Meget svakt dessverre, her blir det kursnedgang så det suser. Veldig lave porteføljekjøp også, hvilket ikke akkurat styrker gevinstmulighetene fremover. Dog må det lave volumet av porteføljekjøp også sees i et positivt lys, det er tydelig at man ikke lenger kjøper hva som helst og heller konsentrerer seg om god kvalitet. Utfordringen er at konkurrentene synes å gjøre akkurat det samme. Men som sjefen sier, snart må folk begynne å prioritere nedbetaling av gjeld og da kommer resultatene også.
Kjempesmell for inkassogigant: – Folks vilje til å betale gjeld er blitt dårligere
Ned 10% ja, ikke uventet. Denne aksjen er for de tålmodige. Interessant at største aksjonær (Fredriksen) har lastet innpå med aksjer i den senere tid, det bør vel kunne tolkes dithen at det er lysere tider i møte om man har god tid.
Ikke overaskende. Låne penger for å kjøpe råtten gjeld
Det har egentlig vært en god måte å tjene mye penger på. Inkassobransjen er lukrative, bare Axactor som ikke klarer å gå to kvartal på rad i pluss
Jo men så kommmer det flere konkurenter på banen.og råtten gjeld kjøpes til veldig høy pris. Alt vil jo se pent ut i starten av en portefølje. Men etterhvert så man for hentet ut det som er mulig å få ut så vil det jo surne til. Så må man kjøpe ny gjeld for at det skal se ut som butikken går bra.
Kan du belyse oss litt mer rundt prisingen av gjeld?
Axactor velger å vokse innenfor 3pc. Ref. Nylig kjøp av selskap i Italia. Så alt dreier seg ikke om kjøp av NPL
Nei det var nettopp det jeg fant ut ikke var lett for noen år siden når jeg var aksjonær i b2h og axactor. Etterhvert så finner man ut at starten av en gjeldsportefølge så går innkreving som regel ganske greit og alt ser fryd og gammen ud. Så sitter man bare igjen med gjeld som man ikke kommer noen vei med og dette aner jo selvsagt ikke disse selskapene før i siste liten slik at “monstertap” kommer plutselig med jevne mellomrom. Men så kjøper de ny gjeld og alt ser veldig bra ut igjen når de starter innkreving av den. Det går i sykluser.
Personlig håper jeg disse blodsugeren går konk. Hele kreditt bransjen er så pill råtten at de ikke fortjener noe som helst.
Men Acactor har vært veldig forsiktige med kjøp av porteføljer i forhold til sin betydelige kasse og trekkrettigheter, så tviler litt på at de har gått på noen store smeller der. Tror fortsatt dette blir bra fremover, Fredriksen ville neppe lastet opp såpass om han ikke hadde en mening bak det.
Insiden har troa. 100.000 aksjer ja. 300 totalt. Hvor mange har dere?
B2H hadde jo nærmest rekord i innsidekjøp når aksjen kostet 15-20 kroner noen år tilbake.
Men så gikk de igjennom porteføljene en dag og fant ut de like greit måtte ta et tap på en halv milliard…
Du tar opp et viktig tema. Axactor har egentlig mange av de faktorene som man ønsker seg i selskap.
-Insidere som viser at de har troen på selskapet og kjøper aksjer (de fleste er i minus) noe som gjør at ledelsen har personlig interesser av at selskapet gjør det bra
-Lavt priset i forhold til bokført verdi!
-Billigere funding
-Ikke behov for kapital, og godt med kjøpekraft
-Penger på bok, ca 400 millioner kr!
-vokser i størrelse, nylig kjøpt selskapet i Italia som omsatte for 60 mil kr og satt igjen med 9 mil kr etter skatt i 2020 (pandemiens år)
-Gjennomført tiltak for besparelse, noe som allerede er på plass før q4.
Så spørsmålet er vel, klarer de å lykkes i 2022? Med lykkes mener jeg levere positivt resultat i mer en to kvartaler på rad i første omgang!
Penger på bok er bra. Men “bokført verdi” og innkassoselskap må man ta med en klype salt. Den kan være snudd helt aldeles på hodet ved neste kvartal.
Råtten gjeld og bokført verdi må man nesten bare stikke fingeren i været og tippe et tall.
Axactor opplyser om hvordan de har satt opp NPL porteføljene i forhold til prestasjoner i kvartalet. Ligger under “NPL unsecured active forecast versus collection” i alle raporter, her kan mann se hvordan utviklingen må være for at verdien skal stemme. Q3 viser at den var noe under forespeilet. Dette burde kanskje vært kommunisert bedre ut i markedet.
Men det er komplisert å forstå, og ikke for alle.
Det var et retorisk spørsmål!
Bra du har trua, fortsett med det.
Regel nummer 1 i aksjemarkedet: Aldri forelsk seg i en aksje…
Regel nummer 2: Les regel nummer 1 igjen
Det jeg kan si er jo at om selskapet starter å levere positive resultater så er det meget hyggelig priset.
Oppkapalisert med 400 millioner på bok. Trekker vi ifra gjelden på bokførte verdier sitter vi igjen med 4,1 milliarder. Axactor prises til litt over 2,5 milliarder på børs slik det er nå. Det hadde aldri blitt solgt utenfor børs til denne prisen. Egenkapitalandelen er på hele 36%, noe som er ganske mye i et finansselskap .
Kom gjerne med argumenter. Jeg bare ser på tallene