Denne er på ingen måte perfekt og jeg tar imot rettelser med takk.
- Share Price må oppdateres manuelt for å få riktig % mellom kursen i dag og DCF target price. Har prøvd diverse IMPORTXML og IMPORTHTML uten å fått det til å fungere fordi i dag bruker alle sider Scripts som er disablet av IMPORT* funksjonene.
- Revenue forventning til 2025 er satt til 450, bare leke seg med denne verdien. Pareto Sec sin oppdatering etter Q1 estimerte 468m i revenue, så 450m er konservativt. Dog er 86*4 fryktelig lavt, så forventer høyere inntekter i Q3 og Q4.
- NOK/USD oppdateres Automatisk.
- Working Capital bruker en revenuejustert verdi i forhold til siste kjente år. Har ikke noen god formening om hvordan denne går fremover.
- Capex er justert ned med 10m per år, grunnet hva som ble informert om i Q1’25 rapporteringen. Men det får nok kun effekt fra Q3, så tok bort 5m i år og 10m neste år og så omsetningsjusterer Capex videre derfra.
- Patent Payment blir oppdatert korrekt etter Q2, men estimerer samme som 2023 siden det er to kvartaler med betaling i begge.
- P/FCFe ignorerer Patent Payment fordi dere liker adjusted*!
Viktigste er å leke med forventet vekst ( eller reduksjon ) og marginene de neste 10 årene. Per nå er dokumentet satt opp slik at en kan justere neste 5 år og påfølgende 5 år for seg, men de som har andre ideer kan leke seg med individuelle estimater per år osv med å endre i tabellen direkte.
Jeg har egen kopi av denne så feel free til å editere hva dere måtte finne på, eller spørre her på forumet om dere lurer på hvorfor jeg har verdiene jeg har, men alt utenom fremtidsestimater er hentet fra rapporter.
2021A (A står for actual) mens 2025E ( E står for Estimate ) så skal helst ikke endre på kolonnene med A med mindre dere finner at jeg har skrevet feil tall fra rapportene.
Alle med link skal kunne editere: