Dette er årets resultatutvikling (realisert) for meg (måtte lage en egen excel-utgave pga dårlige verktøy på SBanken). Vet ikke om dette akkurat er noe å skryte av - mer en oppsummering for min egen del
Har ikke fått med utgifter til belåning enda så resultatet kommer nok til å krympe litt når dette legges inn (oppdaterer når jeg får tak i tallene - ingen hos SBanken som kan fortelle meg dette…!
)
Grafen viser akkumulert realisert resultat i kroner og øre for alle gjennomførte salg gjennom hele 2020. Den sier egentlig ingenting om porteføljestørrelse eller urealiserte gevinster/tap - da jeg bruker belåning ganske mye og fører over sparebeløp til ASK hver måned slik at det (iaf for meg) er vanskelig å korrekt beregne porteføljeverdi og prosentvis avkastning - iaf med de verktøyene som SBanken stiller til rådighet. Så jeg velger en åpen og ærlig linje sånn at grafen gir mening for andre enn bare meg selv. Hadde ca. 1MNOK handlepott i starten av året og denne har økt til ca. 1.8MNOK gjennom året via tilført kapital fra andre kilder. I tillegg har jeg inntil 3MNOK kredittramme på SBanken.
Grafen viser hvor ekstremt farlig det er med aggressivt belånte posisjoner og ikke minst det å ikke gjøre god research på hva man går inn i og hvorfor. Jeg fikk smertefullt erfare dette med PCIB og KOA (tap realisert hhv medio-Mai, medio-Juni og medio-juli). I tillegg gjorde jeg i kjølvannet av disse realiseringene mange idiot-handler som satte meg kraftig tilbake. Gjorde det lenge bra i SOFTOX (mesteparten av den oransje fargen) men fikk også smake pisken der i sommer…
Det startet ganske ruglete frem til vinterferien og da COVID inntraff. Solgte alt så og si dagen før markedene begynte å krasje og var bare marginalt inne mens det verste pågikk før jeg gjorde en hel drøss med gode trades frem mot sommeren.Dette ga meg et ekstremt godt realisert resultat. Så sa det PANG når PCIB halverte seg 2 ganger samt gikk jeg på en kjempeblemme i KOA. Poff så var resultatet nullet ut for året. Gikk t.o.m. sterkt i minus mot slutten av sommeren når jeg gikk på flere idiot-trades / realiseringer. Da var jeg ærlig talt ganske langt nede… Følte meg som en gambler som spilte bort masse penger på børsen.
2020 har vært et merkelig år sånn sett - har sett ekstremt store (for meg) beløp både i blått og rødt og har kjent på både vill eufori og nærmest hysteri og depresjon på det verste. De mentale sviningningene kombinert med en veldig rar og skremmende situasjon i samfunnet - og ikke minst den totale disconnect mellom det virkelig liv og markedene er nok det jeg kommer til å huske best.
Min største bragd for året må ha vært å klare å karre meg opp fra den hengemyra jeg var oppi i sommer og opp igjen der jeg er nå. Ikke minst at jeg endret strategi og plan i sommer, begynte å planlegge mer og brukte mer tid før inngang, satte mål og definerte meg noen handelsregler og gjennomfører nå i mye større grad ihht plan enn tidligere. Da føles det ekstra bra å sitte igjen med et såpass (for meg) bra resultat. I tillegg sitter jeg på et urealisert gevinstpotensiale på ca. 0.5MNOK som ikke er med i tallmaterialet til grafen. Så jeg er mao nesten oppe og snuser på ATH resultatmessig.

Godt Nyttår alle Tekinvestorer!
EDIT: Fikk akkurat mail fra SBanken - i 2020 hadde jeg ca. 100K i renter på verdipapirkreditten. Så resultatet er mao ned fra totalt ca. 773K til 673K. Fortsatt helt OK