Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Atlantic Sapphire (ASA)

Må støtte de lokale

Da tenker du totalt motsatt av meg. Hvorfor skal man dyrke fisk i kar her også fly fisk rundt halve jorda til markedet når man kan dyrke fisken i kar der markedet er.

250-300,- til jul :slight_smile:

Akkurat det bryr jeg meg fint lite om, selskapet er lokalt og de setter opp anlegget lokalt sol igjen skaper arbeid her i regionen. Samt de blir medeier i ett anlegg i korea, der de slipper å tenke så mye på dette med flyfrakt om det er største problemet ditt :slight_smile:

Nei, det er nok heller tvilsom. Men 10-11kr neste år, hadde vært fint.

Substantial Shareholder Disclosure - Atlantic Sapphire ASA

“Pelham Long/Short Small Cap Master Fund Ltd har idag flagget etter å ha kjøpt 139 000 aksjer til en kurs NOK 141,13…”

On 10 March 2021, Pelham Long/Short Small Cap Master Fund Ltd, has
increased its long position in Atlantic Sapphire ASA (NO0010768500) above the
reportable threshold of 5%. The threshold was crossed as a result of purchases
of 139,000 ordinary shares in Atlantic Sapphire ASA at a price of NOK 141.13
per share. The number of shares purchased corresponds to 0.17% of the shares
of Atlantic Sapphire ASA.
Subsequent to the completion of the purchase transaction, the Pelham
Long/Short Small Cap Master Fund Ltd holds a total shareholding in Atlantic
Sapphire ASA of 4,098,626 shares which represents 5.08% of the shares
outstanding and voting rights of Atlantic Sapphire ASA.
The shares and rights to shares are owned by the Pelham Long/Short Small Cap
Master Fund Ltd which is a collective undertaking controlled by the Investment
Manager, Pelham Capital Ltd.

…kobling?

Atlantic Sapphire ASA: Incident in Atlantic Sapphire’s US facility

JEg liker ASA veldig godt og sitter på gjerde litt akkuratt nå men følger med.
Hmm, trodde dette var fiksett, men kanskje det er bare det nye designet.

Usikker om jeg forstår det som står under… Betyr det at de har redusert kapasitet siden de “halvere” eller er det noe jeg ikke forstår.

Dette blir nokk ikke bra for kursen. En ting er at det skjer en gang , men gjentar problemen seg kan det bli skummelt.

As earlier communicated, the Company is in the process of splitting its US phase 1 grow out systems in half in order to reduce the impact of a potential incident. Currently, four out of six systems have been split. The splitting of the affected system has not yet been completed.
Denne forstår jeg ikke

det er enda en progress med å fikse systemet,men regner med slike hendelser kan skje alikevel fremover med andre uheldige situasjoner med driften,-ingen oppfrettsannlegg er 100% feilfrie.

Men så mener jeg at ASA er kompetent til å håndtere situasjonen med nettopp slike hendelser.

500 tonn tapt. Ca 15% av volumet i et sjøbasert anlegg langs kysten med 8 merder. Salgsverdi på dette med 60 kr/kg ca 30MNOK. Å legge all skyld på “leverandør” av RAS-anlegget er bare ansvarsfraskrivelse. Samme sa de sist og. Mange vil blø for denne satsningen på landbaserte anlegg, og jeg håper så få minoritetsaksjonærer som mulig blir lidende.

"Atlantic Sapphire forventer at 500 tonn fisk går tapt, tilsvarende omtrent 5 prosent av årlig slaktevolum i første fase, med en snittvekst på cirka ett kilo. "

Trasige greier, men det kommer til å fortsette i RAS-anlegg. Dette er vel et av de scenariene anlegget til Andfjord Salmon er designet for å unngå, men det er vel dessverre noe vanskelig å plassere rundt overalt i verden.

Utrolig synd at det skjer. Jeg tror eneste måten og redde havet og få tak i god fisk er gjennom landbasert oppdrett og asa er ett fantastisk selskap som har vært først og gått foran alle. De kommer til og fikse det og bli verdens største landbasert oppdrettere, men det viser at ting tar tid.

2 Likes

Verdens største tviler jeg sterkt på, men store kan de sikkert bli.

Ingen som har så store ambisjoner som de.

De har allerede utbedret dette på 4 av 6 tanker. For videre i fase 2 vil det bli benyttet en annen leverandør, hvor komponentene er av mye større kvalitet. Heldigvis ikke noe biologisk som har hendt, det hadde vært mye værre.
Og jo, landbasert er fremtiden, bare vi nordmenn som nekter å innse det mtp fremtidig nasjonal økonomi

Hei. Er ikkje investert her, men følger med av rein fagleg interesse. Jobber med RAS-anlegg til settefiskproduksjon. Prøver meg på ei forklaring her:

Når eit trommelfilter stoppar, eller går tett, vil ufiltrert vatn gå i overflow. Dette ufiltrerte vatnet må gå vidare til biofilter for å ikkje stoppe vanntilførselen til fisken. (Dette gjeld også ved større hull i filtermembran). Partikkelstørrelsen i eit RAS-anlegg kan være relativt stor.
Partiklane sett seg lett i filtermedie i biofilter/trickle filter, som vil bremse både vannstraum og filterfunksjon. Til slutt vil dette gå heilt tett.

Skal eg tippe ut frå børsmeldinga, kan det sjå ut som at trickle-filter har fått redusert kapasitet. Eit trickle-filter skal blandt anna lufte ut gassar, deriblandt nitrogen. Uten tilstrekkelig utlufting, og med tilførsel av luft til filteret kan ein skape ei overmetning av nitrogen i vatnet.
Dette vil igjen føre til overmetning av nitrogen i blodet til fisken, som kan gi akutt gassblæresyke. Dette tilsvarer dykkersyke i mennesker, og der vi sender dykkere i trykkammer, vil fisken prøve å løyse dette sjølv ved å dykke djupare. Når fisken klumpar seg tett sammen i botnen av karet, kan dette også føre til oksygenmangel.

Eg kjenner ikkje til konstruksjonen av anlegget, men det kan virke som om det er fleire faktorar involvert enn berre det som kjem fram om “design weakness”. I eit RAS-anlegg gjeld Murphys lov i aller høgste grad!

9 Likes

Merder i fjordene er den rimeligste formen for å gro frem laks.
På sikt må denne fordelen, overfor landbaserte anlegg, være større enn transportkostnaden til markedet, om Norges nest viktigste næring skal overleve…
Time will tell.

Mye gode proteiner i all den lusa også, si!:wink: