Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ascenium

Litt teknisk men positivt nyhetsbrev. De jobbet mye med hardware-siden for å nå targets der i høst. De signaliserte da at neste steg var å jobbe med compileren (software). I siste nyhetsbrev beskriver de at de på 2 av 3 punkter på compileren har kommet så langt at de ikke anser det som en faktor. Den siste, IPCe er den viktigste, og er vel forventet innen et halvt år. Den beskriver hvor rask APTOS er. I første omgang har de et mål om 1.0, Intel sin beste er vel 1.5 el. Det er viktig å få med seg at 1.0 på ingen måte er sluttproduktet til APTOS, i teorien kan de gå mange ganger høyere enn x86-arkitektur(Intel) OG bruke mindre strøm, noe som er like viktig. Ascenium signaliserer at de vil ta dette steg for steg, noe som er fornuftig da de har et enormt krav til «proof of concept» ift den etablerte bransjen. De har ikke råd til «feil» Det er viktig å huske på at X86 er noe enormt mange ingeniører har jobbet med å optimalisere i 25 år med enorme budsjetter. Om Aptos snart matcher dette er det galskap​:sweat_smile::rocket::rocket:

8 Likes

1 Like

Kan du gi en grei forklaring på IPCW vs IPCE, og betydningen av silicon implementation?
De rapporterer at IPCW har doblet seg hver tredje måned, og at de nå estimerer IPCW er 0,75 som vil tilsvare 0,36 IPC. Dersom dette forsetter vil de i teorien nå igjen x86. Vil det i det hele tatt være mulig?
Og det viktigste. Er det gjort konkrete estimater på reduksjon i strømforbruk, og videre varmeutvikling og energi til kjøling?
Blir spennende å følge dette de kommende årene :crossed_fingers:

Riktig å hente penger, og videre sikte mot børs nå. De må hente nok penger til å kunne få tak i de beste folkene, og ha god løpebane.

Esg elementet, som er strømsparing, er enormt dersom de lykkes.

Sett at de kan redusere strømutgifter med 10-20% vil det være snakk om flerfoldige titalls milliarder spart for datasenterene, og dette er en næring som stadig vil kreve mer og mer energi.

Verdien av Aptos vil bli enorm ved suksess. Godt de synliggjør at de sikrer patenter på teknologien!

ARK Invest podcast “FYI-For Your Information” om AI chips; “The first AI chip startup with Naveen Rao, Nervana Systems”.

Hei
Hva sikter du til her? Snakkes det om acenium?

Beklager, burde presisert det. Nei, kun ment som underholdning/informasjon til nerdene der ute😉

Hei!

Har ikke teknisk bakgrunn selv, men har fått litt info fra Ascenium og lest meg opp i den grad jeg klarer, så kan prøve å forklare;) Tar dog forbehold om jeg har missforstått noe;)

“I” i IPC (instructions per cycle) er en predefinert instruksjon i en benchmark test ofte referert til x86 arkitektur.
Når en prosessor har høyere klokkehastighet vil instructioner ift tid brukt økes, altså IPS, instructions per second.
Hvor raske en CPU faktisk er vil være resultat av IPC og klokkehastighet.

CW er kontroll-ord eller instruksjoner som er unikt for APTOS da hardware ikke er bundet av et fast instruksjonssett ala x86 og ARM.
IPCW er en måleenhet for hvor mye computer-kraft de får per APTOS kontroll-ord målt i forhold til den predefinerte X86-instruksjonen. (instruction per controll word)
IPCW er nå på 0.48, ikke 0.75.

For å få IPCe, som da er sammenlignbar med datakraften til måle-enheten “IPC”, må en ta høyde for hvor mange kontrollord APTOS klarer å generere per cycle. Her estimerer man pt. at APTOS er på 0.75 blant annet pga silikon implementasjon. En FPGA vil aldri kunne estimere hvordan en chip fullt ut vil oppføre seg fysisk og de antar derfor at dette i snitt vil være 0.75 CW per cycle.

IPCW * antall kontrollord per cycle gir derfor IPCe.
0.48*0.75= 0.36

Det er her APTOS gir nye muligheter:
a) Hvor mange instruksjoner kan APTOS oppnå per kontrollord (IPCW)
b) Hvor mange kontrollord kan APTOS oppnå per cycle (CW)
c) Hvilken klokkehastighet kan en APTOS oppnå sett i forhold til INTEL/ARM
d)Hvor mye Silikon bruker APTOS per IPC/IPS-enhet vs INTEL/ARM

a)
Ascenium mener det er mulig å oppnå så mye som 10-20 instruksjoner per kontrollord.
DVS at dersom CW som nå er 0.75 (and increasing) holder seg stabil vil dette kunne gi en IPCe på 7.5-15, noe som er helt sinnsykt. Intel har vel “verdensrekorden” i dag på 2.4, 2.5 (5 kjerner) målt i SPECint.

Ascenium mener X86 og ARM begrenser seg ved Moores law ved å bruke flere kjerner, multi-tråder og deep pipelines. Det er begrenset hvor mange kjerner du kan bruke fornuftig og det er begrenset hvor smått ting kan bli før en rekke andre problemer dukker opp.
De forsøker istedet å utvikle selve kjernen ved å fjerne de faste instruksjonesettene (ISA), gjøre den mindre kompleks og i praksis flytte noe av workloaden over i compileren(software).
APTOS bruker et spectrum av “execution units” som har et sett av instruksjoner hver. Alle disse kan fyre av instruksjoner samtidig og derfor utnyttes i stor grad.
Istedet for at en compiler generer en serie av instruksjoner som den gjør i x86 genererer compileren til APTOS komplekse kontrollord som styrer alle unitsene samtidig. Dette er altså nøkkelen til arkitekturen da det gir en vesentlig større grad av paralellisering enn noe annet på markedet. Derav alle patentene som omhandler dette.

b)
I utgangspunktet er målet 1 kontrollord (CW) per cycle målet. Gevinsten skal altså tas ut i antall instruksjoner per kontrollord. Denne er nå på 0.75, så ikke veldig langt unna målet.

c)
Her har jeg ingen data, men hele poenget med APTOS er å ha en enklere hardware-arkitektur enn X86/ARM, men mer kompleks compiler. Generelt betyr dette at høyere klokkehastighet er plausibelt. Mener Pete har skrevet at de har vært oppe i 3GHz. Det er forsåvidt ikke så relevant i datacenter da økning av klokkehastighet er proposjonal med strømforbruk

d)
Målet er høyest mulig IPC per brukt silikon-areal. Dette vil gi en mer strømeffektiv-prosessor. Dette oppnåes med en vesentlig enklere hardware-arkitektur, samt en vesentlig høyere grad av paralallisering.

Jeg har ikke sett eller fått info om estimater rundt strømforbruk, eller kjøling.
Men, generelt har jeg forstått at 1 cycle per definert siliconareal CPU med singel core bruker en enhet strøm. Om x klarer 2 IPC og y klarer 4 IPC vil y bruke halvparten så mye strøm som x gitt en større arbeidsmengde.

Såvidt jeg har forstått er estimater ofte vage da en faktisk ikke vet før man har en fysisk prototyp. Optimalisering av selve silikon er vel noe Ascenium vil sette bort vil jeg anta da det er et eget felt.

Konklusjon:
Den teoretiske kapasiteten til APTOS er svært høy og X86/ARM er gammel teknologi som har blitt forbedret siden 60-tallet. Så svaret er JA- de kan lett nå igjen x86.
At APTOS nå kjører på IPC 0.36 og basically har en dobling hver 3mnd er MEGET BRA.

Som jeg skrev i forrige post; dette er noe et team på 4 mann til nå har utviklet med begrenset funding og er i sin spede fødsel hva gjelder optimalisering.

Pete Foley(CEO) har selv skrevet til meg at de har med vilje skyndet seg langsomt da kravet til “proof of concept” fra bransen er eksepsjonellt høyt siden dette er en helt ny arkitektur. Ascenium har ikke anledning til å levere et halvferdig konsept som fungerer 99% av tiden eller som har sikkerhetshull.
Jeg personlig tenker dette er svært fornuftig fremgangsmåte.
At de nå øker hastigheten så fort som de gjør viser vel til at arkitekturen fungerer og at de først nå har begynt å dra ut hestereftene av motoren:)

Hva gjelder markedet kan man se blandt de store aktørene hva som skjer. De fleste posisjonerer seg mot eksplosiv økning av datasenter ref Qualcomm sitt oppkjøp av Nuvia og Nvidia sitt oppkjøp av ARM. Datasenter er det feltet som kommer til å kreve mest prosesserings-kraft og kommer til å stå for ekstreme strøm-mengder de neste 10-20 årene. Det gjenstår dog å se hvor i næringskjeden Ascenium ønsker å legge APTOS.

Håper jeg klarte å svare ut noe av det du lurte på:)

12 Likes

Takk for et veldig godt bidrag inn her!

1 Like

Takk for et glimrende svar, @Amj_ciron !
Inni helsikke dette blir stort ved suksess :nerd_face:

2 Likes

Anytime- jeg tror det er vanskelig for folk å investere i noe så teknisk komplekst nettopp fordi man ikke forstår hva det er og hvilken type investering det er, for det er potensielt en virkelig bra investering. Det er jo ekstra gøy at lille Norge tøffer seg på et så hardcore-felt​:joy::+1::rocket::rocket:

1 Like

Meget godt forklart!

1 Like

Noen formening om hvor langt frem «proof of concept» vil være? Har Pete Foley uttalt noe om det?
Selskapet vil jo bli solgt på flekken på det punktet på minst 10x dagens kurs.

godtf forklart!! jeg tror ikke selskapet blir solgt for under 150kr med suksess. men er jo veldig høy risiko.
De har jo brukt 10 år på dette og de hadde vell ikke brukt så lang tid om de ikke har tro på at de lykkes. og ifølge artikkelen i finansavisen så tror de jo selv og de lykkes. da kommer garantert Intel på banen igjen. skjer nok muligens børsnotering før den tid.

Du har helt rett Pali, det er på ingen måte sikkert at de lykkes. Men, du har også rett i at prising på 150kr overhodet ikke er umulig, eller høyere for den saks skyld.
Jeg tenker som hobby-investor at dette gir et stort handlingsrom.

Med det mener jeg at Ascenium ikke trenger å være et make it or brake it case fra en investors ståsted.
Om man går inn på 6.75 som er dagens kurs, er jo ikke eneste mulighet til å gå ut på 150kr. En kan gå ut på 2x f.eks, evnt gradvis ta ut innsats osv. Er det svært høy risiko for at Ascenium ikke når 10kr?

Poenget mitt er at Ascenium overhodet ikke trenger å lykkes for at det skal være mulig å tjene penger, og det veldig mange muligheter for å håndtere risk/reward:)

Når det er sagt- Ascenium targeter datasenter nå fordi det sannsynligvis er lettest å slå igjennom for APTOS fra et markedsperspektiv. Det er INGENTING som sier at datasenter er eneste bruksområdet for arkitekturen, tvert om. Kanskje de gjør som ARM og ender opp som IP-aktør ift arkitekturen (intellectual property)?
Patentene de nå har og de milestones de allerede har nådd har også verdi- så selskapet vil aldri bli verdiløst tror jeg.

Mulighetene er så mange at jeg personlig anser det å være en for stor risiko å IKKE eie litt Ascenium:):):).

2 Likes

De snakket om før jul at det ikke var langt inn i fremtiden. Ettersom de nå har cash til å holde inn i 2022 med dagens burnrate, og de planlegger å hente penger, vil jeg anta at det er for å finansiere bla silikon prototyp da det er svært dyrt. Husk dog at Nuvia ble kjøpt opp før de hadde noe i silikon, så ting kan skje før den tid selv om jeg personlig hverken håper eller tror de selger så tidlig:p

2 Likes

De bør hente inn cash til dyktige ingeniører for å få fortgang, og leie inn dyktige advokater for å sikre IP.
Dette papiret kan virkelig ta fyr i 2021.

Hvis de skal «ta Intel», må man ta frem kalkulator.

Men vel så viktig er å se på hvem som er hoved aksjonærer, og den listen er «ok».

Å ta «produktet» helt frem koster antagelig enormt med penger, men at selskapet på veien frem kan bli kjøpt opp, gitt at de når sine « milestones», er ikke usannsynlig.

Du har helt rett @Manus, det koster mye penger men er ikke umulig. Pete har skrevet at det er en av grunnene til at IP ikke er aktuelt nå da det krever enorm kapital og mye tid for å bygge et helt økosystem. Datasenter er den mest plausible business-planen å gjennomføre uten å bli kjøpt opp fordi det er flere ledd i næringskjeden i datasenter de kan komme inn, faktisk også i samspill med Intel.
De må hverken utkonkurrere Intel i sin helhet men på datasenter, og egentlig ikke i sin helhet der heller såvidt jeg har forstått.

Er forøvrig også enig i at hvem som er hovedinvestorer ofte validerer et prosjekt, og her er det absolutt en kompetent gjeng i tillegg til citibank👍

Wow! Har hatt en fin verdistigning denne aksjen som har vært hyggelig å være en del av. Et selskap som jobber under radaren og som artikkelforfatteren så presist forklarer - har et enormt potensiale. Gleder meg!