Her er tråden hvor du kan skryte og fortelle om alt som gikk bra eller dårlig i 2020 samt fortelle litt hva du planlegger i 2021!
Reservert til Freud sin skryting som kommer senere ikveld.
Reservert
Må dokumenteres med sluttseddel da eller?
Definitivt 10’gangen i azt, ellers en del bra og som altid, mangen dårligere trader.
Takk for året og lykke til med det vi har i vente
Edit : kjøp og salg er «dokumentert» i azt tråden underveis
Nei, du dokumenterer akkuratt så mye eller lite du vil.
Mitt desidert beste finansielle (sjakk)trekk ble gjort for tjenestepensjonen. I februar ble alle tre kontoer flyttet til Storebrand Fornybar energi.
Inkludert årets innskudd har saldoen lagt på seg 125%.
Dette vil igjen føre til at jeg kan pensjonere meg før jeg er 65 år og ha samme pensjon som var stipulert fra 67 år.
Ta egne valg for pensjonssparing er undervurdert.
Har også flyttet over noe fond fra DnB Teknoligi og Lannebo også til Storebrand Fornybar energi.
Helt ok fornøyd med året.
Edit (De første 9 000 000% avkastning kom fra en overføring til ASK til AF konto, så det er opplagt ikke reelt :))
Vil være med
Bitcoin!
Tenkte å lage en liten year in review for å se om det er noen ting å lære
Kan ikke du lage en stor seriøs post, evt bare kopiere inn den du lagde i din egen tråd.
Aow, ACC, Magnora og Salmon Evolution… Har funket fint for min del i år
Nekkar, tradet meg fra 2,24 til 2,8 i snitt, men når kursen er 6 kr nå, så er jeg rimelig fornøyd.
Nå sitter jeg bare å venter på at de får like stort overskudd som kitron i 2021, så jeg kan få meg en 10-bagger.
… Nei, ikke seriøst ment. Men samme kurs er mulig.
Ble ca 1% på aksjer
Tapte masse på trading.
Long posisjoner gikk bedre. Men solgte for seint på vei ned og kjøpte for sent på vei opp.
Byttet masse fond i sommer som reddet året.
Ca 15% i pluss på Ek totalt.
Masse lærdom tatt.
Så for jeg håpe 2021 blir bedre
Edit: tok mye penger av bordet i feb 2020 så tallene blir ikke helt reel
Noe god lærdom å dele med en ny i gamet som er redd for å gjøre masse feil? Har hatt en god start, og derfor meget redd for en større nedtur
Fikk betalt ned hele bilen i Januar, hev meg på aksjer igjen i Juli, bikket akkurat 1 000’ på Nordnet igjen nå siste børsdag og avslutter da året med +200,97% , fornøyd
Du har ikke tjent en dritt før du har solgt.
Du kommer ikke til å tjene en dritt om du alltid selger straks du har tjent litt
Carry on
Årets beste var 17.02.20 da jeg solgte PHO på 117 i skiheisen i Kitzbuhel…og finansierte hele turen. Sett i ettertid burde jeg solgt alt jeg hadde i februar, men men. 2020 har gitt mye nyttig lærdom. Angrer vel mest på at jeg solgte Azt på 7,5…
2020 for undertegnede:
- Trakk ut midlene av markedet 15.2.
- Altfor treg med å gå inn igjen.
- Har lært mye om markedet og fått lest mye. Har blant annet lært at jeg er 10 år for gammel til å få skikkelig utbytte av “compounding”.
- Har ligget på en sparerate på 55%+ i snitt og betalt ned mye gjeld så litt vanskelig å si avkastningsprosent.
På Twitter leste jeg om en dame som hadde brukt året til å spare sin “Første million!” fra 250 tusen. Det viste seg at deler av økningen var 300 000 som hun lånte opp på boliglånet. Så det er taktikken for neste år - låne opp et par millioner, rik over natta.
Man må i det minste være dønn ærlig med seg selv i dette gamet.
Er veldig fornøyd med året økonomisk sett
Spesielt er det aksjene som har bidratt mest i gevinst. Jeg har ikke solgt en aksje, men har økt i Episurf på en grei kurs og kjøpt meg inn i Next Biometrics igjen i år. Jeg har også blitt mindre aktiv i fondsparingen i løpet av året der jeg ligger posisjonert innen gull og sølv gruver først og fremst. Ethereum ruller og går.
Privatøkonomien ser veldig bra ut, kjører safe uten kredittkortgjeld og en god buffer på konto og lav gjeldsgrad på boligen.
Jeg tipper aksjene og fondene mine vil fortsette å gjøre det bra i 2021, kanskje noen av dem blir kjøpt opp så da får jeg se hva jeg gjør med pengene som kommer inn.
Lykke til!
Hadde jeg kjøpt xxl, dno og Nekkar som jeg trodde skulle bli vinnerne i 2020 i innlegg fra 10.mai, ås ville jeg nok hatt nærmere 400.000 på kontoen uten å løfte en finger, men har jobbet opp sparingen fra 160.000 på årets laveste til 280.000 nå, og er gjeldsfri om ca 3 år.