Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

B2 Impact (B2I)

Hehe, slapper av ja, men ble noen harde dager med kort mellomrom her :joy: Det er jo også dager som dette som gjør at vi får ut de siste nervøse investorene. Så kan være positivt og med slike dager med høy omsetning

Kanskje på tide å kjøpe snart. Har vurdert i noen uker nå, men nå må da vel bunnen være nådd?

Det hjelper jo ikke på at Kina kom med motsvar til USA heller, men nå håper jeg virkelig de har fått alt av dritt frem i lyset.

Og begynner å tenke litt på sine aksjonærer, for mange av de har blødd veldig mye.

Selv har jeg ikke så høyt snitt, så jeg ser ikke på dette som en krise. Men det kunne fint vært unngått :slight_smile:

B2Holding: Kunne ikke gå ut med informasjon tidligere

B2Holding kunne ikke gått ut med informasjonen om at de vil ta netto nedskrivinger på 421 millioner kroner etter en intern gjennomgang før gjennomgangen var ferdig.

Det sier fungerende konsernsjef Erik J. Johnsen til TDN Direkt fredag.

Johnsen sier det var tidligere konsernsjef Olav Dalen Zahl som initierte prosessen, og at han også deltok i den. Gjennomgangen har pågått gjennom juni, juli og august. Zahl gikk av forrige uke, 15. august 2019. Johnsen vil ikke kommentere Zahls avgang noe ytterligere og sier det får bli opp til styret. Styreleder Jon Harald Nordbrekken i B2Holding har ikke besvart TDN Direkts henvendelser fredag.

Johnsen understreker at det var nødvendig å fullføre hele analysen før man gikk ut med informasjon til markedet, og at det kom vesentlige funn mot slutten.

• Man må vente til man har fått hele analyse ferdig, man kan ikke sette to streker under svaret etter en delanalyse, men må ha hele bildet for å kunne komme frem til en sluttsum. Så har det vært kommunisert og jobbet med internt i administrasjonen, og så har det vært en prosess med styret.

Sluttsummen ble såpass høy at det måtte kommuniseres til markedet, sier Johnsen til TDN Direkt.

Han sier den siste biten som kom på plass i gjennomgangen var Kroatia, der en vesentlig del av justeringene ble gjort.

• Kroatia er hovedproblemstillingen, men det har vært noe problemer i Bulgaria og Romania også , sier Johnsen.

Det er verdien av sikrede porteføljer som er skrevet ned, både på grunn av utsatt innkreving og verdijusteringer. Sikrede porteføljer består av lån med sikkerhet i for eksempel eiendom, der B2Holding kan forhandle en betaling med skyldneren eller gå rettens vei.

• Man har vel sett at den juridiske prosessen har tatt lenger tid enn man ventet da vi startet. Tidselementet har hovedsakelig vært det som har forårsaket problemer tidligere, men nå har vi også gjort noen verdijusteringer. Man har feilvurdert enkelte krav på et tidligere tidspunkt, og trodd at man ville få mer igjen , sier han.

Johnsen sier videre at han er klar over at selskapet nå må bygge opp tilliten på ny til markedet.

• Vi skjønner at markedet er skuffet over det som er fremlagt, det er vi også, og vi er nødt til å vise markedet at vi kommer tilbake. Vi har et godt selskap, og fungerer veldig bra på usikrede porteføljer. Det som kom i dag gjør at vil komme tilbake til tidligere nivåer, men vi trenger å bygge tillit i markedet , sier Johnsen.

Carnegie skriver i en rapport fredag at selskapets egenkapitalandel etter nedskrivningen er på 23,5 prosent mot en gjeldsbetingelse på 25 prosent, men at selskapet har fått unntak (waiver) fra sine kreditorer.

• Det er riktig at vi ligger under kravet nå. Kravet er waivet for dette kvartalet, og vi har en god dialog med bankene og en forståelse for at vi vil ligge under kravet i en overgangsperiode , sier Johnsen til TDN Direkt.

nei sant…se bare på aksjekursen,something smells fishy spør du meg…:lying_face:

Frykten er stor i markedet om dagen. Så ingen aksjer ser trygge ut nå. Men et blodbad i aksjekurs som følge av nedskrivinger på hele 421 millioner, da er ikke et tap på et kvartal på 270 millioner så avskrekkende.

Heheh, er vel ingen tvil om at informasjonen har blitt lekket.

til og med estimatene man finner på nettet kan vi se lavere eps i inneværende år…

Heftig sluttauksjon, blir spennende å se hvem som har lagt seg på kjøpern idag. Flere store poster som ble tatt godt imot på slutten av dagen idag.
Men trist utvikling. tar nok noe tid for selskapet å bygge opp tillit igjen.

Lå kjøpsordrer på nesten 800k aksjer 6,375,- ved stenging. Noen som tydligvis ser sitt snitt til en god handel.

Men herrejemini for en utvikling :confounded:

Det er vanlig at Ceo tar ansvar og går når slike ting skjer. Nedskrivinger på 421 millioner så ble resultatet et tap på 270 millioner. Når tapte B2H penger sist? Tap i den størrelse leser man jo om hele tiden på Oslo børs.

"Selvfølgelig gikk Zahl tur rundt Nøklevann. Det blir vel ikke mer folkelig enn det. Han hadde sikkert med seg to brødskiver med leverpostei også. Hadde Zahl sagt han dro for å spille golf på Bogstad etter å ha senket verdien av selskapet med en halv milliard kroner, hadde det jo vært helt ødeleggende for omdømmet til både Zahl og B2Holding.

Men etter dagens resultatvarsel spørs det om ikke Zahl må ta seg et par runder til rundt Nøklevann for å fundere hva han skal jobbe med fremover.

Styreleder Nordbrekken er kanskje ikke helt god på alt han heller, men en karriere som skuespiller kan kanskje være noe?"

Heheh, denne journalisten blir bare mer og mer useriøst. Han er jo nærmest på gråten og helt desperat om Norwegian stiger i kurs og helt i ekstase når NAS-kursen går nedover. Når er det B2H han vil sparke mens de ligger nede :slight_smile:

Vi har vel skrelt av 1 mrd kr siden Zalh gikk av, virker som selgene er gått fra forstanden og kastet alle regneark ut vinduet.

Passer dårlig med at Trump har logget seg inn på Twitter igjen…

Blir dette det første kvartalet i historien at B2H fører tap? Eller de tjente vel penger dette kvartalet også, men nedskrivninger førte til tap.

Klart det er risiko, og klart det kan komme flere skjeletter ut av skapet. Men når det har falt så mye som nå, må man jo gjøre noe for å holde håpet oppe.

Men alle får ta sin egen vurdering, er vel ingen her inne som har anbefalt andre å kjøpe.

Jeg klarer heller ikke se at noen av oss har gitt kjøpsanbefalinger. Men selge seg ut på bunn til shortere gjør jeg ikke. Nordnet med så høy belåningsgrad har nok en del av skylden her. Det kan virkelig sette fart på snøballen.

Jeg blir heller med helt ned, enn å gi bort mine. Får i det minste igjen på skatten…

Men det er min vurdering, så får andre ta sin :slight_smile:

Heheh, nei vi som har kjøpt oss inn de siste ukene har egentlig ikke så mye å klage over. De som deltok i emisjon på 20 kroner eller langsiktige og tålmodige investorer som har sitte helt stille er nok neppe fornøyd. :slight_smile:

Det er vanskelig og kjøpe når frykten herjer som værst, og sånn vil det alltid vær.
Men det er da de gode kjøpene blir gjort! Og det nytter ikke og tenke dag for dag, en må tenke år til år.

1 Like