Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ArcticZymes Technologies (AZT)

Selv om man ikke er kunde, kan man få analysen gratis via email. Sjekket dette nettopp
Mvh
boella

Relatert artikkel (produksjon, rensing, antistoffer mot reststoffer)
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OQOqB3/denne-ene-cellen-kan-ha-utloest-astrazeneca-katastrofen

Den lenker videre til forskningsartikkelen Towards Understanding ChAdOx1 nCov-19 Vaccine-induced Immune Thrombotic Thrombocytopenia (VITT) | Research Square

Er det fortsatt sånn at når Pirato kommer med kjøpsanbefaling så er det en kunde av dem som skal selge???

1 Like

Ja det må være lov og undres. Unormalt store bevegelser for tiden. Kan vel kanskje være ett kjør fra shortere som ønsker og minimere tapet. Uansett handlene for tiden ser ut til og være robotstyrt. Så lenge ingenting fundamentalt er endret så betyr ikke det så mye. Rent bortsett fra at det hadde vært gunstig å selge litt på kurs over 110 :slight_smile:

Ser en på volumet så er det relativt lavt. I går kom det litt volum fra 4 tiden og ut dagen og kursen spratt opp.
Tror det er algo som drar ned og melker ut aksjer for å dekke short.
Jeg solgte litt over 105 og har nesten kjøpt tilbake alt nå :grinning:

Ja du får kjøpe å presse kursen litt opp du :stuck_out_tongue_winking_eye:. I AZT er det nesten alltid lavt volum når kursen går ned, og høyt når kursen går opp, i seg selv ett godt tegn på lengre sikt vil jeg tro :slight_smile:

Hei
Alt det vi ser her de siste fire dagene er unaturlig og følgelig algostyrt. Folk flest har ikke tid eller anledning til å følge med på dagtid hva som foregår på børsen. Jeg er imidlertid pensjonist og kan følge med, det er et fastmønster.
Menneskene befinner seg i sentral ordrebok. Så kommer algo og kunstig presser opp eller ned på kurs. Deretter tilpasser sentral ordrebok seg etterhvert til de nye kurser og handel foregår igjen mellom mennesker. Det så vi vel her om dagen da det ble omsatt for 42 mill. Imidlertid har det de siste dager vært en algokamp mellom oppover og nedover. I dag ser det ut som om oppover ikke har deltatt i denne kampen. Men vanligvis så kommer oppoveralgo på slutten av børsdagen. Får håpe de også gjør dette i dag.
Det er åpenbart logisk at kursen ikke skal gå nedover etter Pareto sin analyse og med gitt kursmål. Men sånn er det bare med algohandler med mindre enn 20 i volum, selv om algoene også kan handle på høyere volum enn dette.
Min konklusjon: algo presser kurs opp eller ned. Sentral ordrebok tilpasser seg og da foregår ekte handler.
Mvh
boella

På siste aksjonærutskrift har Danske bank letta seg for 861000aksjer og halvert, godt å vel sin beholdning.

Tror det er en bug. Se på 04.Mai og

hei boella, jeg synes ikke du skal være så opphengt i “algo”. Jeg kjenner personlig opptil flere “algoritmer” , og de er uten unntak hyggelige mennesker. :wink:

Hei vfl
Har du spurt dine venner om hvorfor de handler en eller to aksjer. Regner med at dine venner er mennesker som må betale kurtasje.
Mvh
boella

Hei vfl
Det er ingen algo som er hyggelige mennesker. Jeg skiller mellom mennesker og algoritmer. Hvis du skulle være inne i azt, såbør du være bekymret på hva du nå ser på børsen og følgelig ta en prat med dine venner og spørre hvilken målsetting de har.
Mvh
boella

Hei igjen, jeg har selv opplevd at ordre jeg har liggende inne blir spist opp litt etter litt og til sist omsettes 1 aksje(rest) fra min opprinnelige ordre.

Men for all del jeg vet da at det finnes algoritmer. Jeg forstår bare ikke dette voldsomme fokuset på disse. Det er vei ikke ulovlig å benytte algoritmer?

1 Like

Hei igjen vfl
Veldig interessant at du kan følge din handel for å kunne se hvordan denne fylles opp etterhvert. Selv bruker jeg dnb, og der ser du ingen utvikling før handelen er over.
Når dette er sagt, så tror jeg at vi diskuterer to ulike ting. Når du skal selge eller kjøpe, så vil du forholde deg til børsens sentrale ordrebok. Der finner du markedsverdien for øyeblikket. Sentral ordrebok reflekterer de ti relevante kjøperes krav og de ti relevante selgeres krav. Når du gjør en handel, så befinner du deg alltid innenfor spennet hos sentral ordrebok. Det er der mennesker handler med hverandre. Om du skulle ha registrert at en av dine handler ender opp med et volum på en aksje, så vil nivået være innenfor det du har bestemt som limit. Følgelig er dette innenfor det du handler mellom andre mennesker. En algo ville aldri ha kjøpt din siste aksje fordi den kursen du er på er innenfor sentral ordrebok.
Når vi snakker om algo, så handler de med hverandre på helt andre kurser. Opptil tre kroner dyrere eller billigere enn hva markedet i sentral ordrebok sier. Kun egnet til å påvirke kurs opp eller ned, uvisst av hvilken grunn.
Så tilbake til min frykt for algo. Nei, dette er ikke ulovlig, men håper at du er klar over at shortere bruker algo for å komme i mål, eller for å slippe unna en håpløs short.
Så til slutt, det å registrere algovirksomhet er viktig for beslutningsgrunnlaget for aksje-eiere. Hvis du går på jobb og registrerer åpningskurs, og så følger du ikke med før du kommer hjem på kvelden og ser at aksjen din har droppet 10kr. Du aner ikke hvorfor. Kanskje du vil selge fordi du frykter at aksjen din vil gå ytterligere ned i morgen. Jeg kan følge med hele tiden på børsen og det er derfor jeg skriver om algovirksomheten i håp om at eiere skal kunne ha det beste beslutningsgrunnlaget.
Jeg har ingen besettelse på algo, verken du eller jeg kan gjøre noe med dette. Algo er kun forbeholdt de store aktører og vi små kan bare følge med på hva som skjer.
Mvh
boella

1 Like

Selger ikke en eneste aksje her.

Etterspørselen etter høykvalitets enzymer øker med titalls prosenter hvert år og AZymes er ekstremt godt posisjonert til å ta del i denne veksten.

Det blir økt omsetning i mange år fremover, det blir fortsatt økt pengebinge, økt forskning og nye produkter på markedet, og det blir oppkjøp av relevante selskaper.

Ambisjonen er å bli Europas største produsent og selger av enzymer til farma og forskning.

Mye tyder på at selskapet er på vei dit.

Da er det ikke på 4 milliarder Mcap, som i dag, da er det på nivå med det som i dag er mye større selskaper i større næringer her i landet.

Kanskje er enzymer den nye oljen?

Ikke noe haussing, kun en peptalk oss aksjonærer imellom :wink:

7 Likes

«Veldig interessant at du kan følge din handel for å kunne se hvordan denne fylles opp etterhvert. Selv bruker jeg dnb, og der ser du ingen utvikling før handelen er over.»

Jeg bruker Nordnet og kan følge med på ordrestatus både på pc og mobil.

«børsens sentrale ordrebok»

Dette begrepet kjenner jeg ikke og tror heller ikke det interesserer meg. For meg eksisterer bare 1 ordrebok og det er den jeg ser realtime hos Nordnet. Der foregår alle mine handler.

«… at en av dine handler ender opp med et volum på en aksje»

Dette er da høyst naturlig. Eksempel; Jeg legger inn salg på 500 aksjer. Så kommer en og kjøper 250 av dem og en annen kjøper 249 av dem. Da gjenstår 1 aksje av posten på 500, og så blir den solgt til en som kjøper 300 aksjer. Da ble min siste omsatt, samt 299 fra en annen selger som også var fornøyd med denne prisen.

«tilbake til min frykt for algo»

Jeg har sikkert mye å lære etter bare 20-30 år med børshandel. Men i den grad algoritmer påvirker handel, så gjelder nok dette både når kurser går opp og når de går ned. Fra 21.-22. oktober i fjor var kursutslaget minus 24,4 kroner. Fra 21.-22. april viste kursutslaget pluss 16,5 kroner intradag. Var roboter/algoritmer involvert her. Jada. Det er de hver eneste dag noen legger inn en kjøps- eller salgsordre. Jeg tror ikke Nordnet har ansatt nok mennesker på meglerbordet til å kunne utføre alle handler manuelt. Både du og jeg handler på børsen via programmerte maskiner - kall det gjerne algoritmer.

Til info så tilbringer jeg akkurat så mye tid jeg vil foran pc og følger med på børsen. Jeg har eid AZT (tidl BIOTEC) aksjer i alle fall over 15 år. Har kjøpt mer og mer hele tiden, men har aldri solgt en eneste AZT-aksje. Kanskje om noen år – ref Graaspurv sin peptalk ovenfor. :partying_face:

Jeg tror vi skal avslutte algo-diskusjonen her. Algo-temaet er interessant nok, men er irrelevant på et AZT-forum. Du kan jo opprette en egen topic/forum på TekInvestor for å diskutere algo-handel.

EOF.

3 Likes

Kanskje ikke noe konkret nytt her, men det er smittende optimisme i dette selskapet!

  • Store prosjekter på gang
  • ikke bare ett produkt men flere produkter…
7 Likes

Hei igjen Graaspurv. Fin link. All ære til Marit Sjo Lorentzen som ambassadør for ArcticZymes. Skulle nesten tro hun jobbet i markedsavdelingen og ikke i produksjonsavdelingen. :wink:

1 Like

Var vel et 8. Mars «stunt» dette, men enig i at dette absolutt er god reklame og hun er en god ambassadør . :clap::clap:

1 Like

Blir spennende å se hva morgendagen og det korte bildet bringer.
AZT burde egentlig være en trygg havn i turbulente børstider.
Over 50 % av salget i Q1 eller ca 20 mill var innen diagnostikk, vi fikk her vite at en av verdens største leverandører bruker flere av AZT sine enzymer i nye covid-19 tester. Dette medfører mer stabilt og forutsigbart salg fremover. Kostbasen til AZT er rundt 15 mill pr Q. Så bare diagnostikk delen kan vi fremover forvente dekker alle løpende kostnader og gir litt overskudd. Alt annet salg (SAN og SAP) kommer rett på bunnlinja med 99% av alt salg. :grinning::grinning:

Med lovnad om flere nye lanseringer i år vil jeg tro vi snart står foran en nyhetsstrøm :slight_smile:

2 Likes