Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Atlantic Sapphire (ASA)

Ouch hahaha

Jeg tror faktisk ikke “Ultimolaks” dekker dette. Hva med:

SoftLax?

XLaxe?

1 Like

Denne hadde passet bra :grin:

4 Likes

Microlax! Kan kjøpes for 0,10 øre på Oslo Børs😂

1 Like

@wellsembargo På tide å tegne? :sweat_smile:

Om noe så er emisjonen forhåndsfulltegnet, det kan potensielt bety at tegningsrettene kan ha en verdi siden det neppe blir mulig å få allokering uten å være aksjonær.

Tre store aksjonærer har garantert og forhåndtegnet for 15, 15 og 5 MUSD, mens en fjerde aktør; et amerikansk hedgefond, kommer inn fra sidelinjen og garanterer for 15 MUSD.

Hvem er den luringen som har klart å bli servert en slik inngang?

1 Like

Trenger ikke denne.

Her renner dritten ut av seg selv.

2 Likes

Men det viktigste: har de 2/3 flertall for denne emien på EGF? Nordlaks og Hotellkongen har vel knappe 20-25% bare.

Når alle andre blir tilbudt smuler, så risikerer de å åpne for bud på selskapet nå. Lenge til EGF i midten av september.

Den viktigste nyheten er at teknologien ser ut til å bekrefte caset. Og det kan åpne for at andre etablerte industrielle eiere vil ta over for en høyere pris enn 0.1 kr…

Hva tenker forsamlingen?

Kan kun snakke for meg selv:

Burde skrevet “game over for meg / min interesse”.

Edit: Ser at jeg med fordel kunne ha lest hele emi-meldingen og betingelsene før jeg svarte deg her. Det anbefaler jeg alle å gjøre.

1 Like

Hvorfor kjører de emisjon på 0,10kr, hvis noen vil betale mer? Ingen logikk i det du skriver, var vel 0,10kr noen ville betale for å spytte inn mer kapital…

Fordi de tre største eierne nok kan tenke seg å kjøpe selskapet på billigsalg selv, nå som teknologien er så godt som bekreftet. Dette er eiere som allerede har tapt mye på tidligere emier så de har mye de vil forsøke å hente inn igjen hvis de kan slippe unna med det. Og: som i alle planlagte emier så kan man heller ikke i praksis ringe rundt til alt og alle, særlig ikke alle store mulige konkurrenter, og dele innsidekunnskap om mulig emi, for å se hva de er villige til å betale.

Pga tilbudsplikten måtte de største eierne tilbudt 12 kr pr aksje hvis de skulle lagt inn bud idag (forrige emi pris for under 6 mnd siden). Og det vil de ikke. Så derfor forsøker de å vanne seg inn på denne måten.

Problemet: andre industrielle eiere som ikke har aksjer i selskapet er ikke bundet av denne 6 mnd grensen for minstepris, så de står nå fritt til å legge inn bud på lavere nivå (men høyere enn emi tilbudet) - og dermed true 2/3 flertallet på EGF. Problemet til Stordalen og Nordlaks er at de er presset for likviditet og det er dyrt å øke gjelden i disse dager for begge - så de kan lett bli spilt utover sidelinjen hvis en større industriell eier nå vil ta over (stort hvis men ikke umulig).

6 Likes

Ser ut som ASA har lært av SoftOx med hvordan gruse de stakkars aksjonærene og aksjonærverdier?

Huff og huff at slikt er livlig

Det er nå tre uker siden Arctic kom med ny analyse og 10 kroner som target. Kursen gikk fra 4,5 til 7 NOK.

Tre uker senere er de tilretteleggere i emisjonen og fyller boka på 10 øre?

Den eneste kredd de beholder er at i target på 10 NOK la de inn i regnearket også en emisjon. Om den lå inne med 10 øre er vel heller tvilsomt.

9 Likes

Tallet 10 var i hvert fall riktig.

3 Likes

For et patetisk selskap​:joy::joy:

Hm, dette burde Mowi titte på. Fredriksen er jo en luring og har jo gjort en kule på PanFish/Marine Harvest/Mowi… (der jeg også har vært med siden PanFish lå med brukket rygg).

Jeg har observert to antagelser markedet har gjort her:

1. teknologien er «så godt som bekreftet», og
  2. Nordlaks kan smolt-RAS så derfor kan de RAS på voksen laks og kan fikse de siste 10% feil.

Jeg våger meg til å påstå at ingen av antakelsene stemmer.

1 Like

Atlantic Sapphire vil hente 630 millioner

Den landbaserte oppdretteren vil hente penger med 98 prosent rabatt fra dagens kurs.

Dette burde ikke vært lov.
Stakkars aksjonærer i både ASA og SoftOx. Her blir de «rævkjørt» på godt norsk.

1 Like

Ja, de glemte 0 og komma. Men seriøst, dette er skikkelig dirty greier. @wellsembargo sin teori støtter jeg 100%, her prøver man å kuppe selskapet billigst mulig. Synes synd på småsparere og de med høye snitt her.

3 Likes

Selv godeste Ivo Caprino kunne ikke skrevet et bedre manus til dette eventyret.

Har selv kjent på følelsen når ting går ad undas, og det suger balle.

Ta med deg Bjørnstjerne Bjørnsons ord på veien, om du bringer med deg selvforakt mot selvransakelsen stup.

“Løft ditt hode, du raske gutt!
Om et håp eller to ble brutt,
blinker et nytt i ditt øye,
straks det får glans av det høye!”

5 Likes