Jeg er ikke negativ til selskapet per se - jeg tror teknologien (tross konkurranse) er spennende og noe det vil være et økende behov for i fremtiden. Det er bare min tolkning ut fra mønster i chartet på kort sikt. Dere er ikke alene om å kjøpe om den kommer på slike nivåer
Siste analyse var av den positive sorten, datert 14.mars:
Oslo (Infront TDN Direkt): Deutsche Bank tar opp dekning på Autostore med en kjøpsanbefaling og kursmål 14,10 kroner pr aksje.
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset fredag.
“Til tross for flere strukturelle medvinder, er fortsatt rundt 70-80 prosent av varehusene avhengige av manuelle prosesser. Vi forventer å se økt bruk av lagerautomatiseringsteknologier som vil kutte lønnskostnader, minimere feil og møte mer krevende forventninger til service og leveringstider”, skriver Deutsche.
Down we go!
Hvor langt ned før shorten dekkes inn ? Rundt 20 % fortjeneste på begge nå. Bør bli en liten rekyl da?
Man får nok oversolgte bouncer på veien nedover, men det skal mye til for å snu den store trenden.
Det vel ingen som sitter med gevinst her nå, så etthvert nytt nedsalg vil potensielt tvinge flere og flere til å selge. Dette til man når et punkt hvor institusjonene tenker “Nå er den endelig billig”, og begynner å kjøpe. Det vil ta tid.
Edit: dette går fortere enn jeg hadde sett for meg…
6-tallet nå… Mye oppside selv til DNBs kursmål plutselig.
Ja, tok en chunk på 6,70 nå og venter på 10 NOK
Det interessante nå er jo at hvis tollsatsene blir værende, så må mer produksjon flyttes til USA. Der er arbeidere dyrere enn i asia, så da må det mer automasjon til.
I dag produseres robotene i Polen og det har vert gjort siden 2010 eller noe sånt. De starter opp produksjon i ASIA, men usikker hvor mye som er produsert der enda, det kan ikke være mange roboter.
Grid og Bins produseres ofte lokalt i landene lageret skal settes opp i, grunnet volum behov ved transport.
ROI for AutoStore anlegg har vert oppgitt til 1-3 år, men har vert uttalelser fra noen kunder som har tjent inn igjen på kortere tid også.
Er ikke så bekymret for tollen for AutoStore sin del.
Jeg tror du misforstod meg. Poenget mitt er at de vil få flere kunder i USA hvis mer produksjon, lagre osv flyttes til USA
Ahh ja, enig der. Misforstod. Trodde du tenkte på import toll.
Meh, jeg sa jo dette for 12 dager siden når kursen stod i 8-9 kr…
Den kan fint bounce herfra, men 10 kr tror jeg ikke vi ser på en god stund @TheObserver
Kan godt hende at du får rett i at det er lenge til 10 kroner, men når en bjellesau som Huse har vært ute med en slik analyse kan man få følge av mange av momentuminvestorene på OSE som har ledig likviditet uansett tider.
At aksjen er grønn i dag gir i alle fall et godt signal om at vi har god interesse for aksjen rundt 7 kroner.
Personlig tror jeg det er kort vei opp til 10 kroner, men jeg er 100 % inhabil
Grunnen til at jeg sier det er fordi det gikk ganske mye volum rundt 10 kr, da mange trodde støtten fra tidligere skulle holde, men det gjorde den ikke. Alle disse er under vann nå, så regner med endel av dem vil gå ut på break-even når vi nærmer oss det nivået?
Jeg er happy med å trade meg ut på 9,90 igjen jeg
AMAZON: SØKER PARTNERE TIL LAGERUTVIDELSESPLAN PÅ USD 15 MRD
Oslo (Infront TDN Direkt): Amazon.com Inc. vurderer en lagerutvidelsesplan på 15 milliarder dollar som omfatter nærmere 80 nye logistikkanlegg i både amerikanske byer og rurale områder, ifølge personer med kjennskap til saken, skriver Bloomberg.
AUTOSTORE: ABG NEDJUSTERER KURSMÅL TIL 14 (16), GJENTAR KJØP
Oslo (Infront TDN Direkt): ABG Sundal Collier nedjusterer sitt kursmål på Autostore til 14 kroner fra 16 kroner, og gjentar kjøpsanbefaling.
Det fremgår av en oppdatering tirsdag kveld.
Meglerhuset nedjusterer kursmålet på lavere multipler og påpeker samtidig at forward P/E er på et all-time-lavnivå på 11,6 ganger.
Ellers fremhever meglerhuset den økte usikkerheten i makroomgivelsene etter de siste tollannonseringene fra USA, og forventer at det vil påvirke omsetning og marginer. Videre forventer meglerhuset at selskapet vil vektlegge den økte usikkerheten i førstekvartalsrapporten, spesielt rundt det amerikanske markedet, og forventer ikke guiding for helåret.
Investing.com – BofA Securities has upgraded AutoStore (OL:AUTO) to “buy” from “neutral,” citing a sharp disconnect between the company’s valuation and its underlying fundamentals, in a note dated Thursday.
Shares of the Norway-based company were up 9.2% at 03:44 ET (07:44 GMT).
The analysts point to the recent selloff as overdone and view the current price level as an attractive entry point.
The price objective is lowered to NOK10 from NOK12.4 due to reduced earnings forecasts, but still implies meaningful upside from current levels.
AutoStore is trading at around 9x 2026 EV/EBITA, representing a discount of more than 40% to its historical average since the company’s IPO in 2021.
The stock has underperformed the broader STOXX Europe 600 Industrial Goods & Services Index (SXNP) by 31 percentage points year-to-date and by 88 points since listing.
BofA has cut its profit and loss estimates for 2025–2027 by roughly 9–18%, primarily due to weaker expected demand from the US market, which contributed 22% of revenues in 2024.
This is down from 29% in 2023 and 39% in 2019. The analysts highlight that tariff-related uncertainty and broader macroeconomic concerns are delaying customer investment decisions in the region.
Despite the challenges in the US, Europe remains the company’s core market, accounting for 63% of 2024 revenues, with Germany alone representing 22%.
BofA expects infrastructure-related tailwinds in Germany beginning in 2026 to support growth. This regional positioning is seen as a relative strength in the current environment.
Operationally, AutoStore has maintained strong margins despite stagnant revenue. Between 2022 and 2024, revenues declined by about 2%, yet adjusted EBIT rose by about 12%, helped by increased production efficiency and standardisation.
3rd party Ad. Not an offer or recommendation by Investing.com. See disclosure here or remove ads .
Gross margins reached approximately 73% in 2024, while adjusted EBIT margin was 42%. The company is expected to be net cash by 2026.
BofA remains cautious on short-term demand recovery, noting that warehouse automation investments are often deferrable.
Many clients are likely to wait for improved macro conditions and further interest rate cuts before proceeding with automation projects. As such, the bank does not anticipate a growth inflection in early 2025.
Still, the mid- to long-term growth outlook remains intact. AutoStore operates in the light automated storage and retrieval system (AS/RS) segment, which is projected to grow at an annual rate of 13% through 2032.
Within the cubical sub-segment, AutoStore holds about 97% market share by installations and backlog. These solutions, known for their space efficiency, are increasingly relevant in urbanised logistics environments.
The customer base has expanded from 47 in 2014 to 1,150 by the end of 2024, representing a compound annual growth rate of 38%.
The company also reports that 70% of customers onboarded before 2020 have placed repeat orders. Installations per customer have increased modestly, from 1.2 to 1.4 over the same period.
BofA’s 2025 revenue estimate of $562 million is approximately 9% below consensus. The bank expects a 7% revenue decline next year, followed by a 10% rebound in 2026.
The company’s backlog currently covers around nine months of revenue, offering some visibility, though delivery timelines remain flexible.
Management has not reiterated prior guidance of a 40% compound annual growth rate and did not provide forward revenue targets at its 2024 Capital Markets Day.
Noen som har noen tanker om vekstmuligheter? Synes dette virket ganske labert