Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Autostore Holdings LTD

Selv legger jeg 0 vekt på TA eller investtech. En nyhet så kan linjer brytes både opp og nedover.

Siden AutoStore baserer seg på salg, og har heller liten recurring inntekt så blir det syklisk. AutoStore har hatt ca 50% årlig vekst siden 2011, tross enkelte år med nedgang i omsetning som i 2020.

Veksten siste 4 år har vert:
2020 = -6.6%
2021 = 80.2%
2022 = 78.0%
2023 = 10.6%
2024 = -5%?

2024 ligger an til å bli mellom 0 og -10% “vekst” forventer høyere revenue spesielt i Q4, ble vel sagt på Q2 framleggingen. Men om H2 == H1 havner AutoStore på -10% i år.

Og med økte renter og dermed investeringskost for kunden, sammen med lavere omsetninger og dermed behov for mer effektive lager. Så blir det en demper.

Slik syklikalitet har vert normalen før og er ikke veldig skremmende i seg selv.
Fra 2023 årsrapporten:

AutoStore er også ganske kapitallett, salgsapparatet sitter hos partnerene til AutoStore. Det er disse som blir kontaktet av sluttkunde om at de trenger lager. Partner går igjennom hva sluttkunde trenger, hvilke varer de har (dimmensjoner, vekt, osv), hvilket volum og fordeling (hvor mange varer står for daglige odre gitt totale varelageret). Og da hvis det egner seg plasserer de en AutoStore installasjon som del av lageret.

Feks Komplett har AutoStore, men kabinetter, tv’er, monitorer etc passer ikke inn i et AutoStore lager så da har de pallelager for disse tingene. Mens CPUer, keyboard, hovedkort osv plasseres i AutoStore systemet.

Foreløpig finnes det ikke noen gode alternativer som har samlet kvalitet (oppetid, lagringstetthet og ytelse). Du har ingen konkurrenter som slår lagringstetthet, du har konkurrenter som slår på ytelse som går på bekostning av lagringstetthet feks.

En kan spørre seg hvor lenge kan slik vekst fortsette, men med kun 1550 lager systemer rundt om i verden så er det forsvinnende lite i forhold til TAM. Og med ROI på 1-3år for kundene som kjøper systemet og leveranser til omtrent alle typer lager så bør det ligge tilrette for vekst noen år fremover.

Jeg har laget en liten DCF analyse som tar for seg i år og de neste 9 årene frem til 2033. Med differensiert vekst og marginer på de 5 første vs de 5 siste årene.

I dag ser det ut som om markedet priser inn en snittvekst på 20% de neste 5 årene og 10% per år etter det og 3% vekst (PG) etter 2033. Med 45% EBITDA margin i starten og faller ned til 40% margin etterpå.

Setter vi 40% midterm vekst som ble nevnt på CMD i 2021, da viser fair price 22kr, øker vi de 5 siste årene i DCFen til 20% sier DCFen 33kr eller IPO kurs. Jeg tenker ikke at dette er sannsynlig, men det sier noe om optimismen som var tilstede i 2021.

Alt i alt tror jeg at 11kr er ca fair price, men blir ikke overrasket om den dupper under før markedet normaliserer seg.

12 Likes

"SoftBank kjøpte en 40-prosentsandel av Autostore for 2,8 milliarder dollar som priset hele selskapet til 7,0 milliarder dollar i april 2021. Mindre enn et halvt år senere, i oktober 2021, blir Autostore børsnotert i Oslo med en verdi på 12,7 milliarder dollar eller 31 kroner pr. aksje. En måned senere har AutoStore-aksjen steget med 50 prosent til all-time high på kurs 46,24 kroner.

Dette er SoftBank-pumping på det beste og det verste. De klarte å løfte verdien på AutoStore til et mytisk nivå. Nå skal aksjemarkedet ta med seg AutoStore-aksjen til bunns i en limbodans for å finne ut hvor langt ned kursen skal før det blir flere store kjøpere enn store selgere".

1 Like

Ingen tvil om at de den gang var overpriset og blåst opp. Men selskapet i dag er faktisk i en sterkere situasjon, selv om kursen er 60-70% lavere enn all time high. Er ikke alltid verdsettelser og børsen er logisk. Det aller meste handler om stemning på børsen.

Det var ikke bare Autostore som var heftig priset i 2021 i den latterlige grønne bølgen. Angrer på at jeg ikke shortet alt som var den gang.

Synes også at analysen fra Molnes ang Autostore er elendig. Er i bunn og grunn mer en tirade mot PE.

Langt ned til bunn? Bunn er 10,5 pdd, sist jeg sjekket er det ikke langt ned dit. Så får vi se det blir nye bunner, jeg tror det lastes opp i Autostore på kurs 10/11

Norska lagerautomationsbolaget Autostore har efter en häftig tillväxt under pandemin har haft trögare utveckling under 2023 och 2024. Aktien värderas nu rekordlågt och kan vara intressant att plocka upp när räntorna nu fortsätter falla. Det skriver Affärsvärlden i en analys på tisdagen.

«Aktien har periodvis värderats till över 20 gånger rörelseresultatet, även så sent som vid inledningen av 2024. Antar vi att rörelsemarginalen förblir kring 40 procent och tänker oss en multipel på 15 gånger så finns 30 procent uppsida i aktien. Vi tror Autostore är ett kvalitetsbolag värt att plocka upp i den rådande svackan", skriver Affärsvärlden och ger köpråd.

Delte meninger; kursmål 9 kr. anbefaling: Selg.

FA+

“– Vi er bekymret for at kombinasjonen i andre kvartal, med et fall i ordreinntak, samtidig som selskapet kommenterer at varigheten på ordreboken har økt, skaper en risiko for at omsetningen kan bli lavere. Selskapet har endret kommunikasjonen fra å indikere vekst i 2024 til nå å indikere sekvensiell vekst i andre halvår, sier hun, og fortsetter:”

1 Like
2 Likes

Det var kjøpsordren sin det

Sikkert inndekking av short.

SEB er enig med meg :thinking:

SEB nedjusterer kursmålet fra 11,50 kroner til 8,50 kroner og gjentar salgsanbefalingen. Aksjen ble sist omsatt for 10,80 kroner.

1 Like

Kursen var nedom 11,5 i februar også før den doblet seg på kort tid.

Teknisk ser det svakt ut, men ingen var optimister i februar heller :sweat_smile:

Norske tech-analytikere er heller ingen råskinn i sine analyser. Kjøp hele veien på NOD fra 330 kroner til 80 kroner. Så kom salgsadvarslene og stay away anbefalingene. Deretter var det fritt frem for kursen å doble seg :joy:

1 Like

Blir sånn snøball effekt når alt i media er negativt, analytikere roper selg og tekniske indikatorer drar kursen sakte men sikkert ned, også aktiveres stop loss og panikk salg også kjøres det hardt ned i kjelleren.

Sett ofte slike tilfeller før, også trenger man den katalysatoren også snur det heftig opp igjen. Synes rapporten var helt grei, leverte bedre tall eller på linje nå med når de var over 20 kr. Var det overpriset den gang og underpriset nå?

Har ikke vært kjempestor omsetning etter rapporten heller, er bare mangel på positivitet og kjøpsvolum som drar kursen ned i kjelleren.
Vanskelig å time bunnen, trodde rundt 11 skulle være solid støtte. Er i ukjent farvann og all time low

2 Likes

Tenker det var et resultat av covid at man så netthandelen eksplodere, som medførte en eksplosjon i ordreinngangen for Autostore i 2021 og 2022. Kan godt hende jeg tar feil, så korriger meg gjerne.

1 Like

Det er nok en av faktorene, men igjennom historien har AutoStore opplevd et til to år uten vekst og så 3-4 år med veldig høy vekst. Dog enklere når omsetning er lavere. Så det vi ser nå er ikke unormalt.

Dårlige tider får selskaper til å se på effektiviseringer. I tillegg blir det lavere volum hos sluttkunder som gjør at de har bedre mulighet til å oppgradere lagerløsningene uten at det går like mye utover businessen deres. Jeg vet ikke hva som skjer.

Så tror ikke vi skal legge for mye i Covid-effekten.

Da gjenstår det å se om vi closer under eller over 10 kr. Når en aksje bryter “market structure” og lager ATL så skal man ikke kimse av det @TheObserver - tenker også situasjonen er noe annerledes nå enn i februar, rent makroøkonomisk.

Jeg tipper at close under 10 er høyst sannsynlig ja. Makro er litt småsur, ingen har det travelt på longssiden mens shorterne gjerne vil utløse så dårlig stemning som overhodet mulig.

Det jeg fokuserer mest på akkurat nå er at analytikernes vurderinger ofte er delayed i forhold til markedsaktørenes oppfatninger og grep i porteføljene. Kursen er halvert siden toppen tidligere i år og dermed har markedet sagt sitt; her gevinstssikrer vi og venter på ny inngang til oppsiden er mer attraktiv igjen. Det burde kunne være på disse nivåene, så får det tekniske utfolde seg enn så lenge og tradere kan agere på det.

Den sluttet på 9.985 i går så har allerede closed under 10. Uten vekst men med dagens marginer vil DCF analysen si < 3kr som fair price. Så langt ned om AutoStore ikke viser til vekst igjen snart.

Aha, akkurat. Følger ikke mer enn sporadisk med på denne men fikk opp varsel om at 10 kr var brutt i dag (bug i systemet :stuck_out_tongue: ). 3 kr var kanskje litt hardt - jeg forventer ca. halvering fra 10 kr… :popcorn:

Jeg kjøper jevnt nedover, tør ikke vente. Forrige gang jeg ikke kjøpte på 12kr fordi jeg ville kjøpe til 10kr dro den opp til 21.80… (den snudde på 11.80 iirc)

Kommer vel en kapitalmarkedsdag snart også, så kjøpte litt før og har litt cash til å kjøpe etter, avhengig av hvordan markedet tar det.

1 Like

Den blir interessant, også med tanke på at Carnegie har 18 kroner og kjøp.

Etter andrekvartalsrapporten har vi resatt våre kortsiktige forventninger til Autostore. Vi hadde tidligere ventet en bedring i ordreinngangen fra og med andre halvår 2024, noe som førte til akselererende omsetning inn i 2025. Men basert på fortsatt ruglete makroøkonomiske forhold, lange beslutningssykluser og prosjektutsettelser, tror vi nå den forventede re-akselerasjonen vil ta lengre tid", skriver Carnegie.

Meglerhusets estimater for omsetning og ebitda i perioden 2024-2026 reduseres med rundt 30 prosent.

På lenger sikt forblir Carnegie trygge på at dette er et vekstcase med strukturelle drivere, og at Autostore er i lederposisjon for å kapitalisere på de driverne.

Hmm trodde de også hadde lavere, når er denne analysen fra? og har du tilgang til den?