Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Atlantic Sapphire (ASA)

10 øre er 10 øre og det er bare å gratulere med norgeshistoriens største rabatt på hele 98%.

Dette knuser alle tidligere kriseemisjoner gjort innen olje og oljeservice og biotek de siste årene.

Hvorfor i alle dager aksepterer aksjonærene dette og er fornøyde?
De burde jo sparke daglig leder og styre asap

2 Likes

Jeg lurer nok på om ikke bwo hadde en emisjon helt i samme gata for noen år siden. Dvs jeg er ganske sikker på dette. Det er ikke første gang ting gjøres på denne måten.

1 Like

Dette er klassisk action fra ny ledelse.

De må jo “rydde opp” etter forrige ledelse. Alle er enige i at de har sikkert rota noe forferdelig. Dette er logisk.

Den nye ledelsen tar kraftigere i enn nødvendig, nedskriver verdier under reelle verdier, krisemaksimerer og sier de må ha mer cash ellers er det ikke håp.

Kursen stuper.

Spå begynner morroa.

Første Q presentasjon etter nye ledelsen har agert blir dårlig som alle forventer, deretter blir det bedre, "noen får billige aksjer i emisjon, verdier skrives opp igjen fremover og regnskapene begynner å se pene ut.

Ledelsen blir geni forklart. De har snudd skuta. Fantastisk.

Kursen går oppover igjen og alle som er med er fornøyde.

Et par q rapporter til, kursstigning videre og noen har fått fylt opp kontoene sine.

0,10 pr aksje ! bare til 0,20 så er pengene dobla.

Er det lov å minne om:

9 Likes

Tror du virkelig på dette selv?

3 Likes

Emi kr 0,10 pr aksje. Da har du nulla alt.

Blir som denne her, for et par år siden. En ihjelbombet kurs som var Mount Everest sammenlignet med her og nå.

Troen på å kunne gjøre gull ut av gråstein er waste of time og ikke minst penger. Derav:

4 Likes

Mulig forklaring? :slightly_smiling_face:

1 Like

Ja det er lov. Når var dette? Mista trua etterhvert heldigvis.

Key information relating to the preferential rights issue to be carried out by Atlantic Sapphire ASA

Atlantic Sapphire ASA: Mandatory notification of trade

Skal ikke så veldig langt tilbake; 18 juli for å være presis.

Er jo det man kaller langsiktig i dagens marked… :slight_smile:

2 Likes

Å herregud i værste ferierusen. Godt jeg kom meg ut borsett fra beløp tilsvarende “en kveld på byen”.

Glad om du kom deg ut, men når jeg leser innleggene dine i denne tråden så har du vært i ferierus ganske lenge, men det er jo lov :wink:

6 Likes

Hva er grunnen til at folk kaster penger på denne i dag? :sweat_smile: Store aktører som prøver å lokke inn de små før dommedag inntreffer?

2 Likes

Det er det samme i alle taperaksjer, folk er dessverre idioter.

Hvor mye må en ekstern aktør betale for å blokkere emisjonsforslaget og kjøpe hele selskapet, og stå for egen refinansiering?

Kan være greit å huske på at i “gamle” dager når man kjørte tegningsrettsemisjoner var det ingen automatikk i at selskaper skulle falle til emisjonskursen når man benyttet tegningsretter. Det var derimot en garantert greie hvis man kjørte private placement etter børs til rabatt til siste kurs.

Helt objektivt kan man si at det ligger ganske mye verdier bak hver aksje i ASA nå i form av produksjonsfasiliteter. Det er investert 3 mrd, mye er rent ut i sanden og er tapte driftskroner, men det er anleggsmidler der av stor verdi. At aksjen skal ned til 10 øre vil derfor kun skje dersom eierne av dagens aksjer er motivert for å slippe kursen ned dit.

Jeg tenker det er en attraktiv inngang for dagens eiere å delta på 10 øre aksjen og at den kursen av flere grunner ikke vil bli tilgjengelig for ikke-aksjonærer. Emisjonen er fulltegnet og garantistene vil trolig ta sin andel aksjer fremover å slippe inn tegnere uten tegningsretter.

Jeg tror derfor tegningsrettene kan bli attraktive og at det vil kunne bli en god spread mellom markedsverdien pr aksje og tegningskurs. Om riktig nivå er 1,1 NOK, 70 øre eller 1,5 NOK er uviss, men jeg tror dagens eiere er klare over at det ligger verdier bak pr aksje som gjør det litt fjernt å slippe de fra seg på altfor lave nivåer.

Edit:
For de som vil forstå mer bak prinsippene om fortrinnsrettede emisjoner, noe også DNB-analytikeren som uttalte seg i FA kanskje burde gjøre, kan man lese denne fine artikkelen fra PWC.

5 Likes