Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Årskavalkaden - Skrytetråden 2020

Ja, det går opp og ned i denne verden.
Flere bra vurderinger, men også endel kortsiktige trades som bidrar negativt.
Photocure fikk seg et comeback mot slutten av året, en velsignelse at jeg oppdaget Solstad Offshore rundt NOK 5, mens det desidert dårligste valget gjennom året var å gripe i Pcib.
Alt ialt et greit år, men 2021 blir særdeles bra med spesielt Solstad Offshore og Photocure i porteføljen.

Hender fortsatt at jeg tenker på hvordan det kunne være mulig å ta i Pcib i mai/juni, en jækli dyr, men lærerik opplevelse.
Ellers kunne man med fordel sittet lenger med i flere aksjer som Aega, Koa, Azt, Hyard m.flere, men av og til er det greit å sikre.

1 Like

Dette er årets resultatutvikling (realisert) for meg (måtte lage en egen excel-utgave pga dårlige verktøy på SBanken). Vet ikke om dette akkurat er noe å skryte av - mer en oppsummering for min egen del :slight_smile: Har ikke fått med utgifter til belåning enda så resultatet kommer nok til å krympe litt når dette legges inn (oppdaterer når jeg får tak i tallene - ingen hos SBanken som kan fortelle meg dette…! :sweat_smile:)

Grafen viser akkumulert realisert resultat i kroner og øre for alle gjennomførte salg gjennom hele 2020. Den sier egentlig ingenting om porteføljestørrelse eller urealiserte gevinster/tap - da jeg bruker belåning ganske mye og fører over sparebeløp til ASK hver måned slik at det (iaf for meg) er vanskelig å korrekt beregne porteføljeverdi og prosentvis avkastning - iaf med de verktøyene som SBanken stiller til rådighet. Så jeg velger en åpen og ærlig linje sånn at grafen gir mening for andre enn bare meg selv. Hadde ca. 1MNOK handlepott i starten av året og denne har økt til ca. 1.8MNOK gjennom året via tilført kapital fra andre kilder. I tillegg har jeg inntil 3MNOK kredittramme på SBanken.

Grafen viser hvor ekstremt farlig det er med aggressivt belånte posisjoner og ikke minst det å ikke gjøre god research på hva man går inn i og hvorfor. Jeg fikk smertefullt erfare dette med PCIB og KOA (tap realisert hhv medio-Mai, medio-Juni og medio-juli). I tillegg gjorde jeg i kjølvannet av disse realiseringene mange idiot-handler som satte meg kraftig tilbake. Gjorde det lenge bra i SOFTOX (mesteparten av den oransje fargen) men fikk også smake pisken der i sommer…

Det startet ganske ruglete frem til vinterferien og da COVID inntraff. Solgte alt så og si dagen før markedene begynte å krasje og var bare marginalt inne mens det verste pågikk før jeg gjorde en hel drøss med gode trades frem mot sommeren.Dette ga meg et ekstremt godt realisert resultat. Så sa det PANG når PCIB halverte seg 2 ganger samt gikk jeg på en kjempeblemme i KOA. Poff så var resultatet nullet ut for året. Gikk t.o.m. sterkt i minus mot slutten av sommeren når jeg gikk på flere idiot-trades / realiseringer. Da var jeg ærlig talt ganske langt nede… Følte meg som en gambler som spilte bort masse penger på børsen.

2020 har vært et merkelig år sånn sett - har sett ekstremt store (for meg) beløp både i blått og rødt og har kjent på både vill eufori og nærmest hysteri og depresjon på det verste. De mentale sviningningene kombinert med en veldig rar og skremmende situasjon i samfunnet - og ikke minst den totale disconnect mellom det virkelig liv og markedene er nok det jeg kommer til å huske best.

Min største bragd for året må ha vært å klare å karre meg opp fra den hengemyra jeg var oppi i sommer og opp igjen der jeg er nå. Ikke minst at jeg endret strategi og plan i sommer, begynte å planlegge mer og brukte mer tid før inngang, satte mål og definerte meg noen handelsregler og gjennomfører nå i mye større grad ihht plan enn tidligere. Da føles det ekstra bra å sitte igjen med et såpass (for meg) bra resultat. I tillegg sitter jeg på et urealisert gevinstpotensiale på ca. 0.5MNOK som ikke er med i tallmaterialet til grafen. Så jeg er mao nesten oppe og snuser på ATH resultatmessig. :innocent: :partying_face: :sunglasses:

Godt Nyttår alle Tekinvestorer!

EDIT: Fikk akkurat mail fra SBanken - i 2020 hadde jeg ca. 100K i renter på verdipapirkreditten. Så resultatet er mao ned fra totalt ca. 773K til 673K. Fortsatt helt OK :slight_smile:

6 Likes

Ca. 125% opp etter å ha vært med ned hele veien i mars. Har fylt på med noe cash stort sett hele veien. De største vinnerne for min del har vært Quantafuel, Kitron, Crayon, Funcom og Hpur.

Største blemmer er Acer carbon capture og Kahoot hvor jeg solgte meg ut alt for tidlig. Er vel de to aksjene som har gitt meg mest lærdom, så får være takknemlig for det😂

1 Like

Klarte å hale inn en 5 % etter å ha gått på SOLID smell i oktober.

Skrytelisten består av:

• AZT inn på 28, ut på 80+ før q3
  • Qfuel inn på 20, ut på 85 med det meste
  • Magnora inn på sub 10, ut på 21+
  • Everfuel inn på 17, realisert alt for mye alt for langt ned
  • Norcod inn på 50, ut på 100 +
  • Emiaksjer i ACC og AOW

Dessverre var beløpene for små til å dekke smellene jeg har hatt. Kan nevne

• Aker
  • AkerBP
  • PCIB
  • SoftOx (inn på 113, mener jeg traff klokkerent på topp)
  • NANO

Inn i '21 går jeg med stor tro på følgende hovedposter:

• CrayoNano (NOTC), vært med siden sist emi på 16
  • Ultimovacs, vært med siden 30, og har allerede 150 %
  • SoftOx, har heldigvis fått redusert snittet til 65
  • Qfuel, tatt ny inngang, blir rakettfart når melding om BASF og Vitol-anlegg kommer (Det kommer!)
  • PCIB, say no more
  • EDEA -(NOTC) Finansieringsselskapet til Otovo (leasing av solcelleanlegg, også til private) Skal rulles ut i Europa. Inngang ved sist emi på 25.
4 Likes

Ja, jeg synes det var veldig enkelt. Raskt og lettvint. Piece of cake! :sweat_smile::joy:

Bare å gå tuuuungt inn i PCIB, så gikk resten av seg selv.

3 Likes

Et helt fantastisk aksjeår der jeg solgte mye da corona kom til italia, ble med på en fantastisk reise i azt. Kjøpte tilbake mye rett over bunnen. Dette var året da mine typer aksje spill og biotech ble populært igjen.

Mest negative var pcib, men satt ikke ekstremt tungt da mld kom.

Et slikt aksjeår som dette ser jeg nok dessverre ikke igjen. Er godt med i mye i nordiske spillaksjer og biotechaksjer. Det er strategien min. Ingen ekstremt store poster, heller sitte bra lastet i dusinvis enn noen få.

Vil neppe tjene mange millioner på en enkeltaksje, men lever godt med det. Det må nok et krakk til for at min store portefølje tar kvelden.

Min portefølje er mere et fond med vekting stort sett kun på biotech og spill i norden.

9 Likes

Takk for 2020 så håper vi på et like pent aksjeår i 2021 (men forhåpentligvis hyggeligere på andre områder i samfunnet)

18 Likes

Zena inn på snitt 4 øre! 1,5 måned etterpå. 15,4 øre!

Men vi skal mot 30 -50 øre i q1 2021!

Godt nyttår! :rocket::fire::champagne:

Hadde et innlegg over, men skal bidra med kroner og øre også.

Har vært et år der jeg har fokusert mer på læring enn å kjøpe og selge mye.

Tok posisjon i elskede PCIB utover våren og presterte å kjøpe «litt flere» aksjer på 80+ kroner i full FOMO. Sitter med -61% avkastning på den posten, men er heldigvis ikke mer enn ca 30 lapper i tap (urealisert). Jeg gikk inn med himmel eller hel… som mulig utgang. Nå sitter jeg i trass og venter på neste kapittel i sagaen der.

I det siste har jeg tatt prosenter i noen fond med beskjeden innsats, Black Rock Next Gen Tech og Storebrand fornybar.

Cash+Aksjer har gått opp ca 35% pga. dette og hard sparing. Logget inn på MiraiEX og så testinnskuddet mitt var opp 240% her om dagen - så man lurer jo litt på hva man driver med - men ting kan snu fort.

Litt vanskelig å vurdere resultater og status hos den enkelte når man ikke kjenner totalen mtp. Gjeld og belåning.

Godt nytt år! :slight_smile:

4 Likes

Dette ble ett år med mye aktivitet for min del. Noen lure handler og noen veldig lite lure handler. Stikkord er, som mange andre påpeker, en voldsom volatilitet! Oversikten under er kontoen på Nordnet, heldigvis har jeg fondssparing i Storebrand i tillegg.

Highs and lows:

• +16,5 %(februar)
  • -18,7 % (mars)
  • +9,5 % (juni)
  • -3,7 % (juli)
  • +18 % (oktober)
  • +0,4 % (også oktober…)
  • +21,6 % (desember)
  • +20 % (årets slutt)

Største tabber: PCIB og Smoltek. Salg av KID i mars. Salg av Hexagon i februar. Salg av 40 % av post i PHO i desember :see_no_evil:

Beste handler: Trading i VOW og Bioextrax. Økning i Kitron. Kjøp av SoftOx og Ultimovacs.

Mye styr, med andre ord, for et resultat som hadde blitt gruset av et Nasdaq Composite Index fond. Men morro har det vært :smiley:

5 Likes

2020, Berg og dal-bane året.

Kjapt oppsummert, satt med store deler av beholdningen i PCIB når avslaget fra AZ kom. Det betydde at jeg følte meg som en konge på 85 kr, og ikke veldig konge på 22. Da så 2020 bekmørkt ut, også økonomisk sett.
Solgte mye av pcib og gikk hardt inn i Kalera og Ulti hvor jeg sitter long. Har også hatt noen fine trades i BIOEX, hvor jeg har begynt smått å øke igjen nå.
Det hele endte utrolig nok med en bittelitten pluss i 2020 selv med tidenes smell i PCIB, som jeg ser overaskende mange her inne var med på.

3 Likes