Hehe og jeg som kjøpte litt her i dag
Hva tenker dere om Q2 rapport nå i august? Vil vi begynne å se resultater da inkassoinnkrevning er stadig i økning?
Får håpe på en liten økning, men mtp innsidekjøp tror jeg ikke de kan komme med noen kjempeoverraskelse i positiv forstand. Optimistisk tone og fremtidstro kan vi jo håpe på. Renter og inflasjon er vel det som ligger og spøker andre veien.
Vil tro q2 er på linje med q1. Spørsmålet nå er hvordan rente kostnadene påvirker axactor fremover da de kun har hedget 6% av rentene. Men igjen så vil jo høyere renter også gi mer inntekt og på lang sikt mer jobb for 3PC delen av axactor.
Slik jeg har skjønt det, så vil rentekostnader slå ut kortsiktig på resultatet ja, men kan ikke sammenlignes med de to dårlige årene Axactor har levert til nå.
Hovedårsaken er, og var at selskapet ble for hissig på grøten, med god finansiering så resulterte det i en pengebruk som kan minne om en full sjømann. Merk at de kjøpte for dyre, og for dårlige portoføljer! INGEN makro i værden kan toppe det.
Nå må Axactor vise til at de kan handle portoføljer som gir vekst. Samtidig øker de 3pc, noe som gjerne øker når økonomien strammer seg til.
Bra resultat
Hva skyldes ukens ganske store fall?
Høyt giret, kan bli dyrt?
De er det ja. Og det fant markedet ut først denne uken😅
Er jo nærmest krakk for tiden i vekstaksjer
Såpass kjipt at jeg vurderer sterkt å endre strategi, selge alt og heller overføre et fast større beløp inn i index hver 14 dag fremover
Tenker vi ikke burde blande for mye makro inn. Fordelen av at bankene i langt større grad selger portoføljer til gode priser overgår nok midlertidige rentekostnader.
Og på q2 webcasten nevnte de at de skal prøve å hedge 50% av rentene på gode vilkår fremover, men så det jo heller ikke enorme kostnader ved renteøkning. De betaler 1.9meur per 1% økning i renter sa de, men det blir jo også mer arbeid og høyere inntekter, så tror ikke renter vil påvirke mye negativt i axactor. Og de øker hvor mye porteføljer de skal kjøpe i år, altså det er gode kjøp der ute når de øker investeringsviljen samtidig som makro er som nå. Vesentlig bedre inntekter på de nye porteføljene de kjøper enn hva gjennomsnittet er på nåværende porteføljer i selskapet sier de.
Ja, jeg har nok nevnt det tidligere, men Axactor er et turnaround case, et selskap som har måtte slite med høye priser på portoføljene siden oppstart, og til 2020. De siste to årene har vært mer eller mindre en opprydding i det meste. Men så var det jo dette med å se framover. De har slitt med dårlige portoføljekjøp, eiendom reos, oppstartkostnader osv. Men ser vi på q2 og tar fram kalkulatoren så viser den klare forbedringer, tenk bare på hva det har å si å få ut Reos. Den drar mer i minus en renter for å si det sånn. Også er driften forbedret vesentlig da boken fylles med bedre priser på NPL.
Hva tenker folk om potensialet i axactor? Fredriksen har kjøpt jevnlig siste tiden og nærmer seg vel tvunget budplikt. Er jo også snart en 100 prosent oppside iforhold til siste kursmål på rundt 10 kr
Hadde vært interessant med et foredrag om hva DnB så i Axactor da kursmålet var 50
Folkebanken DnB burde jo ha peiling på bransjen, kan man kreve pengene tilbake ?