Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Atlantic Sapphire (ASA)

klippet fra FA.no…
Oslo (Infront TDN Direkt): Supermarkedkjeden Giant Eagle med 474 butikker sluttet nylig å føre den landbaserte laksen fra Atlantic Sapphire.

– Det solgte ikke. I tillegg var det problemer med kvaliteten på produktet, sier sjømatdirektør Rich Castle i supermarkedkjeden Giant Eagle til nettavisen IntraFish.com, skriver Dagens Næringsliv (DN).

Ifølge Castle var hovedproblemet med kvaliteten fargen på fiskekjøttet, som ikke var like innbydende som hos annen laks. I tillegg var prisen på den landbaserte laksen rundt 3 dollar per pund høyere enn annen oppdrettslaks i butikkene.

– Vi ønsker ikke å kommentere på enkeltprogrammer av laks. Hvert enkelt program varierer fra kunde til kunde og fra område til område med hensyn til både pris, prispremium, hvordan det er presentert og promotert i butikkene. Vi har, som de fleste vet, hatt begrensede slaktevolum i perioden som er bak oss, og har simpelthen ikke hatt nok fisk til å supportere alle kundene som vil ha fisk med høyeste kvalitet, skriver finansdirektør Karl Øystein Øyehaug i en epost til DN.

1 Like

Oppdrettslaks har i utgangspunktet en gråhvit farge på kjøttet, og får derfor fargestoff tilført gjennom fôret. Til dette brukes astaxanthin, en kraftig antioksidant som finnes i alger og sjødyr.

På samme måte som flamingoer egentlig er hvite men blir røde/rosa av maten de spiser.

2 Likes

Av denne forklaringen så høres det ut som de nedprioriterte kvaliteten til denne kunden For meg er det noe som i så tilfelle skurrer når de nedprioriterer en kunde som står for nesten 1/4 av utsalgsstedene. Få store kunder er det man tjener på. Noterer at det er veldig lite informasjon som ligger til grunn, så blir mest spekulasjon fra min side. Spekulerer man videre her så kan det være tegn på at de har større problemer med kvalitet.

3 Likes

kanskje jeg er litt FOR positiv opp i all elendigheten ,men jeg tror vi kan se en bedre kvalitet igjen for mesteparten av “batchen”,da de som ble kastet ut fra hyllene hos Giant Eagle,var muligens fisk som hadde vært berørt av oksygenmangel og lite foring i perioden tilbake da det var et problem…

Det kan nok tenkes at det ellers er et knalltøft konkurranse om å få hylleplass hos enkelte grossister.

og igjen,så synes ikke markedet å ta det noe særlig tungt som jeg kan se…

image

2 Likes

Giant Eagle med 474 butikker ut, Publix med 1282 butikker inn :woman_shrugging::man_shrugging:

1 Like

Tar et par lodd, og ser om laksen biter :slight_smile:

1 Like

De klarer vel å pumpe opp kursen denne gangen også, så de redder huset…

SEB Kutter kursmålet fra 44 til 34kr og anbefaler selg!

Virkelig god stemning her om dagen…

Er det mulig, dumpa…

tror på asa

det ser LITT grønnere hos FA.no :sweat_smile:
image

Ble ikke helt overbevist av det greiene der… viser jo bare gode greier i Q1 og Q2… så blir det bare gulere og gulere… er jo i den siste tiden det har vært dårlige dårlige dårlige nyheter og kraftig nedgang…

TA ser og beksvart ut…

jo,skal vi være kortsiktige så viser all TA konkurs ut året… :roll_eyes:

la nå disse stakkarene få bygd ut fase 2 utover neste år,så blir forhåpentlig nitritt nivåene holdt under kontroll når bassengene fylles med ny slakteklar fisk.

1 Like

Artig at en sak fra mars blir et så stort oppslag i midten av oktober. …
Blir vel helt stille når vi får tilbake de gode nyhetene. Hegnar har penga i sjøen?

2 Likes
1 Like

er spent på hva størrelse de setter emisjonen på…kommer sikkert meldning etter endt børdag.

Tror de bare setter maks slik at de får en mer forutsigbar produksjonsrute for fase 2 i tillegg å sikre kapital til 2023,da systemet forhåpentligvis kan vise en mye mer driftsoptimal og fungerende fiskeannlegg,-endelig! :crossed_fingers: :expressionless: :crossed_fingers:

Det har da vært roligt på meldninger om fiskedød lenge nå :+1:

er spent på hva størrelse de setter emisjonen på…kommer sikkert meldning etter endt børdag.

Har noen sagt at det kommer en EMI? Eneste jeg har sett i dag er Kepler som ser et kapital behov i 2022 og som mener det derfor kan bli gjennomført en EMI.