Dersom du ikke har argumentasjon er det vel ikke noe bedre å holde på med uhemmet baising heller. Alle som kjøper aksjer vet at de kan gå både opp og ned. Synes der er lite hausing i denne tråden, folk prøver etter beste evne å finne saklig informasjon om aksjen, dessverre er ikke det så lett å finne ut av…
Tror vi må vente en god stund før vi sitter med det svaret, så må en hver avgjøre om de ønsker gå inn eller ikke.
Har ikke sett så mye som et regnestykke i denne tråden, ser det ei heller noen andre. Merkelig fenomen å mene noe om utviklingen når man tilsynelatende ikke har snøring på hva selskapets inntjeningsevne eller verdi er…
SS er her inne også ja…
Så du mener et regnestykke er tingen her?
Hvordan mener du at det ville sett du i et slikt selskap?
Du titter innom med jevne mellomrom her og legger igjen noen kommentarer, men usikker hva du vil fram til. Sett gjerne opp et regnestykke ja
Har tidligere sagt det er vanskelig å regne frem, og er derfor heller ikke inne.
Nå har jeg ikke sett hverken P/B eller ROE estimater og det er veldig rart. Virker som folk her bare se på kursen og tror de investerer…
Pe 6 i år. Pe4 for 2020. Det er de mest irrelevante tallene. Grei cashflow. Men vanskelig å ha oversikt. Da den går ut igjen i rykk og napp ved kjøp av gjeld. Det ser ikke akkurat ut som et vanlig selskap
Det er konsensus sine estimater som bare har blitt nedjustert siste 24m… Om man ikke synes denne casen er kompleks så må man være Warren Buffett…
Det er jo ikke noe tvil om at dersom de får skuta tilbake der den var så er det bra avkastning på selskapet på den kursen vi har idag. Problemet er bare at de nå har hatt et feilskjær. Vil alt kollapse? Det er vel på mange måte spørsmålet man sitter igjen med etter feilskjæret. Jeg tror ikke det. Det kan være det tar litt tid før alt er på plass, men de har jo en trackrecord tidligere.
Det har vært diskutert P/B, P/E og ROE over. Men etter et slikt kvartal med nedskrivinger så blir tallene annerledes, mest sannsynlig direkteavkastningen på utbytte også. Så et regnestykke nå blir også det samme som spekulasjon.
Vet ikke om det er meg du svarer her, men de PE tallene var mine, og jeg har brukt lite tid på dem. Hvis konsensus ligger på det samme, så er det skuffende dårlige regnestykker.
Jeg har noen ting jeg har tenkt å se nærmere på. Men cluet her som er negativt er fallende resultater, på til dels økende inntekter (tilsynelatende). Nedskrivingen i Q2 selvsagt. Og at det ikke er en synlig cashflow. (fordi dem kjøper gjeld, hvordan tror du det ser ut i et regnskap??)
kjøpt gjeld er det som gjør dette så håpløst å regne hjem, for det vil være vanskelig å regne hjem hvor fort og hvor mye de klarer å hente inn igjen av kjøpt gjeld. (og gjelden som kjøpes er kjøpt til hvilken rabatt og med hvilken tilhørende risiko?) Her er det kun trackrecord til selskapet og dens ledelse som gjelder og den har fått seg en knekk
Et poeng til, de fik jo og en smekk på fingeren av Børsen for “alternative” rapporteringsmetoder. Nettopp for å synliggjøre dette med kjøpt gjeld. (SSO gjør vel noe av det samme, på grunn av gjeld nå mot fremtidig cashflow) Jeg har ikke sett så mye på dette. Bedre å forstå sammenhengen selv enn at noen drøvtygger maten for deg først
Et siste poeng er jo den nedskrivingen. Den eliminerte mesteparten, minst halvparten av det forventede overskuddet for i år. Og synliggjorde risikoen de sitter på/ikke hadde kontroll på. Veien tilbake kan ta noen år, den kan ta et kvartal. Men det er en nedskriving. Ofte ikke de helt store utslagene på cashflow, så lenge den underliggende driften er den samme.
(i tilfellet B2H mener jeg det er caset, i veldig mange andre selskaper kan lav pris til bok være red flag, med overdrevne verdier i boet, fordi det er assets som ikke generere penger, ja tilogmed suger penger ut av kassa (som i rig))
Det er forsåvidt samme risiko i mange selskaper med med lave marginer / høy gearing eller begge deler. (B2H er høy margin/høy gearing med en god porsjon risiko på margin)
Det får være svar godt nok. En får selv stå til ansvar for sin strategi. 90% gidder ikke se på tallene eller lese et teknisk analyse chart en gang.
Dette er katastrofe-kvartalet til B2H, hvor de har avskrevet verdier i Kroatia, Bulgaria og Romania. Resten av porteføljen er slik jeg forstår det OK. Jeg skjønner ikke at selskapet skal falle så mye i verdi pga av dette… Er det noe annet også?
“These net charges mainly relate to one-off write downs on secured portfolios in Croatia, Bulgaria and Romania,”
Det er spørsmålet…
Har de tatt i nok på avskrivingen så er den billig nok…
Kommer det et dritt kvartal til så faller den videre…
Følger med så får vi se.
Jeg vil tippe at de har dyttet inn alt for å få det unna, det er ikke noe poeng å legge det ut senere med mindre de har prekære behov for å lyve. Nå mener jeg at innsidekjøpene er en form for bekreftelse. Det er ikke insignifikante innsidekjøp, selv om jeg ikke har kunnskap om hvor mye penger kjøperne har å rutte med i hverdagen.
Bra poeng! Jeg har heller ikke kunnskap om de ansattes privatøkonomi. Men det virker som om mange tar det som en selvfølge at alle de ansatte er gode for flere titalls millioner.
De er jo notert på en søppelbørs også da. Er Apple og Amazon ned 0,5% så er det jo full krakk på Oslo børs neste dag samt ytterligere kronesvekkelse.
Så må enhver gjøre opp sin egen mening. Skal en tro denne linken så er det penger på gaten.
https://www.msn.com/nb-no/okonomi/aksjeopplysninger/analyse/osl-b2h/fi-alsrf2
mener også at dette er penger på gaten, men så mente jeg det på 12kr og da😉
“Ved utgangen av fjoråret hadde Egeberg Holding direkte eierskap i Bank Norwegian-eieren Norwegian Finans Holding, B2Holding og Protector. Disse aksjekursene falt henholdsvis 25, 40 og 45 prosent i løpet av 2018.
I tillegg kjøpte Giertsen seg inn i Gaming Innovation Group i 2018, et selskap som falt over 50 prosent det året.”
Man ser stadig at aksjonærer som eier B2H også eier Nofi, Protector, Gig og gjerne Nas og Multiconsult også.
Er det noen som kopierer andre eller er det bare tilfeldig?
Jeg hadde penger investert i ett kapital forvaltnings selskap en stund, det selskapet hadde aksjer i alle de overnevnte selskapene.
Men det er vel snart 2 år siden jeg avsluttet kunde forholdet der…heldigvis
Ja det er en typisk “stenshagen” portefølje. Har også lest blogger hvor disse selskapene går igjen. XXL glemte jeg å tilføre.
Det har vært krakk i samtlige ja!
Ofte lønner det seg å tenke sjøl😉