Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Avance Gas Holding (AVANCE) 🚱

Kan se ut som om vi er i ferd med Ä innta 40-tallet. Kanskje ikke sÄ rart nÄr man ser pÄ rate-futuren. Avance Gas fremstÄr jo etterhvert som rene seddelpressen og det gÄr neppe langt tid fÞr det fÞrste utbyttet overfÞre selskapets aksjonÊrer. Om det skjer etter Q3 er vel heller tvilsomt, men det burde vÊre sikkert med utbytte etter Q4.

2020 ser jo unektelig positivt ut for LPG segmentet.

DnB skriver bl.a dette “Ser du pĂ„ Flex LNG har spotprisen nesten doblet seg, men aksjekursen er ned. Det tror jeg har Ă„ gjĂžre med at mange ser en stor ordrebok (hos verftene) og ikke tror at ratene vil vare etter vinteren, sier Hammer”
Kilde https://e24.no/boers-og-finans/i/GG8Mx4/mener-hele-shippingsektoren-er-undervurdert-et-tidsspoersmaal-foer-de-underliggende-verdiene-kommer-frem

Jeg trodde det var fÄ nybestillinger til LPG, som ville tilsi hÞye rater utover i 2020?

Er det forskjell pÄ LNG carriers og LPG carriers?

Ja !!!

1 Like

Mye rÞdt pÄ bÞrsen i dag, men Avance er opp 1.92% og BWLPG 2.8% selv nÄr det var stor oppgang bÄde fredag og mandag for disse. For noen uker/mÄneder siden ville kursen ha reagert nedover sammen med bÞrsen i en slik situasjon. Tar dette som et tegn pÄ at oppgangen vi er inne i nÄ er bunnsolid og kanskje at stÞrre investorer nÄ tar denne inn i portefÞljen.

Dorian ned over 3% i USA sÄ langt, sÄ der fungerer ting annerledes. Har sett det fÞr ogsÄ: rater, nyheter og markedet ellers er globalt og det samme, men kursen pÄ de norske og Dorian fÞlger ikke nÞdvendigvis samme retning innenfor en dag.

Potens LPG-oppdatering havarerte en gang i august, har fylt ut excel-arket mitt med rateoppdateringer (DNB/Fearnleys) som postes med jevne mellomrom pÄ HO.

RĂžd: $/d
Oransje: Omtrentlig B/E - $/dag (22k)
GrĂžnn: Kurs AVANCE x 1000 for skalering

Alle hjerter gleder seg, i hvert fall de av oss som er skipsredere.

1 Like

Viser ikke dette at aksjeprisen nÄ er vesentlig dyrere enn ved samme pris pr dag i Juni?
Eventuelt noen tanker om det?

Det blir vel et regnestykke med mange faktorer. KapitalÞkningen bestÄr ikke bare av de pengene Avance har tjent siden den gang, men ogsÄ av at skipsverdiene stiger markant nÄr ratene stiger slik at eiendelene til selskapet skal vÊre verdt en hel del mer nÄ.

Jeg har ikke Þkonomisk utdannelse og er ikke noen finregner, min investeringsfilosofi er Ä finne store globale trender og gode selskaper innenfor disse trendene (Avance og SSO er mine favoritter for Þyeblikket) sÄ jeg forholder meg stort sett til grove overslag. Men veldig interessant spÞrsmÄl som jeg hÄper noen med bedre innsikt enn meg har synspunkter pÄ.

Edit: skipsverdier i forhold til rater burde vel vÊre det samme forrige gang ratene var 70k i juni som du pÄpeker, sÄ da er vel den eneste forskjellen egenkapitalen som selskapet har tjent inn pÄ befraktning siden juni. Du har nok rett i at selskapet var billigere den gang, men slik jeg ser det er Avance fortsatt svÊrt billig i forhold til inntjening per kvartal mtp. at selskapet selv og analytikere ser for seg et sterkt marked i 2020 og sannsynligvis ut over det. Det kontraheres nesten ikke for tiden og en del eldre skip skal skrapes pga IMO2020.

1 Like

Markedet har vel observert at de hĂžye “future” ratene som er spĂ„dd, i ganske stor grad har blitt oppnĂ„dd i spot nĂ„r dagen kommer. Slikt inngir tillit til de langsiktige “futures”, og futures er skyhĂžye i 2 Ă„r fremover.

2 Likes

Et lite tips: har nettopp funnet igjen ratene til Poten. Det viser seg at feilen i rapporten kun finnes i webversjonen, her har ratene stÄtt frosset pÄ 41.701 i ukesvis:

Men ved Ă„ klikke pĂ„ “Download PDF” under datoen oppe til hĂžyre finner dere oppdaterte rater daglig. Dette er en gratistjeneste som alle kan sjekke. Siste slutning er fin, 72.153 USD/d:

2 Likes

Litt om LPG infrastruktur i Afrikanske land:
https://etailpg.com/simon-says-africa-probably-the-final-frontier

Mesteparten av eksporten gÄr per i dag til Þsten, men det er et nytt marked i emning pÄ det Afrikanske kontinentet som en del Är fra nÄ vil vÊre med Ä styrke etterspÞrselen ytterligere.

Hentet fra Simon Hill’s LPG-blogg pĂ„ etailpg.com, sannsynligvis den suverent beste gratis kilden for Ă„ tilegne seg kunnskap om LPG-markedet for oss smĂ„investorer som ikke betaler for analyser. Å fĂžlge denne bloggen anbefales pĂ„ det sterkeste.

1 Like

Da jeg gikk inn I Avance pÄ lav 20, sÄ hadde jeg tenkt Ä selge pÄ 50.
NÄ virker det som vi er pÄ vei rett gjennom dette nivÄet.

2 Likes

DNB Þkte omsider kursmÄlet for avance i gÄr til 52 og endret fra hold til buy :slight_smile: BW lpg setter de til 75,-

2 Likes

Fra Proinvestor:

Avance er helt i toppen med 33% estimert yield i forhold til dagens aksjekurs for perioden 2020-2022. Referanse til rapport fra Cleaves ligger nederst i innlegget.

Hannisdahl traff veldig bra med ratekurven han spÄdde for noen mÄneder siden selv om de ligger et stykke under de tallene han estimerte (SpÄdde topp over 80k i Oktober, fortsatt muligheter der selvfÞlgelig).

Bedre enn sparekonto i banken for Ă„ si det slik.

1 Like

Dere som kan TA, er det gap pÄ 42 og/eller 43 som skal tettes?

Helt overmoden for korreksjon. SÄ setter en knapp pÄ at om 43 ikke holder, da gÄr den fort enda litt ned. Er det mye tradere sÄ blir det fort gevinstsikring og alt det der. (teller 8 grÞnne candles og minimal volatilitet sÄ da ser jeg slutten av oppgangen for en kort stund.) Men jeg er vant med Ä
bli lurt noen ganger

KjÞper den, men spÞrsmÄlet fra en som ikke har peiling er om dette betyr noe TA-messig:
bilde

Nja, jeg liker ikke gaps generelt, og synes det er bedre Ä overse dem eller ta dem som faresignaler om at her mÄ jeg vÊre forsiktig. En del sverger til at de SKAL lukkes.
Jeg tror det ligger mye psykologi i gaps.

Bedre Ä fokusere pÄ resten av det tekniske bildet. Ser du og handler i det korte bildet sÄ er det en pen oppgang, klar for korreksjon. Gode muligheter for Ä ta gevinst, og se om det er mulig Ä komme inn pÄ en god pris igjen om ei stund.

I det lange bildet sÄ ser det ut som vi er i startgropa av et veldig hyggelig Är. (og trives du best der da skal du ikke tenke pÄ smÄ korreksjoner, overkjÞpt og oversolgt pÄ det nivÄet du peker pÄ her)

1 Like

Hvilken timeframe er det der? Ikke pen den nest siste candlen
 Kan fort utvikle seg til et bearflag om den bouncer siden den mest sannsynlig ikke lager en higher high pÄ direkten.

Det var 1H

Ok, 1H, gtfo. hehe.

1 Like