Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Axactor (ACR)

Ok, mulig de er utløpt, men jeg mener å huske at de kunne forlenges på betingelser. Jeg må sjekke.

Uansett, positivt med så store kjøp. Han legger jevnlig 15-20 mill på bordet her, så tydeligere signal om at han mener aksjen er feilpriset skal man lete lenge etter.

Han vil nok fortsette å øke sakte men sikkert helt til han passerer grensen på 33,33 % som utløser budplikt. Kan kanskje tenkes et bid premium på 15-25 % (litt vanskelig å anslå), så kan være verdt å vurdere en inngang ene og alene grunnet dette.

Hva vinner de med å ta selskapet av børs?

Fredriksen har gjort dette tidligere i Aktiv Kapital, og tjente meeeget godt på denne beslutningen. Du kan lese mer her:

Større frihet i styringen av selskapet når han eier 100%.

Fredriksen slipper å dele ut kakestykker til øvrige aksjonærer. Han spiser hele kaken selv.

Han har gjort dette før. Historien gjentar deg gjerne. Jeg har lastet opp med AXA i dag. Satser på positiv utvikling i det korte bildet og deretter en solid premium, ca 33% når han tar selskapet av børs.

1 Like

De andre store som Tvenge, Endre og Ferd har jo innganger rundt 25. De er jo inne for å tjene penger de også, Storeulv må jo da betale en solid premie for å kunne ta selskapet av børs?

I det tilfellet StoreUlv bestemmer seg for å kjøpe seg opp til budplilten vil kursen stige noe som følge av hans kjøp. La oss si 19 eller 20 koner. Så legger han på 33% budpremie, og vips er vi på 26 kroner.

Det blir frivillig å akseptere. Mange vil kaste kortene og noen vil være med videre. Så kjøper kommer det en melding om at Geveran har kjøpt aksjene til Tvenge, Ferd m.fl. og vips eier han 80-90% av selskapet.

CEO Endre Rangnes selger når Fredriksen sine SELG. Han får nok sin belønning på bakrommet med nye opsjoner etc.

Ingen av JF sine kjøp til nå har jo presset opp kursen. Så er vel utopi å tro at hans kjøp vil presse kursen til 19-20kr.

Samtidig virker det ikke å være behov for å legge på noen budpremie.

Hvordan skal ha få de andre store til å selge hvis han ikke legger på en premie ?

Fortsette å plukke slik han gjør idag?

Virker jo å være nok villige selgere.

Jeg tenker på de andre store topp 20 aksjonærene som Tvenge og Ferd

Med tanke på aksjonærsammensettingen tør jeg påstå du tar feil her. Det er åpenbart de små - altså ikke de store- som selger til Fredriksen. De store har sittet forbilledlig stille.

Absolutt, de store sitter helt stille. Hva er det de vet, hvordan forstår de situasjonen, hva slags info får de fra selskapet? Noe må de vite, en eller annen trygghet som vi småaksjonærer ikke har tilgang til
Faktum er at de har kjøpt stort sett for 25 kr i snitt. Det var såkalt åpenbart billig for 1-2 år siden. Nå koster aksjen 16 samtidig som selskapet har overprestert i forhold til utvikling og husene har kursmål på 40-50 kr
Så eneste grunnen til nedgang er at ulven låner ut det han kjøper til shorting og kjøper billig igjen.

Fundamentalt så går jo selskapet gradvis bedre og bedre kvartal for kvartal, så jeg tror ikke nødvendigvis de får så mye mer info enn andre.

Men selv om det bare går bedre og bedre så raser kursen. Dette er fordi geveran herjer med aksjen av ovennevnte grunner. De andre store skal jo tjene fett til slutt de også med inngangene sine på rundt 25 kr. Hvordan skal det gå seg til, de må jo vite noe

De har tilgang til samme informasjon som oss småaksjonærer. I motsetning til mange tålmodige og engstelige småaksjonærer er de store aksjonærene som ofyest langsiktige og tar denne type kursutvikling med stor ro.

Mange har nok vært bekymret for at AXA kunne oppleve en smell tilsvarende B2H. Men, nå ser man at AXA e langt bedre styrt, har hatt en mer oppegående ledelse og holdt en sunnere profil i sine kalkyler og drift.

AXA vil skinne igjen og alt tyder på at denne omgangen kan komme uventet og brått.

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

1. @Duogdu (1 likes)
  1. @Buffet (1 likes)
  1. @Bingo123 (1 likes)

Resten av topp 10:

1. @SverrO (1 likes)

Gratulerer!

Husokkupanter i Spania er nærmest umulig å få ut, selv via rettsystemet.
Hva skal axactor med over 8000 enheter der nede samt råtten gjeld i dette landet?

Når okkupanter kan bo i boligene gratis, så kan umulig kjøpsinteressen være stor for disse boligene.

1 Like

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

1. @Buffet (2 likes)
  1. @Duogdu (1 likes)
  1. @Bingo123 (1 likes)

Resten av topp 10:

1. @SverrO (1 likes)

Gratulerer!

Kjøpte meg opp her i dag. Fulgt med fra sidelinjen en stund og tror både på bra vekst og at Fredriksen til slutt kjøper opp. Håper dette blir bra :slight_smile: