Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Autostore Holdings LTD

Her er noen ferske tanker fra Arctic i alle fall:

AUTOSTORE: ARCTIC NEDJUSTERER KURSMÅL TIL 16 (18), GJENTAR KJØP
Oslo (Infront TDN Direkt): Arctic Securities nedjusterer kursmålet på AutoStore til 16 kroner fra 18 kroner og gjentar en kjøpsanbefaling.

Det fremgår av en analyse fra meglerhuset tirsdag.

Arctic forventer en ordreinngang i første kvartal 2025 på 165 millioner dollar (153 millioner underliggende og 12 millioner valutaeffekt), noe som er åtte prosent høyere enn konsensus på 153 millioner dollar.

Imidlertid fører amerikansk tariffusikkerhet til at meglerhuset nedjusterer sine estimater. Forutsatt en ordreinngang på 115 millioner dollar i andre kvartal 2025, nedjusteres 2025-estimatene for ordreinngang, salg og ebitda med henholdsvis 8, 4 og 6 prosent.

Se det.

Nytt forsøk på å sette bunn? Ser momentumindikatorene begynner å peke mot utflating ihvertfall.

Kan tegne en trekant her, så tallene i morgen vil nok vise hvilken vei den vil bryte. Normalt ville jeg antatt continuation men aksjen er utbombet som du sier, så kanskje får vi bouncen mot 10 kr som @TheObserver venter på :slightly_smiling_face:

Med de tallene her har markedet hatt helt rett når de har solgt kursen ned…

Blir nok en stund til man ser 10 kroner her ja 🫣

Om noe, så ligger det noe «trøst» i denne;

Selskapet viser også til at de har levert flere «Autostore-as-a-Service»-prosjekter i kvartalet, og at disse reduserer omsetningen på kort sikt, men bygger jevnlig inntektsstrømmer. De sier at uten disse prosjektene ville omsetningen vært høyere, på 113 millioner dollar.

Jepp, dette var begredelig, og mye verre enn jeg så for meg. Et annet lyspunkt er ordreinngang og backloggen, ja, ordreinngangen faller, men forventet større fall. Får høre hva de tror om utviklingen her fremover, men ser ikke ut til at de vil gi noe guiding for året :sweat_smile:

1 Like

Markedet kommer til å snurpe igjen på all slags capex så lenge det er helt uforutsigbart hva slags forutsetninger man skal leve under.

4 Likes

Jeg ser på denne som et oppkjøpscase og tenker at en budgiver kommer i mål rundt 15 - 17 kroner.

Å levere som en tjeneste er jo riktig strategi. Det reduserer kundenes investering, capex og øker selskapets ARR, annual recurring revenue,som bygger en langsiktig kontantstrøm som gjør selskaper mindre sårbart for årlige/kvartalsvise svingninger i salg som krever investeringer/capex fra kunde.

Langsiktig tror jeg som Ulf Huse sier at selskapet er billig, men det hjelper ikke når selskapet ikke klarer å si noe om fremtiden på kort sikt. Analytikerne bommet totalt her, så forventer det kommer et skred av oppdaterte kursmål som nedjusterer aksjen.

«Forutsatt at resultatene i andre kvartal blir omtrent som i første kvartal, forventer vi at konsensusestimatene for 2025 reduseres med omtrent 15 prosent for inntektene og 30–40 prosent for driftsresultatet. Dersom vi derimot antar at det ikke blir noen bedring fra første kvartal gjennom hele 2025, vil konsensus måtte justere ned salget med 45 prosent og driftsresultat med 60 prosent,» skriver ABG i oppdateringen.

«Aksjen ned 15 prosent», avslutter Nystrøm.

Arctic-analytiker Kristian Spetalen er enig.

– Skal Autostore-aksjen ned?

– Definitivt, svarer han.

I en oppdatering spår Spetalen et stup på 15 til 20 prosent.

«Rapporten er også et nytt slag mot selskapets troverdighet, og vi mener helt klart at det burde ha kommet en resultatvarsel i forkant av rapporten,» skriver han.

Brutalt her i dag

1 Like

…prøver å fange kniven for en liten bounce, med thight stop :popcorn: :see_no_evil:

Fortsatt tryggere enn å sitte i biotek over binære eventer :stuck_out_tongue:

3 Likes

Prøver selv en “when in trouble double” på 4,80 ut uka.
Ingen emisjonsrisiko her, men generelt nok risiko uansett!

1 Like

Litt opprydning blant analytikerne i dag:

AUTOSTORE: NORDEA NEDGRADERER TIL HOLD, FLERE MEGLERHUS KUTTER KURSMÅL

Oslo (Infront TDN Direkt): Nordea nedgraderer sin anbefaling på Autostore til hold fra kjøp med et fair value-estimat på 10 kroner pr aksje. Det fremgår av en melding fredag.

SEB nedjusterer på sin side kursmålet til 4 kroner fra 8 og gjentar selg, ifølge Bloomberg.

Morgan Stanley og Barclays nedjusterer også sine kursmål til henholdsvis 5 kroner (9,4) og 5 kroner (14), ifølge Reuters fredag.

1 Like

Disse ser jo ut som de eneste som hadde kursmål som var i nærheten av der kursen var før q-tallene?

Satt og så litt på denne i går, visste ikke marketcap var så høy som den er.

Prises til 4,5 x årlig omsetning eller 8 x driftsresultatet foregående år.
Det er ikke høyt til å være denne type selskaper, men when the facts change, da skal prisingen ned…

Dette er et spennende turnaround case og man har to betydelige eiere gjennom Softbank (38%) og Thomas H Lee (28 %) som nok har modnet en del de siste to årene med tanke på å konsolidere eller selge.

Full backing fra Hauge i Odin-fondene i DN nå:

Han mener børskollapsen nå gjør Autostore til et meget attraktivt oppkjøpsmål.

– Dette er det mest åpenbare oppkjøpscaset på Oslo Børs nå, fastslår Hauge.

https://www.dn.no/marked/autostore/oslo-bors/odin-forvaltning/provde-a-treffe-bunnen-i-autostore-sa-falt-aksjen-kraftig-vi-har-apenbart-vart-for-tidlig-ute/2-1-1811133

Jeg lastet opp i går og har nå 1m aksjer her. Mulig jeg dobler om den faller ytterligere.

3 Likes

Du kan jo også nevne at du har en veldig sterk relasjon til aksjen/bedre informasjonsgrunnlag enn de fleste.