Jailtime next? Sikkert verdt det…
Solgte alle sine aksjer timer før emisjonen. For en tufs.
Kursen var på 7 kroner for to uker siden, han hadde nok valgt exit da hvis man skal stole på at han hadde bestemt seg for å gå ut før tallene.
Jailtime next? Sikkert verdt det…
Solgte alle sine aksjer timer før emisjonen. For en tufs.
Kursen var på 7 kroner for to uker siden, han hadde nok valgt exit da hvis man skal stole på at han hadde bestemt seg for å gå ut før tallene.
Håper han ender opp i buret, men har mine tvil. Føler de slipper unna med det meste.
Akkurat den her er så drøy og bør ha så stor allmennpreventiv virkning at jeg håper de reiser tiltale og setter lista.
Når bergenseren som trader med seg selv får 2 x 5 MNOK i bot for manipulering bør dette straffes hardere.
Dette er lovfestede handlinger og setter egentlig ny rekord i hvor naiv, les lur, en investor kan være.
At han er mangeårig styremedlem gjør det skjerpende. Han her kan regelverket og jeg tipper han får ubetinget.
Ja, men de må alltid bevise noe. At man handler med seg selv er mye enklere å bevise. Men håper du har rett…
Kan jeg si: Det var det jeg sa. For dumt når det er en i styret.
Hvorfor betale 10x når du vett det kommer en emisjon på 10 øre?
At Atlantic Sapphire nå handles 10 ganger høyere enn den varslede emisjonskursen, får investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet til å reagere.
Greit å lese hele artikkelen, ikke bare overskriften…
Men det krever selvsagt + Abonnement og det er det ikke alle som har.
Kan ikke se at jeg finner en eneste setning i artikkelen som forsvare en prising i dag på 10X emi kurs ::
Nøyaktig hvor mange nye aksjer som vil bli utstedt fra selskapet er ikke annonsert ennå, men et raskt regnestykke viser at det fort er snakk om rundt 6 milliarder ferske aksjer. Til sammenligning ligger dagens antall aksjer i Atlantic Sapphire på 112 millioner.
– Hvorfor kjøper folk aksjen nå, når de vet at de vil bli kraftig utvannet?
– Det ene går vel på at selskapet har meldt til markedet at det henter penger og at det har fått en del forhåndstegninger, som i seg selv er positivt. Men at aksjen skal handles til 10 ganger emisjonskurs i dag er helt feil, og det er viktig å påpeke at det ikke er riktig. Aksjen burde falt mye mer på denne nyheten, for å si det sånn, sier Johannesen.
Jeg klarer heller ikke finne noen kontraster ved å lese hele artikkelen kontra bare overskriften.
Det ventes flere emisjoner framover…
Artikkelen tar ikke for seg at det her faktisk gis en rabatt, men kun til eksisterende aksjonærer. Derav har de lite motivasjon for å slippe de andre aksjene sine ut på 10 øre.
Den er også fulltegnet og garantert, som betyr at spekulantene som normalt deltar i rettede emisjoner etter close ikke gis tilgang til å kaste penger inn på tirsdag og selge på onsdag.
Hva som er rett kurs er vanskelig å bedømme, men markedet er ikke på 10 øre og det er noen grunner til det som blir bagatellisert i artikkelen slik jeg opplever det.
Så en nåværende aksje gir tegningretter for ca 50 nye aksjer til 10 øre.
Enten kjøper man aksjer nå for å være med på emisjonen, eller så kjøper man tegningsretter for å være med i emisjonen.
Koster tegningsrettene mer enn 2 øre per ny aksje (ved en kurs på 1 NOK nå) er det billigere å kjøpe aksjene til 1 NOK enn å kjøpe tegningsretter till mer enn 2 øre…
At emisjonen er garantert vil kanskje redusere antall tilgjengelige tegningsretter og holde prisen “høy”… altså over 2 øre per ny aksje…
Om en aksjonær idag handler f.eks. 10.000 aksjer til kr 1,50 så vil det koste kr 15.000,-
Benytter han seg deretter av tegningsrettigheter x50 for hver aksje eid ut dagen 17.september som vil si rett på 50 x 10.000= 500.000 nye aksjer. (Noen mener 56 retter pr eid aksje)
500.000 x 0,10 øre = kr 50.000,-
50 tusen + 15 tusen = kr 65.000,- i kostpris for totalt 510.000 aksjer
65.000/510.000= snitt 0,12741 øre pr aksje i kostpris
Vil tro de som garanterer for tegningsrettet emisjon ikke kommer til å lempe ut aksjer til under 10 øre + solid premie, heller ikke de siste la oss si 15-20% av selskapet som blir med på å opprettholde pro rata del av det de hadde før emisjonen.
Det vil være helt merkelig om alle tålmodige skulle ta til takke med å lempe ut alt for at finanspressens kamerader skal få det som de vil, for et hykleri! Selskapet er jo ikke konkurs, det nye styret kjører på hardt her men sier de har tro på at denne innsprøytningen av kapital skal få få Fase 1 opp å gå med endelig positivt driftsresultat.
Tegningsrettene burde klare å holde seg på mellom 20-30 øre etter gjennomført emisjon, ihvertfall ikke lavere enn 0,15 øre da dette ikke er helt mørkt (det har vært mørkt i ASA lenge, men det er fortsatt ikke helt mørkt) Om det er nå det endelig skal snu…
Eller er det noe jeg har misforstått her? Om det er slik at alle tidligere aksjonærer skal få muligheten til å opprettholde eierpost likt som de større, er ikke dette ganske klart? Må man kjøre på med uærlig misvisende vissvass (igjen…), uten at noen trenger å stå til rette for misinformasjonen som kastes ut over en lav sko.
Om jeg ikke har misforstått, så burde Finanstilsynet stått på trappene til hylekoret allerede.
Kort sagt, 1,50 i kurs nå indikerer 0.127 kurs 18. sept.
Som sagt tidligere i tråden; her er det en del analytikere og unge finanskarer uten finansiell erfaring som har veldig behov for å dytte ansiktet frem i media for å bygge seg et navn som ikke helt skjønner hva de snakker om.
Hmm? Det er ren matte.
Det blir 51 ganger så mange aksjer; det nye selskapet får en del høyere egenkapital (ca 10 øre pr aksje) + alt selskapet hadde tidligere.
Men så blir det sikkert et salgspress fra alle som kun ville være med på emisjonen etter at den er gjennomført. Tipper vi dypper ynder 10 øre, for så å gå opp til f.eks 20 øre etter en stund. 20 øre tilsvarer ca 10 kr før emisjonen (om det kan sammenliknes).
Kursen var ca 5 kr for ikke så lenge siden; spørsmålet er om det representerte verdien på selskapet på noen som helst måte. 5 kr/51 er litt under 10 øre.
Men; det kan bli litt vakuum før emisjonen pga det @TheObserver er inne på, slik at kursen holder seg pga de som ønsker å være med og kjøper/lar være å selge.
Ellers; dersom man mener at ASA er verdt 20 øre etter emisjonen, kan man i prinsippet betale 5 kroner for aksjene nå (før emisjonen) og gå i water i forhold til hva man tror aksjen er verdt; siden man kun betaler 5 kr for én av 51 aksjer.
Hvor mye er et selskap som tapet 250mnok i kvartalet verdt? Dette selskapet tror jeg skal i 0.
Blir ikke overrasket om de finner ut at det er noe bakterielt de ikke har kontroll på. Mulig de steriliserer for mye. Åpner de for bakterier utenifra så åpner de for sykdommer også. Bare en teori, men det minner litt om hvordan de steriliserte rundt babyer i gamledager for å sikre at de ikke blir syke.
Mads Joannesen har åpenbart ikke skjønt hvordan denne emisjonen fungerer. Hva er det som er feil med at den handles til 10x emikurs nå før de nye aksjene er trykket? At den skal ned mot emikurs når de nye aksjene kommer et greit nok, men han sier jo at den burde handlet der nå. Gjøk.
Edit: eier ikke aksjer, og kommer sannsynligvis aldri til å gjøre det i dette klovneselskapet. Men her er Mads også en klovn.