Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Autostore Holdings LTD

Tja, vet ikke hvor relevant det er, men jobber i selskapet og har jobbet der i snart 18 år. Vert med siden det var en håndful utviklere til i dag.

Jeg har ikke vert høyt i ledelsen, ledet Oslo kontoret i en kort periode, jeg har ikke hatt innside informasjon etter det gikk på børs og har ikke tilgang til salgstall etc. Og er for tiden på permisjon så har ikke vert innom kontoret på flere måneder nå.

3 Likes

Dette er hva selskapet sier selv. Veldig my bæ og veldig lit ull spør du meg. Null og og niks guiding slik jeg leser det, men mulig jeg har misset noe?

Forståelig nok med manglende guiding i et marked som nesten daglig torpederes av tweets fra Trump, men hvor mye, og hvor mange ganger har de nå bommet på tidligere guidinger, og hvorfor ble det ikke sendt ut et resultatvarsel denne gangen?

Kostnadskutt på 10 mil USD gir ellers ikke mange vibber til vekst.

!Outlook
AutoStore continues to observe resilient underlying market
dynamics, evidenced by sustained customer engagement, a
record-high qualified pipeline, and a robust order backlog.
The volume and quality of customer dialogues and
proposals remain constructive, reinforcing the company’s
conviction in the long-term demand for warehouse
automation solutions.
While customers continue to recognize the compelling
payback associated with AutoStore’s solutions, there is
understandable caution around committing to capital
investments in warehouse automation amid ongoing
uncertainty around global trade flows.
This is contributing to longer conversion timelines with
customers choosing to delay or defer automation
investments altogether. Third-party research1 released on
April 7, 2025 indicates that the latest round of tariffs
introduced by the U.S. has the potential to significantly
disrupt global supply chains. We anticipate this will
contribute to a more cautious tone across customer
segments in 2025.
Amid this backdrop, AutoStore remains focused on
executing its long-term strategy. Initiatives introduced in
2024 to strengthen commercial execution are beginning to
show positive momentum. Under new commercial
leadership, the company has sharpened its go-to-market
approach and reallocated resources toward high-potential
growth areas such as the high-throughput segment.
Concurrently, AutoStore is deepening engagement across
its installed base, supporting higher account penetration
and reinforcing its customer-first approach.
The company continues to closely monitor potential policy
changes, including developments related to U.S. tariffs. In
2024, North America accounted for approximately 25% of
AutoStore’s revenue. Based on current information – and
given that its products are manufactured outside the U.S.
and distributed through a partner network – AutoStore
anticipates a moderate direct impact over time. While tariffs
may raise costs for partners, any resulting end-customer
price adjustments are expected to be moderate and
manageable. The broader uncertainty around these policy
shifts may, however, weigh on demand.
In response to market conditions AutoStore is revitalizing its
commercial function with new leadership, accelerating
growth through AutoStore-as-a-Service, and implementing
cost-efficiency measures expected to reduce annualized
operating expenditure by approximately USD 10 million
starting June 1, 2025. These actions are aimed at
maintaining high profitability, strengthening our competitive
position, and supporting long-term growth and resilience.
Whilst uncertainties persist, AutoStore’s conviction in the
long-term potential of warehouse automation remains
strong. The group continues to focus on key structural
growth drivers, including the rise of e-commerce, labor cost
pressures, and increasing demand for operational
efficiency."

https://documents.millistream.com/235615b4-ca04-4bc0-895f-ec3e486593ec

Hva slags guiding mener du egentlig selskaper skal gi akkurat nå? Ting er bekmørkt så lenge alle kniper igjen på capex

Jeg er enig med @Savepig om at det er usedvanlig vanskelig å guide i det markedet som er nå, og når det er partnere som har all kundekontakt og kontakt med markedet så er det også vanskelig å påvirke direkte.

Jeg er ikke redd for at 10m USD besparelsene vil påvirke videre drift i nevneverdig grad. Det er alltid rom for å effektivisere i selskaper som har vokst veldig mye på kort tid.

Produktet AutoStore er ekstremt stabilt, har god ytelse og er relativt enkelt å implementere i WMS systemer.

I Q1 var det negativ cash flow, men det er kun pga betalingen til Ocado, denne er ferdig i sommer eller så, og da vil det være positiv cash flow også på disse nivåene selv før eventuelle besparinger. Sier ikke at lavere revenue og lavere net result vil forsvare en høy kurs, trengs vekst til det.

Jeg er positiv til AutoStore-as-a-Service løsningen som de har lansert, men den gjør at AutoStore hoster opp kapitalen i starten for kunden, men får igjen via abbonnement inntekter. Og tilslutt vil AutoStore sitte igjen med mer enn salgene frem til nå. Om nok kunder velger denne løsningen vil det bli mer stabile inntekter men AutoStore løper en kreditt-risiko mot kunden.

Som vi så av Q1 rapporten reduserer det salgsinntekter på kort sikt, ville hatt 113m USD om det bare var vanlige salg, men 86m USD når flere var på ny modell.

Så sånn sett blir inntektene fremover lavere enn hva det har vert selv om det skulle være samme aktivitet om flere velger ny modell.

Men, for å avslutte et langt innlegg, så må aktiviteten opp for at prisen skal opp. Ser få grunner til at aksjekursen skal opp på kort sikt. Tror ikke urolighetene med Trump vil roe seg med det første og med redusert handel og kanskje til og med resesjoner så kan det godt gå på halv maskin en stund. Men, jeg ser heller ikke mange grunner til at kursen skal falle mye fremover heller. Dog sitter jeg klar til å doble om den kommer på lavt 4-tallet.

9 Likes

Kan markedet av den grunn frykte at de må ut i kapitalmarkedet for å ha nok arbeidskapital?

Har ikke sett det i noen kommentarer ennå, men man sløyer jo engangsinntektene betydelig for å få reccurring over tid. Det krever en god kapitalbase i oppbyggingen.

Forøvrig takk for deling av tanker fra en som forstår underliggende marked, det er nyttig for oss main street spekulanter :sweat_smile:

2 Likes

Tenker det er veldig enkelt å arbeidskapitalfinansiere en god recurring income base. Bankene elsker det. Så lenge motpart er solide. Auto har en solid positiv kontantstrøm fra driften.

Ser på denne som en god doblingskandidat på 12 mnd sikt.

1 Like

Hva folk frykter vet jeg ikke, kan være så mangt.

Jeg klarer ikke å se noen grunn til at AutoStore skal ut og hente penger i markedet, da måtte salg falle enda mer enn det allerede gjorde i Q1.

AutoStore hadde ved Q1 framleggelsen 282.3m USD på bok, utestående ca 35m USD å betale for settlement med Ocado. Og hadde en FCF på 171m USD i fjor.
AutoStore har også redusert gjelden sin fra over 600m USD i 2020 til 418m nå, så kan nok trekke opp denne en del ved behov også.

Så jeg tror at del av grunnen til at dette ble innført nå og ikke tidligere er at nå er kapital basen på plass. Og er jo bare 1-2 kvartaler før de første begynner å betale og da har vi økt cash flow.

3 Likes

I innlegget mitt mitt skriver jeg:

Det er det innholdsløse, intetsigende og famlende “Outlook” som de presenterer, og tidligere miss på guiding, pluss at de ikke kom med et resultatvarsel før dette kvartalet jeg er kritisk til.

2 Likes

Ny runde med knivfanging i dag. Bør jo få en bounce før eller siden? :thinking: :popcorn:

skal snu her på 4,65 teknisk sies det.

Chartet mitt sier at det er et brudd ned fra en falling wedge, men det er ikke akkurat det beste chart patternet. Av og til, så vil du få et brudd ned (som nå), med tilhørende kapitulasjon og så en rebound. Spørsmålet er jo om markedet tror at dette kommer til å snu? Teknisk, ikke noe jeg hadde tradet på.

2 Likes

Man kan fint kjøpe her basert på ekstremt nedsolgt aksje, men da bør man ha en plan for hvordan man skal komme seg ut av den traden hvis det går feil vei

(se bort fra alle skriblinger)

2 Likes

Det var den samme wedgen jeg så på i går og kjøpte, var forsøk på brudd opp i åpningen, men ble kontant avvist (ble flashet ganske store poster på 4.80 og senere 4.70). Doblet beholdningen på 4.69, så er ikke så langt opp til GAV. Tror denne ville fungere ila. uken / neste uke. Tror de fleste analytikere har kursmål nord for 5 kr, mens jeg har sett minst en analyse sub-5 kr… :popcorn:

1 Like

Altså, man kan jo se på Q1-tallene som et varsku om at i usikre tider / nedgangstider, så er ikke Autostore aksjen å holde, for da blir ikke investeringene i deres systemer gjort. Så er jo spørsmålet hva slags tider som faktisk kommer. Hvis makro snur positivt framover, så er det jo sannsynlig at omsetningen øker kraftig for Autostore igjen og med det kursen.

For min egen del, så har jeg redusert noe i aksjene jeg ser på som utsatte ved dårlig makro. Autostore ser ut til å være en slik aksje, så kommer ikke til å ta inngang her. Hvis man tar utgangspunkt i 2024-tallene, så er de fortsatt priset til P/E 14. Omsetningen i 2023 og 2024 var tilnærmet lik og 2025 ser ut til å gi dårligere omsetning. Hva er sjansen for at de begynner å oppnå vekst i omsetning igjen? Med utsiktene i 2025 nå, så vil P/E gå opp uten at kursen går videre ned…

2 Likes

Er ikke uenig med deg. Fundamentalt ser det ikke bra ut. Ikke teknisk heller, men det er også sjeldent man ser en bigcap aksje falle såpass brutalt. Tenker det er mange som etterhvert vil synes den ser billig ut - og når (bare tidsspørsmål tror jeg) vi bryter ut av denne formasjonen, så vil den gå tosifrede prosenter. Ser av volumet at salgene “avtar”, mens kjøpene “øker”.

Trenger bare en katalysator… :thinking:

Jeg tenker å doble på 4.1kr om den kommer dit, hvis ikke er jeg happy om den stiger i stedenfor :slight_smile:

2 Likes

https://newsweb.oslobors.no/message/645202

1 Like

Får en liten oppbremsing nå, ville nesten være overraskende etter så drastisk price action og oversolgt momentum.

Helt greit sted å prøve å ta en trade nå!

Marketcap kommet ned til 16,3 milliarder. Fremdeles ikke akkurat konkursprising. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Ikke konkursprising og ikke konkursresultater :wink:

Blir overrasket om den skal særlig mer ned, men hadde håpet på å få kjøpe på 4,-

1 Like

Mhm, ligger ca -3.5% i minus, kjøpte litt mer i går. Har troen på en rekyl om indeksene ikke går for mye ned, det er mye overheng og gaps, så har ikke noe target enda. Må ta det litt på gefühlen :sweat_smile:

Hourly snudd positiv (alle høyere timeframes fremdeles i nedtrend).

Gap opp brudd av formasjonen med velykket re-test intradag.
Inne i en konsolideringsboks så vil mandagen vise retning om videre opp eller ned.

6 Likes