Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Atlantic Sapphire (ASA)

Takker for nok en god gjennomgang!

1 Like

Vi får se om det kommer flere analytikere på banen etterhvert. Stille fra DNB så langt.

"Petter Slyngstadli, analysesjef i Norne Securities, trekker fram to selskaper som klare doblingskandidater. Det er de landbaserte lakseoppdrettsselskapene Gigante Salmon og Atlantic Sapphire. Atlantic Sapphire har Norne en hold-anbefaling på, men har kjøpssignal på Gigante Salmon-aksjen.

I dag er prisen per aksje 6,58 kroner for Gigante Salmon, mens kursmålet til Norne for aksjen er på 13. Det vil si at de forventer at aksjekursen dobler seg. Aksjekursen til Atlantic Sapphire er på i underkant av 90 øre, mens kursmålet til Norne er på 2 norske kroner.

– Aksjene er på billigsalg, sier Slyngstadli."

ingen sier ett kvekk om Andfjord Salmon…veldig rart etter mitt syn :mag:

1 Like

Atlantic Sapphire ASA: Notice of Annual General Meeting and Cancellation of Subsequent Repair Offering

Atlantic Sapphire ASA: Key Information Relating to Reverse Share Split Subject to Approval From the Annual General Meeting on 23 May 2024

Ikke undervurder den psykologiske effekten (for alle som ikke følger selskapet like tett som vi her på tråden), når denne reverse splitten (10:1) alene sender kursen 10x opp fra 0.9 til 9 kroner mot slutten av mai.

Mon tro hvilke andre (positive) overraskelser styret har på lur? Ny CEO er varslet utnevnt før slutten av juni. Men er det også andre ting? Bud fra NL? Investorcall med ny CEO allerede i juni med ny driftsoppdatering før Q2 kommer i august? Melding om fully stocked farm? (altså ikke steady state, men likevel svært viktig signal)?

Hvis bare ikke noe går i lufta før den tid, fingers crossed. Man kan ikke være i ASA uten å ta den risikoen på alvor.

1 Like

Er du inne nå?

Har du noe data på at reverse split har en positiv psykologisk effekt?
Mitt inntrykk er at aksjer nesten alltid faller igjen etter reverse split. Men jeg har ikke data på det, bare mitt inntrykk.

2 Likes

Atlantic Sapphire ASA: Correction - Key Information Relating to Reverse Share Split Subject to Approval From the Annual General Meeting on 23 May 2024

Både NOM og ENSU har hatt reverse splits og begge er opp i ettertid,
men jeg har heller ikke data på det, bare en observasjon.

Rent teknisk skal en reverse split ikke ha noen betydning for kursen. Men: det kan psykologisk påvirke både på oppsiden, men også nedsiden, som du poengterer.

En grunn til at man velger å kjøre reverse split, som jeg tror kan være relevant i dette caset, er at mange fond har begrensninger/forbud mot kjøp av “penny-stocks”. Dette kan ha dukket opp som en bekymring ifm siste emi.

Akkurat i ASA føler jeg vel at all negativitet er tatt ut i markedet (med mindre det skjer nye driftsuhell) så for min del er jeg ikke bekymret for nedsiderisiko pga reverse split isolert sett. Ser også at markedet reagerer ganske positivt idag både med kursoppgang og volumoppgang.

Men hvis det er lov å spekulere høyt (jeg har ikke noen bedre krystallkule enn deg, her, men det er jo alltid gøy å tenke høyt på tråden), så ville jeg tenke litt i denne retningen:

• NL har brukt masse tid og ressurser på å gå inn i den operasjonelle delen av driften og bygge seg posisjon som stor/største eier i ASA nå.

• Det kan se ut som vi står ovenfor et mulig driftsgjennombrudd der vi får flere og flere bekreftelser på at de endelig, etter en ufattelig kostbar reise med “voksenopplæring” slash “fake-it-till-you-make-it”, ser tørt land for caset.

• Da blir det essensielle spørsmålet: hva vil NL med sin posisjon?

• De kan fortsette å holde posisjonen og sitte i styret, og evt få inn “sin” CEO, og så la alle få bli med på reisen opp og frem. Eller: de kan forberede et bud på selskapet med sikte på ta det av børs og så få finansielt og operasjonelt større handlingsrom, sammen med DnB, til å kjøre caset alene og dermed ta ut en mulig massiv oppside senere. Eller: de kan gjøre en kombinasjon - husk NL er leverandør til de største landbaserte konkurrentene - der de inviterer en eller flere av kundene inn på eiersiden for å finansiere oppkjøp og ta selskapet av børs.

• Personlig heller jeg mot at de to siste alternativene er aktuelle for NL nå - forutsatt at driften er under kontroll (og det er en BIG forutsetning). I så fall må de ta budet opp til et nivå der større eiere som har vært med og har store papirtap, er OK med exitprisen, og dilemmaet der er at jo lengre NL venter med bud, desto mer risikerer de at markedet priser inn en “suksesshistorie” og så gjør oppkjøpet mye dyrere. Samtidig kan de ikke vente å lykkes med bud på dette lave nivået, nettopp fordi de samme større eierne kan vurdere det mer sannynlig at NL lykkes enn at de feiler og derfor ikke vil selge seg billig.

• Så: hva med denne crystal-ball reading: reverse split sender kursen over 9-10 kroner i begynnelsen av juni; ny CEO annonseres og ny driftsoppdatering kommer senere i juni, herunder “fully stocked farm” - MEN - samtidig som det kommuniseres at det først er ved ferdigstillelse av fase 2 (som må finansieres med + 1 mrd i ny EK) at ASA får hodet over break-even + at det vil ta 1-2 år før fase 2 produserer. Og så gir man markedet tid til å fordøye dette, før man legger inn bud på selskapet. Da kan styret (og NL) si at man har gitt markedet en fair mulighet til å prise hva som er riktig beslutning: exit or not - hvis man sier nei, så må man være med på neste emi som er en forutsetning for å gå i black + vente 1-2 år på fase 2 med den risiko det innebærer.

@trygve-lie: jeg har tatt et lodd for å ha litt skin-in-the-game, men det er mest for å være motivert til å følge litt mer med akkurat i denne fasen og skrive innlegg her - men: det er ikke mer enn at jeg ikke gidder å bry meg om det går nedenom likevel. Jeg sier det igjen: ASA er high risk/high reward akkurat nå - viktig å huske det som står foran slash, ikke bare etter.

God helg!

4 Likes

Atlantic Sapphire ASA: Appointment of New CFO / Deputy CEO

Nå snakker vi! Styret begynner endelig å levere:

Når de har klart å rekruttere ny CFO med så sterk, langvarig og relevant bakgrunn - som i tillegg flytter over fra Norge til Florida for denne stillingen, da er det et sterkt signal til markedet. Han tar ikke den jobben, og flytter familien over, uten å ha gjort grundige undersøkelser - inkludert om hvem som trolig overtar som CEO og blir hans nærmeste sjef om kort tid.

Nå stiger naturligvis forventningene til at ny CEO kommer på plass om kort tid, med samme sterke erfaringsbakgrunn og motivasjon.

Dette kan jo bli riktig spennende fremover. Vi har kanskje sett kurser under 1-tallet for godt? (Dvs under 10-tallet, når reverse splitten er gjennomført i begynnelsen av juni).

Nyheten dekkes ganske bredt - dette får folk med seg:

https://www.intrafish.no/okonomi/ny-topp-i-atlantic-sapphire-oyehaug-gir-seg/2-1-1638949

3 Likes

Den kraftige oppgangen idag viser hvor potent ASA kan være. Dette var reaksjonen kun på melding om ny CFO: +21% og stigende volum.

Men det er nok ingenting sammenlignet med den dagen melding om (tung og erfaren) CEO kommer og analytikere og media begynner å skrive om stigende tro på turnaround at long last. Etterfulgt av melding om fully stocked farm på Q2 i august.

Så lenge ikke noe går i lufta eller sprekker osv.

Merk også at topp 50 kontrollerer over 80% av ASA fortsatt og ligger relativt stabil. Deres kostpris ligger vesentlig høyere enn dagens kursnivå.

Skal man inn i ASA med større post så må man by på den mindre delen som er i flyt på dette nivået. Dette er med på å gjøre ASA så potent: hvis du er proff investor eller fond og vil inn med så lite som 10-20 mill så kan det presse kursen raskt opp (eller ta for lang tid). Dagens volum var feks på +5 mill aksjer. Og mange dager ligger volumet på 1-2 mill bare.

Og så kommer alle retail investorer (bortsett fra oss på tråden her) som kaster seg på bølger når de ser markant oppgang og leser litt om et selskap i mediene. Den dynamikken skal man heller ikke undervurdere.

4 Likes

16:09:41 1,20 700 000

Denne posten ble ikke tatt på gøy. Her blir det rally!
Ligger i kortene store planer for asa fremover.
Virkelig spennende tider!

Er opp 54% i usa i kveld

Det er i sånne øyeblikk det er lett å bli sentimental og føle med kundene til SPB1 Markets. Som fulgte anbefalingen om å selge seg helt ut med kursmål 0.65 kr før påske.

https://www.dn.no/bors/oslo-bors/pexip/mowi/ny-toppnotering-for-oslo-bors/2-1-1638935

«Aksjekursen i Atlantic Sapphire steg bare mer og mer igjennom ettermiddagen og etter en sterk sluttspurt endte aksjen opp 22 prosent. I morges meldte den landbaserte oppdretteren at Gunnar Aasbo-Skinderhaug er ansatt som ny finansdirektør og assisterende sjef fra og med 1. juli.

Aasbo-Skinderhaug har mange års erfaring fra sjømatbransjen og har senest jobbet i Cermaq.

Dagens finansdirektør Karl Øystein Øyehaug blir værende frem til Aasbo-Skinderhaug har flyttet til Florida, som ventes å skje en gang i tredje kvartal.»

1 Like

Tor Aksel Voldberg (Dukat AS) suser inn på listene idag med +1.4 mill aksjer. Listene har et etterslep på to dager så vi får se an hvor mye mer han evt har kjøpt.

Men - at bjellesauer kommer inn er ekstra krydder i spenningen i ASA. Han ser vel den samme muligheten som vi her på tråden, og at risikoen er priset billig på ca 1 kr.

Interessant også at han har en så konsentrert portefølje i Norge - kun 8 selskaper, inkludert ASA, ser det ut til.

Men: det reflekterer nok også at han trader seg ut og inn raskt i et stort antall selskaper - så han kan også gå like raskt ut av ASA for å ta gevinst litt senere. Neppe en stayer, men en som ihvertfall ønsker å bli med på en (mulig) rask opptur i det korte eller mellomlange perspektivet.

2 Likes

Atlantic Sapphire ASA: Approval and Publication of Listing Prospectus

Atlantic Sapphire ASA: Appointment of New CEO