Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Atlantic Sapphire (ASA)

image

1 Like

Skivebom på intrafish sin link over i dag…

Timber…

Atlantic Sapphire ASA: Primary Insider Notification

Det er det mest ekstreme jeg har sett på lenge.
Støtte kjøpene kommer håpe de hjelper.
At asa skulle bli Top 3 omsatte er ekstremt .
Og rsi på 16

Fir tradere burde dette være en mulighet.

Den er jo overpriset fortsatt, så håper denne nedgangen fortsetter.

2 Likes

litt kjekke artikler å lese på i en slik kjedelig situasjon ASA er i tiden nå.

Fase 2 blir utført med lærdom!

Men er det leverandøren eller teknologien som er problemet, skjønner jo det er lett å skylde på leverandør men er jo ikke en teknologi som har ett så godt rykte. Spesielt når det kommer til matfisk, på smolt har det vel fungert greit.

Det er hvertfall betryggende å se at de nå tar tak i alle ledd for å snu denne uheldige utviklingen,-noen ganger er det greit å sette seg ned og ta en evaluering og gå grundig i læringen etter siste tids hendelser.

Hva leverandøren gjorde feil,eller hva teknologi som blir anderledes nå vites ikke,men vil da tro på at ledelsen er mer involvert og har nå et tydeligere krav til hvordan et oppdrettsannlegg skal fungere med minst mulig svakheter for neste fase.

Synes bare det er litt tynt å gå på leverandør, når teknologien ikke har fungert helt når det kommer til matfisk. Men man må vel starte i en ende og håpe at man finner en løsning.

Billund holder til Danmark,kanskje de derfor vil ha nærmere kontakt da de nå bruker en lokal US leverandør :man_shrugging:

Når du sier “teknologien”, mener du da RAS generelt eller mener du mer spesifikt hvordan ASA teknisk sett har bygd sitt anlegg?

Kan du utdype hva de dårlige ryktene er reint teknisk?

Jeg tenker på ras anlegg, du kan lese noe om det her. Bedre forklart enn jeg klarer:

Mener ASA bruker avfallet i vannet til videre gode,-dette har også flere andre landoppdrettere fått øynene opp for,som f.eks. Andfjord Salmon.

Det er mulig, men de har jo utfordringer med produksjon og massedød. De ligger jo langt bak guidingen når det kommer til produksjon, skjønner du velger å se på det positive :slight_smile:

1 Like

Jeg er positiv,fordi det er massive finansielle krefter som står bak ledelsen som har prøvd og feilet nok til å faktisk iverksette dette milliardprosjektet,-så dette vi ser nå med fiskedødsfall underveis,er “akseptabelt”…at det ligger en på sykehus nå som ikke er utskrevet enda,er ikke “ok”,så der kikker jeg med håp om at det går greit…

summa summarum,så synes jeg de er tøffe som satser i USA og prøver å ta et gigantisk bit av det Amerikanske markedet ,Dette er såpass stort,både sett ut ifra den økende produksjonen fremover og ideen om å hente vann fra bunnen i Florida,noe som er helt genialt,at dette må jeg bare ta del i.

Ser fra et annet forum at det ble storsalg idag med over -20% fall i aksjen grunnet “tvangssalg” da det er mye lånte midler blandt investorer,noe som forsterket nedfallet idag betydeligt(kilde:iLaks?)

Kan være grunnen, men de mangler å levere. Så får man bare håpe de klarer det :slight_smile:

Den artikkelen der var ganske tynn og selvfølgelig i innholdet sitt synes jeg. Dog; den fremhever det Andreassen påpekte i dagens QA at det å bedrive oppdrett på land har et helt annet sett med utfordringer enn sjøbasert og at de er en av de første som gjør dette i stor skala så dette er upløyd mark og man må lære av feilene.

Jeg har ivertfall hatt den holdningen til dette helt siden jeg begynte å vurdere å investere i landbasert fisk, uansett selskap, at dette er helt ny teknologi og at det kommer langt i fra til å gå på skinner hele veien. Om, fingeren i været, 10 år kan vi kanskje snakke om at å rulle ut slike annlegg kan gå på skinner.

…ksjon og massedød

Jeg synes også at Andreassen hadde et godt poeng vedrørende dødligheten på dagens QA. I sjøbaserte annlegg er vist dødligheten i gjennomsnitt 20% (det er en skremmende høy dødlighet om man sammenligner med annen dyrehold. Kylling er under 3% f.eks). Dog, denne dødligheten skjer sakte, men sikkert og det er lite man kan gjøre med det. I RAS er det liten dødlighet igjennom livsløpet til et kull med fisk, men skjer det noe så dør gjerne mye på en gang. Den massedøden som skjer sakte, men sikkert hele tiden er det ingen som skriver om, men når det dør mange i et RAS annlegg under utbygging på en gang så kommer det i media.

Dog, jeg stiller meg noen kritiske spørsmål. ASA er jo ikke di eneste i USA på dette (og heller ikke de første for den del). Jeg har lenge hatt en knapp på AquaBounty som er i ferd med å slakte for det amerikanske markedet i disse dager. Interessen min for AquaBounty er mest på grunn av den gen modifiserte fisken de har utviklet, men de er også RAS basert. De har hatt sine utfordringer di også, men ikke i den sjangeren ASA har. ASA ser for meg ut til å ha hatt en god del mer system tekniske utfordringer enn det AquaBounty har hatt. Det stiller jeg meg spørsmål ved.

PS: Vi burde forøvrig hatt en tråd på AquaBounty her inne. Gen modifisert laks burde jo være midt i smørøyet for alle biotech entusiastene her inne…

1 Like

Må lese litt om selskapet du nevner :slight_smile:

Den linken er tynn, men forteller også noe. Mer enn jeg får fram med egne ord.

Selv har jeg valgt å gå for Salmon Evolution, de har en annen løsning. Så får man se hvilke problemer de får, noe vil det bli men håper de slipper litt billigere unna en ASA :slight_smile: