblem man har når man er lastet i AZT, jeg klarer ikke å selge en eneste aksje. Et annet problem er av den eksistensielle sorten. Man ser alltid frem til neste kvartal. Hardt å være tilstede i nuet.

1 Like

Fra LaBull i kveld
Och de där kvantfonderna jagar i flock, 1.2 miljoner aktier är utlånade. Jag gissar att Voleon och Worldquant är där och shortar ”covidvinnaren” AZT men gömmer sig under 0.5%-gränsen.

Katalysert av et stort antall utlånte aksjer, så er jeg rimelig sikker på at vi ser tre-sifret heller før enn siden. Den «airbagen» av et kvartal er jo nødt til å etablere et stabil fundament over 80 kroner aksjen.

Som det guides- ArcticZymes ønsker å bli Europas One Stop Shop for enzymer.

Altså både produsent og butikk som dekker europeiske selskapers fullstendige behov for enzymer.

Ikke kun største produsent, men både største produsent og største butikk!

Det er store ambisjoner, som allerede er i ferd med å oppfylles.

Butikken er i ferd med å gå i pluss, gjennom vanskelige tider.

Sondering for oppkjøp av interessante selskaper er i gang.

Forskning og utvikling utvides. Nye produkter er varslet.

Produksjonskapasitet for enkelte produkter utvides 100x.

Markedet for enzymer er i enorm vekst.

Jeg er ikke synsk, men skimter likevel en ekstremt lys fremtid for AZT!

5 Likes

Forstår jeg regnskapet riktig så kan AZT fra 01.01.2021 ha 160mill i overskudd før en trenger å betale skatt.
Lurer på om fremførbart underskudd blir brukt opp i år ? :blush:

Spørsmålet ditt kan jeg ikke besvare. Men som Josefk har skrevet i forumet på FA, AZT er ett unicorn. Med innovative produkter, som vil revolusjonere fremtidens medisin. Solid og sterk voksende økonomi, med svært begrenset risiko. Og ett kundegrunnlag som jeg tror vil eksplodere i årene fremover :boom:. Med straks 1700% kurstigning, som i mitt tillfelle, så burde alle alarmklokker rope selg i de fleste selskaper. Men ikke i Arcticzymes :joy:. Her er det fremdeles mye å gå på tror jeg :+1: :point_up_2:

2 Likes

Oppturen; Når AZTs akkumulerte resultater regnet fra 01.01.2021 overstiger 150 MNOK så vil de måtte begynne å betale skatt.

Er jo gull verd for å få stor pengebinge til oppkjøp.

Det har vært veldig rart å følge AZT og kursutviklingen på børsen i dag. Her er det algoritmene som har kriget mot hverandre. De som ville opp vant over de som ville ned. Små aksjeposter som søker å tvinge kursen i den ene eller andre retning. Sentral ordrebok har vært absolutt uvesentlig i dag, all den tid de fleste handler foregår på høyere nivåer enn det som selgerne i ordreboken ønsker for sine salgsobjekter. Jeg sitter bare og ser på i stor forundring over at dette er tillatt. Det må da være et tilsyn som må kunne se på dette. Ulovlig innsidehandel rammes av straffeloven. Aksjemanipulasjon som det vi har sett tydelig i dag er visstnok lovlig og helt i orden. Kanskje det kommer dithen at vanlige aksjehandlende mennesker må organisere seg som vi nylig har sett eksempel på i USA?
Mvh
boella

Hva i dette er det du mener er aksjemanipulasjon?

Edit
Det man bør være klar over er at Nordnet bare viser ordrer og handler som foregår på Oslobørs. Det finnes andre markedsplasser slik at handel på OB bare er en del av bildet

Når du ser handler på 1 til 5 aksjer som omsettes hakket over eller under forrige kurs, så er det bare en tanke bak. Og det er å påvirke kursen oppover eller nedover og det er dette jeg kaller aksjemanipulasjon. Det er jo ingen kurtasjebetalende mennesker som gjør dette, men hvis det skulle være ett enkelt menneske som gjør dette så er det selvfølgelig med den hensikt å forsøke å styre kurs oppover eller nedover og det kaller jeg forsøk på aksjemanipulasjon. Det er selvfølgelig ingen mennesker som vil selge eller kjøpe en aksje til en kurs under 100kr. Hadde aksjekursen vært på 2700kr så ville saken ha stilt seg annerledes.
Mvh
boella

Jeg mener selvfølgelig kursmanipulasjon og ikke aksjemanipulasjon.
Mvh
boella

Det er naturligvis algoritmer som handler på denne måten, de handler mange aksjer i løpet av en dag slik at totalantallet blir betydelig. Hvordan disse algoritmen er programmert vet ikke jeg, men det finnes algoritmer for de fleste scenarioer. Enten man ønsker å kjøpe eller selge.

Poenget mitt er at algoritmehandel i svært få tilfeller er manipulasjon, men et ønske om å maskere kjøp eller et salg

Men hvis du skulle ha ønsket å selge eller kjøpe i dag, så ville du trolig ha sett på sentral ordebok i forkant. Og her har det ikke vært nyttig i dag, all den tid småhandlene som setter kursen har foregått over hodet på de aktører som følger sentral ordrebok.
Mvh
boella

Dette er nok ikke riktig tråd å ta dette i men hva mener du med sentral ordrebok?

Anbefaler deg å lese Flash Boys av Michael Lewis.

1 Like

Hvis du går inn på børsens nettside så finner du sentral ordrebok
Mvh
boella

Hei Hocki
Kan du gi et kort resyme av bokens budskap?
Mvhboella

Nå er også videoopptaket tilgjengelig.

https://vimeo.com/541596678

1 Like

Boken handler om fremveksten av algoritmehandel, og hvordan markedet forandret seg på grunn av økt bruk av høyfrekvent trading (HFT) tidlig 2000-tall.

Den beskriver hvordan algoritmene alltid virker å ligge litt foran deg når du skal handle aksjer (du har sikkert opplevd at ordrer forsvinner i det du trykker kjøp eller salg, og så må du endre ordren din for å kjøpe/selge). Den forklarer hvorfor dette skjer, og hva meglerhusene som ikke benyttet HFT gjorde for å unngå dette.

Det er en veldig interessant bok.

1 Like