Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Autostore Holdings LTD

Softbank kjøpte 40% av Autosoft i 2021. Det priset selskapet til NOK 65 mrd. den gang.

I dag er mcap NOK 21 mrd. på kurs ca NOK 6 pr aksje.

NOK 10 pr aksje priser selskapet til NOK 34 mrd.

1 Like

Opp gode 30 % siden fallet på siste Q-rapport, en flott aksje å ha i short term porteføljen dette.

1 Like

Lite snakk om denne. Prisingen er vanskelig å ta stilling til, men selskapet har hele verden som sitt marked.

Set up’et på aksjonærsiden kan minne om et annet norsk milliardselskap, Kahoot. De hadde lignende verdiutvikling. Opp som en løve, ned som en skinnfell… for deretter å bli tatt av børs - til en hyggelig kurs for de som akkumulerte etter bunnen var nådd. Jeg har bet’et på at vi så Autostore bunne ut på 4,70 tallet. Q2 som kommer 14.8 vil gi retningen videre. Err de på plan med kostnadsreduksjonene? Svikter topplinjen ytterligere? Hva gjør Amazon i UK?

1 Like

Jeg har selv valgt å ta gevinst på inngangen fra 5-tallet, det er ikke SÅ enkelt å hente 30 % gevinsten på noen måneder.

Sitter videre med beholdningen som er akkumulert på disse nivåene før forrige Q-smell og håper de har klart å profittere på sin nye forretningside og at markedsaktørene er mindre på vent nå enn i årets tre første måneder og har begynt å bestille systemer igjen. Fremtiden for varehandel er tross alt robotisering og der er Autstore gode :ok_hand:

2 Likes

Er en vanlig trajectory for norske teknologiaksjer det du beskriver her. Min beste aksje til slutt har vært link, men det krevde tung akkumulering på bunnen etter at et langt og smertefullt fall omsider flatet ut. Chartet minner mye om autostore.

Overvåker autostore veldig, men som deg synes jeg det er utrolig vanskelig å ta stilling til hva som er rett pris.

Den 46% stigningen fra bunn her er jo bare et musepiss av hva aksjen har vært priset til de siste årene, og aksjen er ikke engang brutt opp fra nedtrenden den fremdeles er i.

1 Like

Enig. Har handlet på 4 og 5 tallet. Sitter med ca 50% av ønsket beholdning. Ser an Q2 rapporten før jeg kjøper mer. Aksepterer å evt miste 10-15% i den første FOMO.

Hvis rapporten er dårlig så har jeg et stykke ned til break even - på dagens kursnivå.

Frisk tre måneders graf dette :trophy:

1 Like

Uten en eneste fundamental nyhet, har folk såpass tro på at Q1 var en oneoff?

Nei, det tror jeg ikke, men flere forvaltere ser forbi 2025 og mener at caset langsiktig er lovende selv om utsiktene short term preges av noe ordretørke og tolluro.

Du fikk ikke lest intervjuet med forvalter i avisa i går?

Oppgangen i går og i dag kan nok tilskrives at noen handelsavtaler kommer på plass og det på nivåer som er lavere enn det media har fokusert på.

Nei, har ikke lagt merke til noe i avisa, men jeg er enig med at om en ser langsiktig er det bra case.

Denne ligger åpent for alle:

https://www.dn.no/bors/autostore/mads-langaard/forvalter-ser-spokelser-i-kurskollaps-men-fort-a-se-seg-blind-pa-historien/2-1-1848694

1 Like

Takk for link, interessant, jeg kjøpte selv mye rundt 5.6kr etter Q1.

Det viste en omsetning på 134 millioner dollar – godt over det analytikerne trodde på forhånd. Konsensusestimater fra Bloomberg pekte på en omsetning på 92 millioner. Driftsresultatet kom inn på 27,9 millioner, 10 millioner over estimatene.

Ordreinngangen var på 150 millioner dollar, også dette over analytikernes forventninger.

My guess: 15 - 20 % oppgang i dag.

1 Like

Var visst litt for puslete der, aksjen skal opp 30 % sier analytikerne

Men finansjournalistene henger seg opp i inntekstfall versus Q2 2024 🫣😂

Spår rally

I første kvartal var omsetningen 86 millioner dollar, med et driftsresultat på kun 7,8 millioner. Nå ser situasjonen helt annerledes ut.

– Hvis vi antar at salget i tredje og fjerde kvartal blir som i andre kvartal, vil omsetningen for året ende på 490 millioner dollar – 14 prosent over konsensus. Gjør vi det samme for EBITDA, altså legger til grunn 64 millioner dollar i kvartalet, vil EBITDA i 2025 bli 213 millioner dollar, opp 40 prosent fra konsensus på 150 millioner. I 2026 kan EBITDA stige med 20–30 prosent.

Aksjen opp 30 prosent, skriver ABG-analytiker Petter Nystrøm og Henrik Bartnes.

Analytikerkollega Kristian Spetalen i Arctic Securities er enig.

2 Likes

Siste statistikk på utlånt volum tilsier at det ca 7,7 % short i aksjen!

Så noen får seg en skikkelig smell i dag.

1 Like

Heftig åpningsauksjon

Må bare få si gratulerer med strategien din om å øke investeringene dine når andre er redde :slight_smile:

4 Likes

Takk for det :grin:

Det er jo ikke alltid det fungerer, men i store selskaper som egentlig har god underliggende business på gang, er det litt mindre krevende å satse hardt enn i binære caser :sweat_smile:

Jeg har repliktert strategien i vår danske store venn, så får vi se om det kommer en recovery der også.

Med dagens tall og tesen om at Softbank vil ta selskapet av børs, er plutselig budpremien mer spennende enn når vi subbet nede på 5 og 6-tallet. Hva skal aksjonærene si seg fornøyd med nå dersom Auto har lagt det verste bak seg?

15 - 17 kroner?

2 Likes

Oi sjekk