Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Årskavalkaden - Skrytetråden 2020

Startet året med X, gikk opp til +40% før Coronakrakket og var på -50% for året på det verste. Endte året i +113% pga. Targovax -> Kværner -> Aker Solutions ->AOW -> Aker Solutions + en god del trading på forskjellige muligheter. Gikk glipp av en +100% på en dag da jeg solgte dagen før i en av tradingmulighetene. Det var bittert. Overall et spennende år som endte godt til slutt.

Med andre ord: Den store vinneren er Nordea som har fått rundt 10k i kurtasje i år :slight_smile:

3 Likes

Skal holde mine personlige kontoer unna dette, de egner seg ikke på trykk om man tenker belåning og diversifisering. Lever fortsatt etter dette sitatet ; “Diversification is protection against ignorance. It makes little sense if you know what you are doing.” – Warren Buffett. Problemet er vel at jeg stort sett ikke aner hva jeg holder på med! :wink:

Men det beste jeg gjorde i 2020, var faktisk å opprette et lite spill/e-sports investeringsselskap for gøy med broderen. Mest for å prøve å slippe unna med at CS er research på hjemmebane, men med 173% avkasting det første fulle året, så ble det også en liten slump inn i kassen! Avkastning er gøy delt med andre, og research er gøy om man later som man er på LAN! :stuck_out_tongue:

Ellers er jeg fortsatt irritert over analysene mine i Funcom, de var langt fra treffsikre, var heldig og ble kjøpt ut av Tencent med gevinst. Har fått meg til å jobbe hardere, så det har vært godt for noe. Oppmerksomheten og proffenes inntog i gamingsektoren har også tvunget meg til å tenke nytt, eraen der jeg hadde sjanse til å gjøre salgs/inntektsestimater bedre enn noen andre endte med Darksiders III. Men nå har jeg iløpet av høsten opparbeidet meg 1350 datapunkter med reviews fra Oculus sine hjemmesider, så jeg gleder meg bare til VR blir populært, og det kommer noen salgstall å kalibrere mot! :laughing:

4 Likes

2020, bare for å skrive det slik eg husker selv hvor feilen ligger i år.

Startet i januar med å øke aksjebeholdning 25%.

Ned 70%-75% i mars.

Ath i juni.

Hørte ikke på meg selv, fomo på videre gevinst. Redd for å miste videre opptur i PCIb. Burde vist bedre. Solgte heldigvis noe og solgte mer i august.

Ny ATL i oktober , takk PCIb.

Årsresultat : ca - 50% , gidder ikke regne mer på det.

Target 2021 - Sky high, bring IT on :bank:

4 Likes

2018, 19 og 20 har vært 3 sorgens år. Jeg har ikke tapt penger men jeg har ikke tjent nok til å forsvare investeringene mine utenom børs. Og jeg har investert hardt. Ble med ned i våres og ikke minst opp igjen og ser på 2021 som et år hvor alle mine år på børsen til nå kun har vært forrett. Så får vi se hvordan livet spiller seg ut når samfunnet åpner igjen :blush::+1:

8 Likes

Et vanvittig år, som vanlig er med investeringer så er det mye en skulle ha gjort sånn sett i ettertid. Men året som helhet fra 1.1 har gitt ca 20% avkastning på en portefølje bestående av 20% cash, 15% obligasjonsfond og 65% fond og norske aksjer, så jeg regner meg som heldig. Godt nytt år!

2 Likes

I overkant 100% avkastning.

Fikk en del fine trades på PHO og AZT som ga nærmere 100%.
Traff klokkerent på AZT rundt 28kr dagen før den føk oppover.

Fikk en dipp i porteføljen på PCIB fallet. Posisjonen var heldigvis ikke blant de største.

Lærdom er å være mer analytisk. Følge oppsettene jeg ser og prøve å legge vekk følelsene mer.

Mye av året har gått på å studere og backteste. Er bare 2 året i gamet så fremdeles mye å lære. Har veldig mangen ganger rett, men må jobbe med timing.

5 Likes

Ingen solskinnshistorie å vise til her i år.

Etter et svært godt 2019 kom jeg inn i 2020 med ATH på kontoen.
I år så er konklusjonen -42%, og et tap i kroner som er høyere enn inntekten jeg har hatt i inneværende år.

Største plassering har vært PCIB, som utgjør ca 40% ved årets slutt, og som har vært helt førende for utviklingen.

Årets største opptur: Ultimovacs
Årets største nedtur: PCIB

Da får en zoome ut, og se at konklusjonen etter 3 års investeringer er 30% papirgevinst og en hel del erfaringer rikere.
Og det skal man ikke kimse av :slightly_smiling_face:

Godt nytt år!

6 Likes

Mitt beste tips for deg er å gjøre dine egne vurderinger, ikke vik fra egen strategi, ikke bli påvirket av FOMO og ikke minst lær deg å filtrere gjennom svada på forum :joy:. Forum er bra for mye, men har minst like mye nedsider.

Mitt år oppsummert: ble med for lenge på vei ned…hentet igjen nedturen ved å gå bear daxx (litt gambling der) og så nå ved utgangen av året så er jeg på en ATH i portis så fornøyd med det. Mye ble hentet igjen fra aksjene: Austevoll, nekkar, softox, Atlantic sapphire og en hel del trading. Forferdelig til Berg og dalbane men veldig lærerikt år!!

bilde|690x465

2 Likes

For oss som er tungt i bio blir jo siste 12 måneder et veldig arbitrært tall etter q4 2019.

Jeg mener ikke det er verdiløst å merke seg tallet, men man jo passe på å se totalbildet

(På samme måte som man etter q4 2019 også måtte passe på å zoome ut litt for å ikke gå rundt og tro man var et geni)

2 Likes

Avkastningen i år endte på 88,6%, etter å ha falt litt tilbake i romjulen.

Startet året med å selge meg ut av Photocure, å begynte å ta inn Targovax i H1.

Targovax har vært min hoved posisjon i år. I tillegg har jeg hatt en god del av portefølgen til korte swingtrades.

Traff ganske bra på kortesiktige swings i Azt, softox, ACC, ultimovacs og hcch/fusion fuel green.

Året avsluttes med Targovax(67% av portisen), fusion fuel green(20%) og 13 % cash

2020 var også året jeg passerte 1000% grensen på pengene jeg satte inn på ikz kontoen i 2016

12 Likes

Ca 40% minus her. Altfor tungt vektet i PCIB ( over 90%). Lite erfaring og amatør i gamet, så det er vel bare å “suck it up”! :man_shrugging: Har fortsatt disse aksjene når vi går inn i det nye året og planlegger å selge litt om kursen stiger slik at jeg er i null (men dette blir avhengig av situasjonsbildet da). Ikke belånte aksjer og lever godt ellers, så ting kunne vært mye verre :slight_smile: God nytt år!

1 Like

Helt klart, og var også derfor jeg presiserte at PCIB var største posisjon.

Nei tallet er på ingen måte verdiløst.
For min del er det en påminnelse om at gevinsten først din når man realiserer den, og det er min største erfaring fra 2020. Jeg realiserte 25% av porteføljene ved 100% avkastning, så skulle jeg helt klart realisert tilsvarende ved 200%, men det er fryktelig lett å være etterpåklok. Jeg er så heldig at jeg fremdeles er i pluss, det er mange som ikke har den luksusen, og går inn i 2021 med store forhåpninger, og ikke mer penger i Biotech enn jeg har råd til å tape :slight_smile:

2 Likes

2017 og 2018 var 2 år jeg brukte på å lære mest mulig, med summer jeg ikke var redd for å tape. Så viste verdien av dette forumet seg mer og mer. Jeg har lært veldig mye av dere som er her og har mange idoler her inne! Det har tatt tid å lære dere å kjenne, akkurat som med aksjene har dere styrker og svakheter :grin: Anser meg selv fremdeles som en nybegynner, men i 2019 hadde jeg +90,6% og i 2020 ble det +61%. Tør å stole mer på magefølelsen nå, enn før.

Flere av dere her inne har sagt at den første millionen er den tregeste og jeg gleder meg til å bikke den milepælen.

Går inn i 2021 med Kitron, Targovax, Nordic Unmanned og Mintra Holding i porteføljen.

God nyttår forum!

8 Likes

Det er også den letteste å svi av igjen :+1::sweat_smile:

4 Likes

Gjorde da greit i starten av året, men solgte alt i slutten av februar sida verden så så usikker ut. Prøvde meg på å kjøpa litt og litt for å treffa bunnen tidlig mars, for å prøva å få ein lav gjennomsnittkurs. Solgte alt igjen når eg såg eg tapte så mykje fortsatt.

Ikkje voldsom erfaren, men var med på deler av oppturen til Fingerprint Cards, og nesten heile nedturen. Lærdommen derfrå for min del e at ikkje alt som går ned, går opp igjen.

4 mnd uten noken aksja, før eg begynte å kjøpa igjen. Gjort da greit etter da, og spesielt Desember har vert ein av de beste månadane mine så langt.

No har eg tatt ned risikoen noko med å ha litt meir i store og “sikre” aksja på Oslo børs. Utenom ein kanskje litt for stor post i Photocure.

1 Like

+189% står det på årets siste dag. Gjetter at ca. 1% er innskudd for å dekke noen gebyrer, så det reelle er nok ca. 188. Kan takke hovedsaklig Funcom og Remedy for denne utviklingen :nerd_face:

4 Likes

Årets skryt må bli inngang på 17kr i Kahoot (Riktig nok i nov 2019). Sittet på denne i hele år og den står nå og stanger på 100kr.

Skal også rise meg selv for å ha fulgt halleluja-stemningen og ekkokammeret i PCIB-tråden som resulterte i 50% tap :yum: Lærte litt der!

9 Likes

Børspause fra februar til oktober.

Skulle egentlig ha pause frem til (minst) 2021 grunnet pandemi og det absurde bull-runnet som har vært vanskelig å akseptere vs. den realøkonomiske virkeligheten.

Men, hjemmekontor og kjedsomheten ble til slutt for stor. Så begynte å kjemme OSE for nye case, og særlig et å gå tungt inn i som skulle oppfylle et sett kriterier: opptrend, ingen emisjonsrisiko / fullfinansiert, solid aksjonærmasse / robuste eiere (fravær av idiottrading og brente småaksjonærer), definerte triggere og (for) lav mcap vs. potensial.

Ultimovacs skilte seg raskt ut som det caset jeg anså til å ha best risk-reward. Markedet begynner (tilsynelatende) så smått å bli enig.

Konklusjon: opp ~40-45 % siden oktober.

Starter 2021 med tung overvekt i Ultimovacs, og en noe mindre post i SoftOx (som jeg også tok i oktober - er greit i pluss der også). Begge selskapene har jeg tro på at gir flere hundre prosent med perspektiv 1-2 år.

6 Likes

Et annerledes og sprøtt år, men totalt sett på det jevne :slight_smile:
Veldig fornøyd med å ha “luktet” Corona-krakket komme og solgt meg til 80-90% cash uka før fallet kom. Viktig med høyrisikoportis som min. Tok likevel en del %-tap fordi jeg beholdt noe NANO på trass…

Også veldig fornøyd med planen som var å begynne å gå inn long i “trygge” verdiaksjer ved ca 30% indexfall. Jeg trodde imidlertid at fallet skulle bli dypere. Planla å kjøpe meg gradvis inn helt ned til -60%, der jeg skulle være 0% cash. Tok innganger på 96 og 148 i henholdsvis Equinor og MOWI i mars. Det var klokkereint, men…

VELDIG misfornøyd med at jeg likevel ble grådig å solgte for noen kjappe småprosenter (forholdt meg altså ikke til planen), og endte derfor all cash fra mars til august. Tok etter hvert inn over meg den enorme effekten av sentralbankenes stimulansepakker og kjøpte litt igjen, men har likevel sittet omtrent 50% cash siste halve året. Sånn sett fornøyd med å ende 25% opp totalt, drevet av Episurf og Talkpool, men kunne vært veldig mye bedre.

Fremdeles god på innganger, men for dårlig på å holde vinnere. Jobber hardt nå med å holde på Episurf og Talkpool :wink:

Sharp ratio: 1,06

3 Likes

Føler det er sykt mye lettere å kjøpe aksjer på et godt tidspunkt enn å selge dem på et godt :frowning:

Har også hatt en del klokkerene innganger i år som kunne blitt helt fantastiske, men ikke blitt sittende med aksjene.

4 Likes