Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Axactor (ACR)

Ja, se der, 2023 blir kanskje ikke året for å kjøpe porteføljer. Men som de sier selv så blir det nok bra igjen, og jeg tror de har nok av NPL til å tjene gode penger frem til de kan investere mye igjen. Og når endelig Axactor har snudd driften og kan gå mye opp, syns jeg det er rart at ikke interessen er større i forum.

2 Likes

Opp nesten 25% siste måneden. Virker som det endelig har snudd. Fortsatt ekstremt langt opp til gamle høyder.

1 Like

Bra tall, imponerende EBITDA FY2022: EUR 119m (up 194%)
Aldri vært i nærheten av dette og fortsatt over 4 gangern opp til ATH

1 Like

Men kanskje @pdx kunne fått kursen til å samsvare med børs her?:pray:

2 Likes

Interest Adjustment

Kostnadene på funding går opp!

Er det bra eller dårlig?

Ikke bra, Axactor har mye gjeld som er knyttet opp mot portoføljekjøp.

At banker i USA kollapser er generelt ikke et godt tegn. Men er ikke sikker på at det nødvendigvis er dårlig for Acr.

Hva tenker dere om at flere banker vil selge portoføljer og at det blir et kjøpers marked for selskaper som Axactor. Jeg tror det kan bli letter å kjøpe porteføljer med stor rabatt.

Ser fra aksjonæroversikten at eierposten til Fredriksen / GEVERAN TRADING den siste uken har gått fra 46,6525% til 47,0725% som nå vises i oppdatert aksjonæroverikt.

Noen som vet om økningen skjedd ved kjøp av aksjer i markedet, eller har utlånte aksjer blitt tilbakelevert? Evt hvordan man kan finne ut av dette?

Oversikten fra Finanstilsynet viser ingen short posisjoner i aksjen nå, og har heller ikke vært siden 2021: Details - Short Sale Register

Jeg tenker at det er bra! men at det er usikkert i det korte bilde når det gjelder funding. Lånepåslagene må harmonere med prisene på npl. Får se litt utover hvordan det materialiserer seg for Acr. Men akkurat nå er det for dyrt.

1 Like

Axactor ASA: Annual report 2022

Axactor ASA: Notice to annual general meeting 2023

Interest Adjustment

Har Axactor noen fordel/ulempe av en svak norsk krone? Jeg har en liten lyttepost her nå, og etter godt endt 2022, blir det spennende å se hvordan 2023 har startet.

Teknisk ser Axa også helt ok ut nå. Brutt den nedadgående trenden fra januar ‘20 og testet denne. Stokastisk og RSI er nøytrale.

Vet ikke om de drar noen fordeler i dagens marked? Rentene ødelegger jo finansieringen til nye portoføljer, så nå må de lene seg tilbake på de portoføljene som er kjøpt for dyrt.

Har fulgt selskapet siden 2020, å har enda ikke helt klart å forstå finansieringsstrukturen i Axactor.

1 Like

Obligasjonene på 10+% virker jo kanskje mer fristende enn selve aksjen

Justeres vel opp og ned hver tredje måned: 3m EURIBOR +7.00%

Flytende rente på 10% høres i hvert fall ganske attraktivt ut for meg. Tenker at konkursrisiko er lav med Fredriksen på laget?

1 Like

70 prosent av gjelden forfaller rundt slutten av 2023. Hva må Axactor betale for ny gjeld i dagens marked?

Det siste året har Axactor ligget på 99 prosent inndrivelse, noe som er greit nok, men hvis man har det over lang tid, vil det til slutt måtte skrives ned verdier på porteføljene. Dette har på mange måter vært måten de har driftet på fra oppstarten. Jeg baserte meg på 2019 regnskapet (som hadde pent overskudd) når jeg gjorde mine kalkulasjoner

Men finanstilsynet måtte på banen for å rette opp i feil som var ført i regnskapet o periode.

Legger med noen av punktene som er vesentlige for investorer.

De to feilene tilsynet har identifisert er:

• I Axactors regnskapsføring av forventet kredittap på alle ervervede NPL porteføljer var bruken av data om den nåværende tilstanden og fremtidige makroøkonomiske prognoser utilstrekkelig, og innkrevingsscenarioer som reflekterer ulike utfall ikke anvendt.
  • For en enkelt vesentlig NPL-portefølje var det i beregningen av forventet kredittap i årsregnskapet for 2019 og halvårsregnskapet for første halvår 2020, ikke anvendt forutsetninger som det med rimelighet kan dokumenteres var objektive og sannsynlighetsveide.

«Begge feilene vurderes av Finanstilsynet til å være vesentlige. For førstnevnte feil pålegges Axactor å rette sin fremtidige regnskapspraksis, senest med virkning for årsregnskapet 2022. Som følge av den andre feilen pålegges foretaket å foreta en fornyet måling av forventet kredittap og rette eventuelle vesentlige feil med tilbakevirkende effekt for tidligere perioder», skriver tilsynet.

caset er en lukket boks, å det er vanskelig å regne på fremtidige finansieringskostnader. Kjør gjerne debatt på hva dere tror selskapet må ut med i finansiering?

1 Like