Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Babyrage`s Strategi Guide

Hva er det vi ser her? Så det lå flere slike charts via google søk, men det lå ingen forklaringer ved.

Det er en relativ analys, eller en “relative valuation”. Du sammenligner ett pris i en tilgang mot en annen. I dette fall Healthcare mot SP500. Slik som i valuta, feks NOK/USD.

Akkurat denne tyder muligens på att vi har en double bottom, og at det er meget mulig man ska posisjonere seg i biotech.

Ahaja, skjønner, da ser det veldig interessant ut det neste halvåret ja :slight_smile:

Kan du ta en vurdering av NANO for oss? Vi er vel forhåpentlig vis i ferd med å forlate “wear out”- fasen?

Wear out er vel forlatt, ta ut 68.40 så er vi jo i gang.

1 Like

Her er mye kompetanse, meninger og vurderinger som jeg setter meget stor pris på. Leser daglig mange tråder på Tekinvestor som supplerer info til min egen vurdering og magefølelse for kjøp av aksjer. Jeg gir skjelden kommentarer av den enkle grunn at jeg vet at dere alle har mye mere kunnskap enn meg i dette forum og er derfor sjeleglad at jeg kan dra nytte av deres kunnskap. Med deres viten og min magefølelse og vurdering ved kjøp ligger jeg på en meget behagelig + faktor.
Spesielt takk til deg Babyrage for dine innspill:)

9 Likes

Litt grafer.

7 Likes

Aggressiv entry i oncopeptides! Hva tenker du om volumet i THQ i dag?

Interessant å lese denne guiden. Noe av det rent psykologiske kan minne om råd jeg selv kom over i boken “Trading in the Zone” av en Mark Douglas. Tilgjengelig som PDF her:

https://optimusmarkets.com/files/Trading_in_the_Zone_Mark_Douglas.pdf

Hjalp ihvertfall meg litt, tror jeg, da jeg kjøpte meg oppover i PCIB fra høsten 2016. Da hadde jeg registrert at kursen hadde beveget seg sidelengs gjennom ganske lang tid og at det så begynte å “skje noe” både med kursen og volumet. Kan ellers bare føye til at det også kan være en tilsvarende tendens til at egoet kommer i veien og hindrer at en raskt fortsetter å kjøpe mer på vei oppover. Viktig å ikke se seg helt blind på den prosentvise gevinsten man allerede har hatt. Leste et sted at Warren Buffett skal ha sagt at amatører har det med å slutte for tidlig å kjøpe.

Avensia hadde nesten 20x normalt volum i dag pga 1 handel på over 9mill SEK, men likevel bare
en prisstigning på 0.8%. Er dette normalt? Hvordan tror du dette vil påvirke kursen de neste dagene?

Kalles en krysning, det skjer hver dag på børsen.
Dvs større aksjeposter skifter hender i en auksjon i ofte mindre likvide aksjer/selskaper.

Ok, takk, ukjent fenomen for meg. Skjedde kl. 1414, fant ikke noe om/når first north har auksjonstider.
Bruker dette å ha noe særlig innvirkning på formasjoner?

5 Likes

Multipelekspansjon er nøkkelen til en eksplosiv kursutvikling i tidig fas, følgt av topline tilvekst på >10 år.

Støtter teorien om att kraftig omsetning, vinst og EPS på noen få kvartal burde være målet om du er ute etter høy vinst i porteføljen. Sammen med lavt antall utliggende aksjer, lavt institusjon eie og høy innsider holdings har du ett vinnende konsept.

Poengen med detta innlegg er i teorien enkel; om du trenger regne for mye på ditt innehav så er selskapet mest sannsynlig for dyr. For å gi ett eksempel;

Mitt største innehav Talkpool vokste i 2017 41%, EPS +300%, lavt antall utliggande aksjer (4.9 millioner), ingen institusjoner, og innsider holdings på 52%. I Q1-18 hade man reden en omsetning på 40% av totala verdien 2017. Matematikken er med andre ord meget enkel; 2018 blir i 99% av tilfellene ett meget bra år for selskapet. Kursen burde følge etter.

Hva er ditt favoritt selskap enligt disse prinsippene?

6 Likes
8 Likes

Kjempetråd med masse godt lesestoff!

Jeg er helt fersk med tanke på aksjemarkedet og vurderer å gjøre et forsøk. Snublet over denne tråden helt tilfeldig.
Holder på å lese boken du anbefalte av Mark Minervini, og har sett videoen som du linket lengre oppe.

Foreløpig har jeg holdt meg til “fiktiv trading” uten noen form for risiko. Men nærmer seg at jeg vil prøve litt med ekte innsats.

Har som regel hatt noen lunde rett på aksjene, men utfordringen har vært for sent inn, eller for liten økning til at det hadde vært verdt det. Har hatt noen greie 4-5% økninger, men i ettertid så ser jeg jo at jeg muligens har oversett noen tegn som jeg burde fått med meg. Men så lenge man lærer så er det jo en fremgang.

Det jeg føler jeg tenger litt tips om er hvordan dere generelt går frem for å finne greie aksjer å ha under oppsikt.

Er det rett og slett å bare male seg igjennom alle aksjetrendene man finner på børsen? Eller er det noen enkle regler jeg kan legge til for å kjapt sortere ut “støy”?

Føler man blir litt “blind” når man sitter og blar igjennom trend etter trend etter trend… :joy::joy:

Takker for alle svar.

2 Likes

Paper trading kan være flott, men ingenting slår the real thing, når følelser og ditt sympatisk nervesystem er igang :wink: mitt beste tips er å bruke litt tid på å finne en strategi som du tror passer deg og din livsstil, og siden starte smått.

Lær av dem som gjort misstak du kommer til å gjøre, det er en snarvei til succe.

3 Likes

Ser flere som har nevnt det, blandt annet Minervini :wink:
Stor interesse å lese strategien ang. swing trades med korte horisonter. Føler det er det som passer meg best, da jeg jobber skift, og har mulighet å følge med litt tettere under handel osv.
Er det korrekt slik jeg har tolket disse trendene her?

Har det noe å si om volumet e positivt større dagen før man eventuelt får en pocket pivot? Og når går man eventuelt inn? Siden man må få bekreftet at volum er større en største negativ volum dag , opp til 10 dager i forkant, så ser jeg for meg kanskje samme dag så snart volum har passert, eller dagen etterpå for å bekrefte trend?

Og når man bekrefter en pocket pivot, er du avhengig av at hele candelsticken ligger over MA 10, eller kan candelstick begynne rett under MA 10, og avslutte godt over MA 10, så lenge de andre faktorene er til stede?

Jeg regner litt med at dette er ting man får litt feeling med etterhvert og at ingenting er sikkert.

Prøver så godt jeg kan å fine en god base/struktur med faste regler osv. Analyserer allerede min papertrading med begrunnelsen jeg gikk inn osv, med en oppfølging med resultat og hva jeg tolket feil, eller overså.

Kan noen forklare meg hva en pocket pivot er :no_mouth: Har sett flere bruke det, men investopedia hadde ikke noe om det så vidt jeg kunne se?