De har vel noen tonn klar i Danmark…
Snur nå håper jeg, fylte på litt mer
Heftige dimensjoner. Hva er energikostnadene per kg laks? Og er det egentlig bærekraftig å pumpe gråvann ned i grunnen igjen? (Boulder zone).
Nei og nei. Dette er bare bullshit hele greia. Energien i USA kan jo dere lure på hvor kommer fra. Dere som investerer her leter praktisk talt etter en måte å brenne pengene deres. De har så mange problemer og er titalt avhengig av 100+ innsatsfaktorer bare for å oppdrive laks. Se på bildene de legger ut av laksen, så sammenligner du med laks fra sjø. Se på fargeforskjellen på skjellene på øvre halvdel av fisken. I tillegg har jeg rapporter av folk som har smakt fisken fra anlegget som sier den smaker «myrvann». Dette er folk som jobber i næringen som har fortalt meg dette. Salmon Evolution ville jeg heller investert i innen RAS, selv om jeg selv ikke har noen aksjer innen sjømat.
Takk men kan du si det samme på en saklig måte?
Beklager, men jeg har bare aldri skjønt at folk som har 0,00001% kunnskap om biologien, næringa og markedet kaster penger etter et selskap som dette. I tillegg er det mye kjøpt og betalt i finans-Oslo her hvor småsparere igjen er taperne og de som har tjent er finanseliten i Oslo. Jeg har aldri eid aksjer i Atlantic Sapphire og kommer aldri til å gjøre det.
Jeg er ikke uenig men du har et fargerikt språk, det skal du ha.
Har du tanker om Andfjord-prosjektet? Eller er det bare havbruk som gjelder for deg?
Kjenner ikke så altfor godt til Andfjord. Kjenner bedre til Salmon Evolution, de er vell de som er nærmest å skape et tilsvarende miljø som i sjø. Et spm er jo kostnadene nå til energi for å drifte et RAS anlegg. Husker ikke hvor mange MW anlegget til Salmon Evo vil ta ved full produksjon, men det er ikke rent lite. De vil også oppleve utfordringer rundt rensing av bunnvannet de henter opp, tror ikke man finner mange laks som har oppholdt seg på havbunnen, mener det er økt innhold av protein og andre stoffer med «bunnvann» som
må renses før det havner inne i tankene. Men de har jo fordeler med å ha fôrleveranser på kaia rett utenfor bygget, det er en enorm kostnad å frakte fôr på land, selv om det bare er 30-40 min kjøring (ref ASA). Salmon Evo har også stor fordel i kunnskapen innad i miljøet og at Vikenco, et av Norges mest moderne prosesseringsanlegg, ligger rett ved.
Gigante Salmon har enda enklere teknologi enn Salmon, der de skal bruke ren gjennomstrømning.
Er det ikke gjennomstrømming Salmon Evo bruker og da? Hvilken dybde henter Gigante vannet fra?
Er dette bilder og smakstester fra batch 1 eller batch 2 (som er de to batchene det er rapportert kvalitet på, som skjer i halvårs rapportene) eller nyere batcher i USA?
Salmon skal gjenbruke noe, mener jeg. Det er også den jeg har mest tro på, men eier også Gigante
Her er teknologien til Gigante, fant ikke noe om dybden nå.
Har hørt det stikk motsatte fra personer som har spist laksen gjentatte ganger. Bedre smak enn vanlig premium oppdrettslaks.
Det stemmer kanskje? Det finnes faktisk de som «savner» myrsmak av fisk, spesielt folk som Lars Monsen som elsker fisk fra stillestående vann. Myrvann-smaken kan vitenskapelig forklares ved økt konsentrasjon av geosmin, som typisk finnes i mer stillestående vann. Uansett, problemene finnes i hopetall for dette firmaet og dere som investerer her er, i mine øyne, ute etter å finne en måte å brenne opp pengene deres på.
I podcasten @pleximus83 linker til kommenteres følgende:
“The boulder zone is widely used for waste water by municipalities as a more sustainable alternative to outsource to ocean”.