Ingen interesse for Axactor lenger her inne?
Nå når de endelig har snudd driften, favoritt case for min del er turnaround case som Axactor, Soff, Lumi og Elmera Group som jeg enten har tjent veldig gode penger på eller har stor tro på fremover.
Axactor legger frem resultat i morgen og blir spennende å se om de fortsetter den gode trenden de har hatt i 2022, jeg tror de legger frem et greit resultat hvertfall. Markedet viser stor interesse i dag, med høyt volum før resultat legges frem.
Det mest spennende blir om de klarer å øke inntekter samtidig som rente utgiftene øker med 1.8meur per prosent økt rente. Om de klarer å bedre netto resultat fra q3 selv med høyere renter, så er det svært bra og gir tydelig signaler om at driften er veldig positiv nå og fremover.
Tror 2023 blir bra, og kursen kan absolutt dobles neste år om de klarer å levere det jeg tror og håper. Da blir det deilig med utbytte i 2024 også!
Resultatet i for Q4 var sterkt for Axactor! Når det kommer til interesse og diskusjon rundt selskapet så har jeg og meldt meg ut. Det er fordi Axactor har sagt ifra at de ikke er i vekstmodus til markedet i 2023. Rentekostnader har økt såppas at portoføljer blir for dyre iforhold til inndrivelse. Så selskapet setter seg på gjerde og venter på at prisene skal komme ned, samt se ann prisene på funding til selskapet. Axactor har også ambisjoner om å betale utbytte i 2024. Etter 7 år i drift så er vel dette snart på tide.
Tenker diskusjonen blir vel om prisene på npl vil gå ned framover på grunn av rentene.
De sier vel selv at det er attraktive porteføljer å kjøpe der ute. Og det meldes om stor aktivitet i inkasso. Så det ser lyst ut fremover for bransjen. Problemet til Axactor er vel mer at de ikke vil ha mer gjeld på dette tidspunktet da de allerede er i reforhandlinger angående gjeld som skal betales i år. Om de får gode betingelser her vil de være duket for vekst igjen. Og nå har de klart å snu skuta og kan vise til at de har betalingsevne på gjeld og gode marginen på inntektene, selv med høye renter. De har tross alt hedget store deler av porteføljen
Det er ikke attraktive portoføljer målt mot funding cost. Ergo prisene må ned om Axactor skal tilbake i vekstmodus !
Vet du dette? Hvor har du denne informasjonen fra?
Ja, se der, 2023 blir kanskje ikke året for å kjøpe porteføljer. Men som de sier selv så blir det nok bra igjen, og jeg tror de har nok av NPL til å tjene gode penger frem til de kan investere mye igjen. Og når endelig Axactor har snudd driften og kan gå mye opp, syns jeg det er rart at ikke interessen er større i forum.
Opp nesten 25% siste måneden. Virker som det endelig har snudd. Fortsatt ekstremt langt opp til gamle høyder.
Bra tall, imponerende EBITDA FY2022: EUR 119m (up 194%)
Aldri vært i nærheten av dette og fortsatt over 4 gangern opp til ATH
Kostnadene på funding går opp!
Er det bra eller dårlig?
Ikke bra, Axactor har mye gjeld som er knyttet opp mot portoføljekjøp.
At banker i USA kollapser er generelt ikke et godt tegn. Men er ikke sikker på at det nødvendigvis er dårlig for Acr.
Hva tenker dere om at flere banker vil selge portoføljer og at det blir et kjøpers marked for selskaper som Axactor. Jeg tror det kan bli letter å kjøpe porteføljer med stor rabatt.
Ser fra aksjonæroversikten at eierposten til Fredriksen / GEVERAN TRADING den siste uken har gått fra 46,6525% til 47,0725% som nå vises i oppdatert aksjonæroverikt.
Noen som vet om økningen skjedd ved kjøp av aksjer i markedet, eller har utlånte aksjer blitt tilbakelevert? Evt hvordan man kan finne ut av dette?
Oversikten fra Finanstilsynet viser ingen short posisjoner i aksjen nå, og har heller ikke vært siden 2021: Details - Short Sale Register
Jeg tenker at det er bra! men at det er usikkert i det korte bilde når det gjelder funding. Lånepåslagene må harmonere med prisene på npl. Får se litt utover hvordan det materialiserer seg for Acr. Men akkurat nå er det for dyrt.