Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Autostore Holdings LTD

Ingen konkurrenter sånn egentlig?

De tapte da vitterlig en rettsak mot en konkurrent i 2023, så da lurer jeg på hva du legger i “sånn egentlig”, når regningen kom på 600 millioner etter en lang patentkamp som de tapte. Pussig at du ikke har fanget opp dette, siden du er trådstarter.

2 Likes

Dette er 10 innlegg lengre opp i tråden. Jeg kjenner mer til det selskapet enn de fleste siden jeg har 5 venner som jobber der og ca 20 bekjente.

Ocado har et systemhvor man må redesigne hele produksjonen for hver unike løsning. Mens Autostore har et lego-konsept i både produksjon og system slik at de kan oppskalere og nedskalere, tilpasse løsningen til kunden med et fingerknips. Det er hele fordelen med Autostore sitt system og det som skiller det fra absolutt alle andre leverandører på markedet.

Dette gjør at autostore skreddesyr løsninger for store og små, noe som også gjør at private hjem og små bedrifter også er potensielle kunder for autostore. Noe som er en helt utenkelig kundegruppe for Ocado, med sine kostbare og lite fleksible løsninger.

A utostore skal ned til10 kr føre oppgang te ca 30/ 40 kr👍

1 Like

Har vurdert inngang her; legger det på is nå. Takk for innspill!

2 Likes

Bra :grin:

Er det ned ca 50% siden januar? Har ikke finregnet på det. Har heldigvis ingen venner eller bekjente som jobber i firmaet.

Vennene og de bekjente, kunne vel ikke forutse det… :slight_smile:

1 Like

Når man hevder at man kjenner mye til dette selskapet, mer enn de fleste pga. at man har 25 venner og bekjente som jobber der, så er det kanskje lov å stille noen kritiske spørsmål?

Absolutt (personlig så synes jeg dette med 25 venner og bekjente kommentaren lenger oppe her er bare flåsete)

1 Like

Noen av de vennene fikk 10-20 millioner i aksjer og solgte i børslanseringen. Som er litt høyere enn dagens kurs. Poenget er at bedriften ligger der jeg bor og da er det sikkert naturlig at jeg vet en ting og to om selskapet som kanskje ikke er allemanns kunnskap. Jeg skjønner ikke hva som skulle være flåsete ved det.

Uten å være flåsete, Jeg kan gi deg -13,48% grunner i dag. Og rundt -50 % fra januar.

Det meste handler om formulering :slight_smile:

Jeg eier ikke en eneste aksje. Eier bare aksjer når Krypto er i bear marked. Så jeg kunne ikke bry meg mindre.

Bryr deg jo litt, siden du bruker tid på og svare.

1 Like

Fabelaktig!

Bryr meg ikke om “kursen går opp eller ned”.

Sett at vi får en resesjon globalt skal aksjen under 10 kr. Det er fint med automasjon men inngangskosten er meget høy for å installere et slikt anlegg. Hvis man også ser på hovedtrenden siden børsnotering har aksjen stadig laget lavere topper med en relativt flat bunn rundt 10 kr som du nevner, uten at nedtrendslinjen fra topp blir brutt. Da er det nærliggende å tro at gulvet rundt 10 kr blir brutt, enn at det holder.

Dette også med tanke på volumet som gikk i går. Høyt ifht. normal omsetning i denne aksjen.

Alternativt scenario er at renten kommer ned, kjøpslysten tilbake, og at bedrifter ser nytteverdien av å innvestere i automatisering (igjen er det jo lønnsomt på sikt, men det forutsetter en viss omsetning i utgangspunktet). Jeg tror ikke det skjer på kort sikt.

Å kjøpe denne på mcap rundt 25-30 mrd ville vært en fin inngang, jeg tror det blir mulighet for det inn mot høsten :slight_smile:

1 Like

Kjøpte på 11 blank. Bunnsolid støtte rundt 11 (bouncet to ganger tidligere) og kan dannes trippelbunn hvis den holder nå

Håper for din del at du får rett!

Her følger en analyse fra Investtech av det som de anser som den aller svakeste aksjen på Oslo Børs nå.

Teknisk analyse Autostore

Innsidehandler Autostore

Autostore la fram sin rapport for andre kvartal i går, og kursen sluttet ned 13,5 prosent. Aksjen brøt med det ned gjennom den tidligere støtten i underkant av 12 kroner på høyt volum, og et nytt salgs signal ble utløst.

Det er nå ingen støtte i kursgrafen, og aksjen ligger fra før i en fallende trend kanal. Dette indikerer at en allerede økende pessimisme hos investorene har blitt forsterket, og at mange nå selger på tross lavere kurser enn på svært lenge. Et videre kursfall indikeres.

Volatiliteten i Autostore er høy, hvilket innebærer høy risiko. Aksjen kan lett falle nye 10 prosent på en uke eller 20 prosent på en måned. Autostore har ligget i Investtechs hold-deg-unna-portefølje siden januar i år, og blir fortsatt værende der.

Autostore får minus 94 poeng på Investtechs total analyse, og er med det fredag 16. august svakest av samtlige aksjer på Oslo Børs.

Anbefaling: Selg

Problemet med Investtech og TA er at skal man ikke gå inn før alle tekniske indikatorer er positive så er man veldig sent inn og gått glipp av mange prosenter.

Se mønsteret, skuffende reaksjon på Q2 i 2022, 2023 og igjen 2024. Bouncet rett opp tidligere. History repeats itself.

Fundamentalt så er selskapet veldig robust. De tjener mye penger kvartal for kvartal, samtidig som man har bygget opp cash beholdningen (3mrd) og investert i nye assets for vekst. Gjeld er ca 30% av egenkapital.

I Q2 rapporten så slo man forventningene på inntjening, men under forventning på ordreinngang.

Antydninger på webcallen at det blir tilbakekjøp.