Om vi ser på tallene fra Q3 20202 så kunne Axactor for første gang vise til at cash EBITDA overgår investeringene i kvartalet. Noe som forteller oss at selskapet legger til side kapital.
Axactors siste refinansieringsrunde sørger for ytterlige styrke finansielt, da grepene fjerner risikoen knyttet til refinansiering av obligasjonslånet og reduserer gjeldsgraden.
Tsolis ønsker å nedbetale gjeld, for å gjøre selskapet mer solid. Axactor gjennomførte i desember 2020 en refinansiering av obligasjonslån på 200 millioner euro og hentet 320 millioner kroner i en rettet emisjon. Det vil også gjennomføres en reperasjonsemisjon til trofaste aksjonærer iløpet av februar.
Axactor er nå i en posisjon hvor de kan dra store fordeler av det kommende bullmarkedet innefor npl, og vil nok investere ganske aggressivt i misligholdte lån når bullmarkedet materialiserer seg utover året.
Jeg er av den gamle typen, som investerer og ønsker kjøpe meg opp i selskaper som er fundamentalt billige, og med utsikter til å kunne levere positiv cashflow til meg som aksjonær inn i framtiden. Jeg mener Axactor er et slikt selskap. Da er det viktig å holde seg til den analysen mann har gjort, og ikke fokusere på midlertidige kurssvingninger.
Ha en fin søndag!