fin dag!
Har tatt igjen hele ukesnedturen og vel så det
Meanwhile in our covid era…
Atlantic Sapphire ASA: Share Capital Increase Registered
Atlantic Sapphire ASA: Changes to Executive Management
Vil dette kunne øke kostnadene for oppdrett for land på kort sikt?
Det kommer vel litt ann på hvilken av de to prosessene for å tilsette oksygen i vann som brukes: A look at unit processes in RAS systems « Global Aquaculture Advocate
Tviler. Nå vet jeg ikke hvordan AS får sin oksygen, men store anlegg har vel gjerne et anlegg for produksjon av LOX i tilknytning
I intensiv RAS er det utelukkende PSA (egen produksjon av oksygengass fra luft) eller LOX (kjøp av ferdig produsert flytende oksygen) som gjelder.
Ja det er jo ikke sådan her de skal i nyhederne.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/plastik-helvede-paa-dansk-strand-op-mod-500.000-dimser-flyder/8493835
Oslo (TDN Direkt): Utfordringene innen velferd og sykdom hos laksen har ikke bedret seg i norsk oppdrett.
Dette kommer frem i Fiskehelserapporten fra Veterinærinstituttet som ble presentert onsdag.
Avdelingsdirektør Edgar Brun i instituttet mener det på tide man tenker helt nytt når innsatsen ikke gir effekt.
-Når det regimet vi har ikke gir ønskede resultater med tanke på å forbedre sykdom og velferd, må vi tenke nytt, og gjøre noe annet. Vi kan gjøre mer for å redusere smittekontakt mellom geografiske områder, forsøke å utrydde eller redusere sykdomsbelastningen og vurdere strategiske tiltak for å redusere behovet for lusebehandlinger. Pågående arbeid med å få bedre nasjonal oversikt over hva fisken faktisk dør av, er et viktig tiltak. Forskning, forvaltning og næringen selv er engasjert i dette nå, og her er vil vi kunne få kunnskap som kan gi grunnlag for målrettede tiltak, mener Brun.
Over 52 millioner oppdrettsfisk døde før slaktetidspunkt i 2020. Det er tett opptil rekordåret 2019 med 53 millioner hvor algekatastrofen i Nordland og Troms ga åtte millioner ekstra døde.
–Selv om mange i næringen gjør en stor innsats, blir ikke situasjonen med sykdom, lus og dødelighet bedre på nasjonalt nivå. Forklaringen ligger trolig i et samspill av negative effekter av håndteringskrevende lusebehandlinger og smittsomme sykdommer, som har eksistert i næringen over lang tid, sier redaktør for fiskehelserapporten og fagansvarlig for fiskehelse, Ingunn Sommerset, ved Veterinærinstituttet.
Produksjonsområde 4 (PO 4), som er området fra Nordhordaland til Stadt, har hatt den mest negative utviklingen med 27 prosent dødelighet, opp fra 19,4 prosent året før, ifølge rapporten.
TDN Direkt finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Finnes det noen tall på dødlighet i landbaserte anlegg? Jeg kan ikke skjønne annet enn at den må være lavere.
har ikke sett noe tall,-utenom dødsfallet hos Atlantic Sapphire i fjor,og noen tidligere hendelser(men dette er stort sett forbigående,hvertfall i de største hendelsene,forhåpentligvis )
Men det er veldig individuelt hos selskaper,-noen får det ikke til…mens hos noen har gjordt stor suksess med lite dødelighet.
Så en annen artikkel på nettet,der det var nettopp diskusjon om dødelighet på landannlegg,-kort sagt,det ble tatt frem et bilde av en kvinne med den største torsken(jeg noen gang hadde sett) som hadde blitt oppdratt på landannlegg,der hun i intervjuet la til at dødelighet var det veldig lite av hos dem.
Bare å laste opp det man kan før rapport i April
posisjonerte meg inn i aksjen i fjor,-men “tapte” litt da jeg måtte ha litt betenkningstid…
Det prates jo endel om at man ikke behøver medisin i landbaserte anlegg på samme nivå som i sjøbaserte. Mindre medisin må jo bety mindre sjukdom og død og minde svinn som igjen må gi utslag på bunnlinja.
Gikk glipp av oppgangen i denne, så satser heller tungt i Salmon Evolution Må støtte de lokale