Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Axactor (ACR)

Noen som kan sette Axa opp mot B2H og fortelle meg pros & cons?

Virker som de jevnt over har hatt samme reisen siste par årene. Altså svalestup. Mange har pekt voldsomt på skittent spill i Axa med Storeulv der, men B2H har hatt samme ferd som sagt
Axa satser veldig tungt i Spania. B2H har mye i Øst Europa
Som om ikke disse hadde det vondt nok fra før så traff korona veldig hardt med nedstengte juridiske instanser osv

1 Like

Helt enig covid har ødelagt for gjelds innkreving selskaper, hørte på et intervju med Intrum justitia i Ceo fortalte 4kvartal 2019 ,at de forventet å levere tidens beste resultater med store utbytter fremover

Så kom 1 kvartal 2020 de måtte legge lok på utbyttene og informere intrum vil slite og vil ta 2år å komme opp i samme lønnsomhet før covid 19.

Det samme er det med Axactor, så her kreves stor stor tålmodighet. Så jeg tror absolutt i 2022 leverer Axactor meget god lønnsomhet.da er aksjen over 20 kr

Jeg har gjort det, så jeg ikke blir utvannet yttligere

Useriøst analyse fra Apollo marked, Ikke innfrir.

Utbytter kommer verken i 2021 og 2022. Først må bli ferdig med covid så skal Axactor fokusere kjøpe lønnsomme poreføljer i bullperiode. Så fra 2023 og ut 2024 god tro på utbytter, da er nok kursen nærmer 30 kr. Og enda sterkere utbytter fra 2025.

kvatro! Oppskatter veldig din analytiske evne og innsikt. Vi deler samme syn på hvilken vei Axactor skal mot :slight_smile:

Vært veldig fint om du kan dele hvordan du ser på lønnsomheten årene som kommer, styret har fått aksept fra innsiden i selskapet at opsjoner til ledelsen 2021-2023 henhold på kurs 17.25- 28 kr.

Sån som jeg tenker at selskapet vil strebe etter å bli en solid aktør med sterk balanser som vil føre aksjekursen opp mot nivåer til opsjon programmet.

Fra 2023 når utbytter kommer er kursen høy, hva tenker du Kvatro

Kvatro! Det har vært en hyggelig reise de som satt gjennom Aktiv kapital periode med utbytter, de mer en dobbelt aksjeprisen på 10 år. Denne reisen skal jeg være med på i Axactor.

Er det så galematias? Det er omsatt 10 millioner tegningsretter de fire siste handelsdagene. I mitt syn er det mer sannsynlig at hedgefondet har låst inne en sikker gevinst ved å shorte aksjen samtidig som de kjøpte tegningsretter enn at de har tro på videre kursfall. Om fondet har fått handlet til en spread på 0,125 (tilsvarende sluttkurs ACR TR og ACR fredag 12. oktober), så har de en gevinst på 337 000.

Forhåpentligvis vil vi se en mer positiv trend i aksjekursen når vi nå legger emisjonen og mulighetene for arbitrasje bak oss!

4 Likes

Jeg tenker at restrukteringen ikke er priset inn i kursen. Legger inn tallene som er interessante. Kursen blir nok sikkert liggende litt hvor den er nå fram til at alle har mottatt emisjonsaksjene de har tegnet. Samtidig er det ikke lenge til vi ser Q4. Jeg tror Q4 blir litt samme som Q3 med positivt resultat og bedring på bunnlinjen.

Ny egenkapital og refinansiering av gjeld samt 100% eierskap av Axactor Invest betyr mye for aksjonærene i Axactor. Men jeg forstår at dette blir komplisert å regne på. Jeg prøver å legge fram den kortsiktige effekten av grepene som blir gjort i en spiselig versjon.

Gjennom refinansieringen har Axactor forbedret økonomien sin, samtidig har de fjernet hovedkilden til kompleksiteten med samarbeidet til J.F. Han sitter nå som eier i samme båt som oss andre aksjonærer. Prisen er at han har fått en større eierandel, og et pliktbud på kjøpet. MEN, vi aksjonærer har fått bedre struktur, 100% eierskap i Axactor Invest, vi har ny egenkapital på ca EUR 50m og selskapet er oppkapitalisert. Husk at overdragelsen av Axactor insvest vill føre til et bedre resultat i Q1 på EPC, siden den bokførte verdien på Axactor invest er på 55 mil euro, mens Fredriksen fikk aksjer for 37 mil euro for Axactor invest. Differansen er på 16-17 mil euro i favør til oss aksjonærer her.

Nå er reparasjonsemisjonen fulltegnet, og mer til. Begge emisjoner til NOK 8 per aksje er i boks!

Refinansiering av RCF og obligasjon på EUR 200m, vil gi 70bp lavere kostnad på RCF og samme kostnad for obligasjon. Axactor har ingen større gjeldsforpliktelser før 2024 (dette i seg selv skaper et solid fundament i et kommende bullmarket)

Kort sagt:

Axactor vil øke sin investeringskapasitet med 30-50% i 2021-22e, uten å måtte ta opp ny gjeld utover eksisterende fasiliteter.

Estimatene mine framover er ganske like de som ABG la frem i sin analyse. Kan ta med de tallene her:

EBITDA marginen øker fra 32% i 2019 (2020 var covid-preget) til 40% 2021 og 46% i 2022.

I mil EUR tilsvarer det:

EBITDA

2019 (92,140 mil EUR)
2020 (40,733 mil EUR)
2021 (109,863 mil EUR)
2022 (141,173 mil EUR)

Net profitt

2019 (+20,968 mil Euro) Ingen nedstegninger

2020 ( -27,098 mil Euro) Nedstegninger

2021 (+36,071 mil Euro) Årets resultat (forsiktig estimert)

2022 (+58,421mil Euro) Framtidens resultat (forsiktig estimert)

Tallene er på den forsiktige siden, og er kun et estimat. Jeg tror fort vi bli overasket på den positive siden.

De største aksjonærene har økt beholdningen og sitter rolig i denne båten!

Lykke til!

7 Likes

Fantastisk innlegg. Tusen takk

Bare hyggelig!

Tusen takk for godt detaljert oversikt hvilken vei selskapet er på vei mot 2024.

Dette er det desiderte beste forumet, slår xtra investor og Hegnar media rett ned i støvlene

Lykke til du også Kvatro

1 Like

Axactor SE - Acceptances received under mandatory offer

Axactor SE - Acceptances received under mandatory offer

Rykende fersk fra DNB
AXACTOR
Things in place for ramp-up
With added investment capacity and extended debt
maturities, we find Axactor well placed to take part in the
coming NPL up-cycle. We expect a continued pick-up in
gross revenue generation in Q4 (EUR88m), and EBIT of
EUR21m. We have raised our 2021–2022e EBIT by ~0–
2%, while reiterating our BUY and NOK13 target price,
implying an attractive 7.5x 2022e P/E, in our view.

4 Likes

Axactor SE – Final result of the subsequent offering

Betalingsdatoen på tegningsretter har blitt forskjøvet til 25 februar.
Stemmer ikke det?

Det stemmer.

1 Like

Godt at Axactor er fullfinansiert frem til 2024.forstår virkelig ikke Genova funds som har 2.97 mill aksjer short.bare 40 øre ned til super sterk støtte, Tror de virkelig at de som har tegnet seg skal selge disse med snarlig gevinst. Selskapet gjorde dette for at ikke aksjonærene ikke skal bli utvannet. Da vil jeg tro at disse er langsiktige.