Har Axactor noen fordel/ulempe av en svak norsk krone? Jeg har en liten lyttepost her nå, og etter godt endt 2022, blir det spennende å se hvordan 2023 har startet.
Teknisk ser Axa også helt ok ut nå. Brutt den nedadgående trenden fra januar ‘20 og testet denne. Stokastisk og RSI er nøytrale.
Vet ikke om de drar noen fordeler i dagens marked? Rentene ødelegger jo finansieringen til nye portoføljer, så nå må de lene seg tilbake på de portoføljene som er kjøpt for dyrt.
Har fulgt selskapet siden 2020, å har enda ikke helt klart å forstå finansieringsstrukturen i Axactor.
Obligasjonene på 10+% virker jo kanskje mer fristende enn selve aksjen
Justeres vel opp og ned hver tredje måned: 3m EURIBOR +7.00%
Flytende rente på 10% høres i hvert fall ganske attraktivt ut for meg. Tenker at konkursrisiko er lav med Fredriksen på laget?
70 prosent av gjelden forfaller rundt slutten av 2023. Hva må Axactor betale for ny gjeld i dagens marked?
Det siste året har Axactor ligget på 99 prosent inndrivelse, noe som er greit nok, men hvis man har det over lang tid, vil det til slutt måtte skrives ned verdier på porteføljene. Dette har på mange måter vært måten de har driftet på fra oppstarten. Jeg baserte meg på 2019 regnskapet (som hadde pent overskudd) når jeg gjorde mine kalkulasjoner
Men finanstilsynet måtte på banen for å rette opp i feil som var ført i regnskapet o periode.
Legger med noen av punktene som er vesentlige for investorer.
De to feilene tilsynet har identifisert er:
- I Axactors regnskapsføring av forventet kredittap på alle ervervede NPL porteføljer var bruken av data om den nåværende tilstanden og fremtidige makroøkonomiske prognoser utilstrekkelig, og innkrevingsscenarioer som reflekterer ulike utfall ikke anvendt.
- For en enkelt vesentlig NPL-portefølje var det i beregningen av forventet kredittap i årsregnskapet for 2019 og halvårsregnskapet for første halvår 2020, ikke anvendt forutsetninger som det med rimelighet kan dokumenteres var objektive og sannsynlighetsveide.
«Begge feilene vurderes av Finanstilsynet til å være vesentlige. For førstnevnte feil pålegges Axactor å rette sin fremtidige regnskapspraksis, senest med virkning for årsregnskapet 2022. Som følge av den andre feilen pålegges foretaket å foreta en fornyet måling av forventet kredittap og rette eventuelle vesentlige feil med tilbakevirkende effekt for tidligere perioder», skriver tilsynet.
caset er en lukket boks, å det er vanskelig å regne på fremtidige finansieringskostnader. Kjør gjerne debatt på hva dere tror selskapet må ut med i finansiering?
Aksjen var opp et tidspunkt 5 % på denne nyheten, men har falt tilbake. Noen tanker om hvorfor?
Kjernen av problemet for sektoren har lenge vært det samme. Det er ingen som vet hva som er riktig verdi på en gjeldsportefølje på noe tidspunkt. En tradisjonell bank kan leve med å ikke vite markedsverdien på lån fordi den skal bare unngå tap. Et inkassoselskap som investerer i dårlige lån må vite verdien av lånene. Det er mye vanskeligere.
Når nettogjelden er såppas høy som den er, og du samtidig får økte rentekostnader på lånene, så er klimaet dårlig for inkasso. Ikke har de mulighet til å kjøpe nye portoføljer for å utnytte det kommende NPL markedet heller, (de sa selv at de skulle ta ned investeringene, ref. Siste q-rapport)
Så hva er planen? Sitte å slite med innbetalingene fra gamle portoføljer som vi vet de har betalt for mye for?
Når tilogmed Intrum som er størst i klassen ikke klarer å få lønnsomhet ut av dagens makro., så klarer ihvertfall ikke Axactor det.
Her må det skje store ting i bransjen for at invisteringscase skal bli attraktivt. Lykkeposeportoføljer som Axactor sitter med er ikke spesielt spennende for markedet, bare se på kursen! Å børsverdien. Utviklingen har vært begredelig i lang tid.
Noen som har noen formening om hvorfor kursen peker nedover her nå på resultatene?
Sektoren er under press, se intrum feks
Det som kom ut av rapporten nå var. 98% collection, bondmarkedet er ikke akkurat billig nå, eller åpent.
kombinasjonen dyr finansiering og forsinkelser i betaling gjør guidingen lite spennende framover.