Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Autostore Holdings LTD

Fikk tilbud i dag:

5 Likes

Hva tenker folk om prisingen her? Greit nok - det er et vekstselskap, men over 100 milliarder? :thinking:

Du oppsumerte mine tanker.

" Først solgte Jakob Hatteland Autostore til det svenske oppkjøpsfondet EQT for fire milliarder kroner i 2017. I 2019 ble bedriften solgt videre til amerikanske THL Partners for 16 milliarder og tidligere i år kjøpte det japanske gigantfondet Softbank 40 prosent av aksjene. Autostore er nå verdsatt til 65 milliarder krone "

1 Like

Autostore børsnoteres til en verdsettelse på rundt 103 mrd NOK med en omsetning på 1,6 mrd i 2020, da med ett underskudd på 146 millioner NOK.

Jeg vurderte å bli med på ipo’en men jeg kommer til å sette pengene i Desert Control i stede.

1 Like

Bunnsolid selskap men jeg klarer ikke regne meg til at emisjonsprisen ikke er litt optimistisk, noen med argumenter for/imot prisingen her?

Er det ikke en smule dyrt dette selskapet?

1 Like

30 blank nå. Emi pris. Fortsatt litt dyrt synes jeg. Flerer patentstrider i rettsvesenet og. Solid selskap for all del, men priset himmelhøyt.

Hvor mye er patent rettigheter verdt? Hvor mye first mover advantage har de egentlig? Det er det jeg lurer mest på nå.

Når det gjelder en slik type system så tror jeg patenter er helt essensielle! Kjipt om man ikke får selge systemet sitt som det er tiltenkt i kjernemarked.

Hvem sier de ikke kan selge systemet sitt? Ikke ceo.

Hvis Autostore har et produkt som noen andre har patentert så vil uttalelsen min “ikke få selge” utbroderes i noe som “lange dyre rettsaker” “domfellelse i patentstrid” som da videre går på hva selskapet kan guide. Da dette er systemløsninger som sannsynligvis vil få en ganske tøff konkurransebase har jo patenter alt å si for å sikre markedsandeler TIDLIG.

og hvis du leser hele setningen og ikke bare det som passer deg ser du at det står “selge systemet sitt som det er tiltenkt” - altså guiding og anslag går mer eller mindre i vasken for den regionen…

Det står i meldingen at det ikke påvirker deres mulighet for å selge. Tiltenkt eller ikke.

Vi får se da, tilsynelatende ser det jo slik ut. :slight_smile: Summen i prospektet var jo feil den også, “men vi har jo informert det rette tallet hele tiden”.

Går som ei kule. Opp 15% i dag :grinning:

Ypperlig salgsmulighet :rofl:

Hva tenker dere om denne nå? Ser den er en del ned.

Hvordan er ledelsen i dette selskapet?
Hørte noen podcaster omkring rekruttering - hvor noen ledere snakket. Ble ikke direkte overbevist.

Har de klart å reorganisere seg og hentet kvalifiserte folk til å lede det «nye» selskapet - mens de har vokst?
Eller bare forfremmer de tidligere ansatte?

De har feks. organisert IT og sikkerhet under HR?
Chief people & Information officer??

Mange gode selskaper feiler på dette - de beste entreprenørene er ikke alltid de rette til å lede selskapet i stor skala.

Jeg finner ikke auto i aksjonærlistene…noe jeg misser her eller?

Edit: pdx informerte meg om at selskapet er basert i Bermuda. Man kan se dette på at ISIN nr begynner med BMG og ikke NO.

Virker som de sliter med patentsaken:

Har ikke funnet noe info fra AutoStore om dette.

Noen som har noen tanker om konsekvensene?