Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Babyrage`s Strategi Guide

God start! Her er noen tips du kan bruke for å lære deg av folk som allerede har gjort dem misstaken:

Handle ikke etter hva andra syns og sier
Bruk en onkelig strategi og hold deg til den
Drit i hva indeks og makro sier, bry deg om antall aksjer som uppfyller dine kriterier
Finnes det ingen bra setups, ikke kjøp.
Cash er også en posisjon, ofte en bra sådan fordi den tillater deg å være helt objektiv
Respektere risken
Efter en korreksjon, kjøp ikke s.k “sucker rallyn” - de holder sjeldent.

1 Like

NEL, NANOV, PENO, NOD, NEXT.

Ikke i nødvendigvis i den rekkefølgen.

2 Likes

Første punkt er allerede dekket, da alle valg jeg har tatt er gjort ene og alene på mine egne beslutninger.
Strategien jobber jeg fremdeles med, da jeg ikke helt har funnet “fotfeste” på hvilke TA indikatoer jeg skal bruke, eller føler fungere bra for meg.
Til de andre tingene så føler jeg at jeg muligens har funnet litt av “roen” da jeg kanskje var litt for mye “på” i begynnelsen, med tanke på å måtte finne noe å handle. Med god research og bra oppsett så kommer vel mulighetene av seg selv etterhvert, uten å måtte “jage” eller “tvinge” seg inn i en handel,

Da jeg har null erfaring fra før, så er det mye ukjente ting å lære seg. Problemet blir vel “filtrere” det som er bra og nyttig info mot det som blir overflødig. Veldig lett å finne info, problemet er om det er relevant for min type strategi/ønsker.

Logger alle trade jeg gjør i et excel med dato, ticker, pris kjøp/salg, trend, dager med aksjen og en notat med grunn for kjøp, observasjon mens jeg har aksjen og tanker rundt salgspunkt. I tilegg tar jeg en screenshot av TA jeg gjør og lagrer i en egen folder med aktuell måned.

Alle tips mottas med takk :slight_smile:

5 Likes

Skulle ønske jeg har hatt din grad av gjennomføringevne. Kudos!

#wyckoffstudy

2008 top

2009 bottom

2015-2016 correction

2018

3 Likes

Nærmer vi oss toppen?

Jag er ikke bear på noen måter frem till vi tar ut februari bunn i indeks. Det som gjør meg smått bearish er att min screener har gått fra 600-700 aksjer per uke frem till nåværende 70. Det sier meg att vi ska ha en korreksjon, hvor stor den blir beror helt på hvordan markedet agerer fremover. Men når sentimentet er choppy slik som den er idag så er en del cash en enkel løsning.

2 Likes

Volumbalansen er ikke helt overbevisande ennå for en topp signal. Vi fikk en overshoot over BC som gav en klar salg signal, men volum balansen i sista korreksjonen er ikke “optimal” for bear. Finnes nok en del supply igjen, men om den absorberes godt så kommer vi nok til å få en re-acc range og en ny push mot highs, de neste 2-3 ukene burde vise retning. Følg med på volumen!

3 Likes

Kan du se et lignende scenario som oktober dippen 2014? Da fikk vi et skikkelig bull run i etterkant. OMXS30 gikk fra 1300 til 1700

Jag har ingen tro på at “history repeats itself”, ny marked, nya tider, nya algoritmer … følger bare volum og pris. Vi får se hva som skjer, jag er meget neutral til markedet nå, 60/40 i favør til bull, kun fordi volumen ikke er overbevisende. Tror dock det finnes mer supply på nedsiden som må absorberes først, og / eller testa februari lows. Men frem till vi tar ut februari lows på høy volum eller jag blir utstopped av mine aksjer så er jag tungt investered.

Hørte også noe interessant for en stund siden. Når disse kjappe korreksjonerne kommer så stenger mange algoritmer av seg som en sikkerhetsåtgjerd, og med tanke på att dette er en algo driven marked blir det interessant å se om nytt kjøptrykk kommer når volaliteten roer seg. Om det stemmer eller ej vet jag ikke - men mange av disse åtgjerdene er inne pga av att vi hatt noen misshappenings siste åren, bl.a februari korreksjonen.

1 Like

THE GAP

Most traders who have been struggling for several years often already know what they should be doing in order to turn their trading around.
– They know they should have a complete trading strategy
– They know they should have well-defined money management rules
– They know they should keep a detailed trading journal and monitor their stats
– They know they should go back and study their mistakes regularly
– …

Yet the reason of their struggle is often simply because they fail to do those things.

There’s a gap between what we want, what we do, and what we should be doing.

STARTING WITH “WHO”

I came across a very interesting concept described in the mind-blowing book “Atomic Habits” by James Clear, concept that made complete and utter sense to me.

We all know that we shouldn’t focus on the goal, but on the process instead.
But why do we often have so much difficulty getting into the process, adopting new behaviors that will allow us to indirectly reach our goals.

It’s because we often start with the questions “what” and “how”, when we should start with the question “who”.

The “what” is the goal with have, such as wanting to reach $1,000,000.
The “how” is the processes and behaviors we need to adopt in order to get there.

But the “who” is what will make the “how” possible, and eventually the “what”, as a result.

WHAT’S THE “WHO”?

The “who” is your identity. It is how you see genuinely see yourself, whom you identify with.
Once your identity is aligned with your goal, the process and all the behavioral changes that come with will become much easier to create and follow.

For example, if you genuinely see yourself as a runner, it will be much easier and even natural to go for regular runs.
If you see yourself as a hard working person, you have less problem putting in hours and hours of work.

In my own case, I lack the motivation of writing new blog posts, because I don’t see myself as a writer.
But I have no problem going for a run since I see myself as a runner.
I have no problem spending hours working on improving my trading as I see myself as a professional trader.
I have problems lying to people because I see myself as someone who is straight forward and genuine.
I have no problems reading new books because I see myself as an avid reader.

DECIDING WHO YOU WANT TO BE

Finding the who is actually quite easy. It’s basically asking yourself the question “Who’s the kind of person that could get the outcome I desire?”. In the case of trading for instance, it could be: “Who is the type of trader that could generate profits consistently?”.
It’d probably be someone consistent and disciplined, someone passionate about the process, someone who reviews his past trades on a regular basis, someone who never exposes herself/himself to a risk of ruin, …

In my own case, there are 4 traders that really inspired me:
– the legendary Jesse Livermore
– Nicolas Darvas (the dancer who made $2M in the 60s)
– Mark Minervini who took 6 long years before starting to make money in the markets and then became a self-made multi-millionaire
– Jesse Stine, the stock trader who turned $46K into $6.8M in 28 months, post dot-com bubble era

Those guys became my idols, my virtual mentors. I knew I wanted to be like them. I studied intensively their methods, and more importantly the way they think.

Mark Minervini spent a lot of time on post-analysis, which is what turned his trading around after years of struggles. So I automatically adopted the habit of doing post-analysis. I didn’t even think about incorporating this new habit which, I understand, can be seen as daunting and cumbersome. My new identity created that new habit.
Jesse Livermore started to make big money when he finally made the switch to longer time frames and let his winners run. So I too found a way to let my winners run.
Nicolas Darvas created a unique method that allowed him to profit big when the market conditions were good, and protect most of his gains when things turned south. So does the strategy I adopted.
Jesse Stine is a contrarian who thinks that there is no edge in following the news and that big shifts in the markets happen when the vast majority is on the same side of the boat. And I adopted the same mindset.

Find who you want to become first, and it’ll become much easier to adopt the behavioral changes needed in order to get closer to that new identity.

THE SHIFT

Don’t ask what monetary goal is possible or how to get there. You should start by asking yourself who you want to become.

By choosing first who you want to be, good behaviors that are aligned with this identity will come more naturally and be easier to integrate into your routine, and in turn, as you accomplish small wins, you’ll start trusting yourself more and more, and this identity will become part of your own identity.

The goal is not to cut your losses, or to let your winners run, or to do regular post-analysis. The goal is to embody the professional trader you want to be, and all those habits will follow suit. And once you get into the habit of doing so, you’ll see yourself more and more as a professional trader.

9 Likes

3 Likes

Urovekkende mange mennesker på tekinvestor som har en vrang syn på børsen idag, og ikke innenfor biotech minst sagt, hvor mange av disse er igjen når børsen skal ned -50%? Kan garantere minoriteten har opplevet bear på forumet. Var smart folkens #RiskManagement

14 Likes

Flere feil man kan gjøre nå som uroen begynner å komme.
Tømme kruttet for tidlig og sitte uten muligheter til å snitte ned/ få bedre inngang. Men også å selge lavt og kjøpe seg inn høyt igjen. Noe jeg frykter mange her kommer til å gjøre ettersom de er forelsket i spesifikke aksjer.

Jeg ser ikke på å være utenfor som en kjempe feil. Da er det som med trading. Du har gått glipp av gevinst, men ikke tapt penger! De kommer flere muligheter.

2 Likes

Summa sumarum: ignore the noise

2 Likes

The magic lines.

Samtlige indeks overextended på oppsiden fra sina magic lines.

OSEBX

OMXS30

Semiconductors

SP500

Hva tenker du om at OMXS30 nå faktisk er på linjen, hva betyr det om den bryter signifikant under?
Resten har et godt stykke igjen.
Men etter dagens fritt fall i USA så vil vel de kanskje begynne nærme seg :open_mouth:

Forventer meg att OMXS30 ska konsolidere rundt februari low som jag nevnte ett par dager siden. Siden vi tok ut flagget på nedsiden har februari low vært i sikte hele veien. Det gjelder samtlige indeks.

Frem til vi faktiskt får en skikkelig close under februari low i måned og/eller deres “magic lines” så er jag i ro. Men under der kan man nok begynne å shorte hver ny lower high.

3 Likes

hva er magic lines?

Vil tro MA200