Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Atlantic Sapphire (ASA)

ASA: DNB NEDJUSTERER KURSMÅL TIL 70 FRA 77, GJENTAR KJØP

Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Markets nedjusterer kursmålet på Atlantic Sapphire til 70 kroner pr aksje, fra tidligere 77 kroner.

Det fremgår av en oppdatering fredag.

En kjøpsanbefaling gjentas.

Jeg har fått med meg det utsagnet. Jeg bare forstår det ikke. I naturen så er den enes avfall den andres næring. Problemet med utslipp til hav er at konsentrasjonen blir for høy til at naturlige konsumenter klarer å ta seg av det, og at det kanskje ikke finnes tilpassede naturlige konsumenter på stedet.

Jeg klarer ikke å se for meg at det fins konsumenter (aka liv) i særlig stor grad i denne boulder zone. Dersom det finnes liv der så er dette helt garantert døden for det som måtte leve der. Det er antatt at sonen er tilknyttet Atlanterhavet. Ergo er dette bare en saktere vei til havet, men like fullt til havet. Jeg har en sterk anelse om at dette ikke kan fortsette. Her må det til med pyrolyse eller andre måter å konvertere avfallet til gjødsel eller annet tilskudd til jordbruk. Atlantic Sapphire er ikke bærekraftig!

" Because the salinity and temperature of the water in the Boulder Zone are similar to those of modern seawater, the zone is thought to be connected to the Atlantic Ocean, possibly about 25 miles east of Miami where the sea floor is almost 2,800 feet deep along the Straits of Florida. The Boulder Zone is overlain by 500 to 1,000 feet of low-permeability limestone and dolomite, which retard the upward movement of injected fluids to shallower parts of the Floridan aquifer system that contain fresher although still brackish water."
US Geological Survey: HA 730-G Floridan aquifer system text

sendt dette argumentet på e-post direkte til Johan Andreassen :wink:

så tenker jeg du vil få svar!

@jojoo hva tenker du om opplegg slik som Nekkar sitt? De påstår de kan lage lukkede merder til sjøs med lavere OPEX enn tradisjonelle merder.

Atlantic Sapphire ASA: Q3 2021 Trading Update and New Monthly Update

2 Likes

fantastisk at de er enda mer åpen fremover :relaxed:

Opex er en ting, capex er minst like viktig for oppdrettere. Det finnes aktører som Akvafuture som kun oppdretter i lukkede anlegg i sjø, de tjener ikke penger. Hvis man klarer å ha lukkede merder med større biomasse pr merd så tror jeg det har livets rett. Man må jo ha prosessanlegg for slamhåndtering også i lukked merd. Jeg skulle likt å sett regnestykket hvor de kommer frem til at opex er bedre.

1 Like

Her er noen som lykkes hvor ASA ikke lykkes. De virker å ligge mange hestehoder foran, hva gjelder bærekraft og resirkulering.

1 Like

De får jo noen økte kostnader til strøm osv, men også reduserte kostnader når det kommer til lakselus osv. De vil også redusere kostnader ved å automatisere mer enn det gjøres i dag.

Det slammet som kommer ut her. Burde ikke det kunne brukes som gjødsel egentlig?

Edit joda, det har blitt gjort. De trenger bare mer av det. Fish farm sludge enhance organic fertilizer - Sterner AS

1 Like

Det er nok absolutt et alternativ spesielt i fjorder og områder der lokalitet er lite eksponert mot vær og vind. Jeg tror det løser mye, men at nye problemer vil oppstå som krever nye rutiner ute på lokalitet. Eksempelvis utskiftning av vann, salinitet, oksygen osv. Hvis risiko for massedød øker med 5-15% så er det en enorm kostnad som ødelegger ethvert regnestykke, da ville jeg heller betalt noen mill pr lokalitet i året fornlusebehandling. Man burde få referanser på dette og hente inn data over tid for at lukket merd skulle bli et bedre alternativ en konvensjonelle merder. Har generelt veldig troa på Alcatraz-løsningen til MNH for sjølokaliteter i fjord/kyststrøk, og havmerder lenger ute i eksponeringsfelt.

1 Like

Lukkede merder burde jo ha en fail safe som gjør dem om til en åpen merd ved de problemene.

Virker som det er litt på tegnebordet enda :slight_smile: for tidlig å si noe om det er bedre eller dårligere ifm opex over tid. De største aktørene innen oppdrett har noen prosjekter med lukkede merder ute nå. Jeg er uansett skeptisk pga capex, det bidrar ikke til volumvekst. Det må åpnes flere tillatelser til å sette ut havmerder, slik at volumet økes og påvirkning på miljø er minimal.

markedet likte markedsoppdateringen igår og viser sterk utvikling!

Trodde ikke den var så heftig shortet. Kan fort få seg en smell de ved noen gode nyheter her

FA:
Oppdrettsaksjen Atlantic Sapphire er ned 66 prosent så langt i år, og er en av de mest shortede aksjene på Oslo Børs. Tirsdag etter stengetid sendte selskapet ut en melding om at det skal oppdatere markedet hver måned istedenfor kvartalsvis

1,73% er jo ikke så veldig mye…

1 Like

De må da ha vært enda litt uheldig…for på nettsiden ruller det med merknader for all slags kvalitetsstempler.

Kan det være smaken?

hva enn det angår,så er de nå nede i 1543 salgssteder(unntatt resturanter) ,ned fra tidl. 2017 steder,gitt ut ifra Bluehouse sine nettsider.

Vi får nok oppdatering om 4 uker om dette vil jeg tro,-tolkningen utav aksjekursen synes ikke dette noe å bry seg om? :man_shrugging:

Nedgang på utsalgssteder med 23,5% eller nesten 1/4 av kundene er borte over natta

1 Like