Selv legger jeg 0 vekt på TA eller investtech. En nyhet så kan linjer brytes både opp og nedover.
Siden AutoStore baserer seg på salg, og har heller liten recurring inntekt så blir det syklisk. AutoStore har hatt ca 50% årlig vekst siden 2011, tross enkelte år med nedgang i omsetning som i 2020.
Veksten siste 4 år har vert:
2020 = -6.6%
2021 = 80.2%
2022 = 78.0%
2023 = 10.6%
2024 = -5%?
2024 ligger an til å bli mellom 0 og -10% “vekst” forventer høyere revenue spesielt i Q4, ble vel sagt på Q2 framleggingen. Men om H2 == H1 havner AutoStore på -10% i år.
Og med økte renter og dermed investeringskost for kunden, sammen med lavere omsetninger og dermed behov for mer effektive lager. Så blir det en demper.
Slik syklikalitet har vert normalen før og er ikke veldig skremmende i seg selv.
Fra 2023 årsrapporten:
AutoStore er også ganske kapitallett, salgsapparatet sitter hos partnerene til AutoStore. Det er disse som blir kontaktet av sluttkunde om at de trenger lager. Partner går igjennom hva sluttkunde trenger, hvilke varer de har (dimmensjoner, vekt, osv), hvilket volum og fordeling (hvor mange varer står for daglige odre gitt totale varelageret). Og da hvis det egner seg plasserer de en AutoStore installasjon som del av lageret.
Feks Komplett har AutoStore, men kabinetter, tv’er, monitorer etc passer ikke inn i et AutoStore lager så da har de pallelager for disse tingene. Mens CPUer, keyboard, hovedkort osv plasseres i AutoStore systemet.
Foreløpig finnes det ikke noen gode alternativer som har samlet kvalitet (oppetid, lagringstetthet og ytelse). Du har ingen konkurrenter som slår lagringstetthet, du har konkurrenter som slår på ytelse som går på bekostning av lagringstetthet feks.
En kan spørre seg hvor lenge kan slik vekst fortsette, men med kun 1550 lager systemer rundt om i verden så er det forsvinnende lite i forhold til TAM. Og med ROI på 1-3år for kundene som kjøper systemet og leveranser til omtrent alle typer lager så bør det ligge tilrette for vekst noen år fremover.
Jeg har laget en liten DCF analyse som tar for seg i år og de neste 9 årene frem til 2033. Med differensiert vekst og marginer på de 5 første vs de 5 siste årene.
I dag ser det ut som om markedet priser inn en snittvekst på 20% de neste 5 årene og 10% per år etter det og 3% vekst (PG) etter 2033. Med 45% EBITDA margin i starten og faller ned til 40% margin etterpå.
Setter vi 40% midterm vekst som ble nevnt på CMD i 2021, da viser fair price 22kr, øker vi de 5 siste årene i DCFen til 20% sier DCFen 33kr eller IPO kurs. Jeg tenker ikke at dette er sannsynlig, men det sier noe om optimismen som var tilstede i 2021.
Alt i alt tror jeg at 11kr er ca fair price, men blir ikke overrasket om den dupper under før markedet normaliserer seg.