Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Babyrage`s Strategi Guide

Takk for at du joinet forumet du også! Du har definitivt bidratt med kunnskap som ikke var her før! Personlig har jeg satt stor pris på å lese mye av det du har skrevet siden dette er ting jeg ikke har kunnet selv! Det jeg også liker er at vi trader på mye av de samme prinsippene, gode jobber gjør at man ikke “Må” bli rik på børs, men det handler mest om å utfordre seg selv å bli god på noe man ikke er god på.

Personlig kommer 2018 til å bli mye som 2017, jeg skal bli bedre på det jeg er god på å unngå det jeg er dårlig på. Lange posisjoner i selskaper jeg har god oversikt og mye kunnskap om fremfor korte trader i selskaper jeg ikke kjenner basert på magefølelse. Jeg merker at jeg også lider av det store deler av forumet lider av. Frykten for å gå glipp av gevinst. Og det er kanskje nr 1 grunn til at flere sitter i en aksje LANGT ned. Et par heftige kryptouker viste meg fort at du må ta valg ellers blir du likvidert og det skal jeg jobbe videre med.

Ellers skal jeg søke mer kunnskap, prate mer med folk som kan mer enn meg, og ikke minst prate mer med bedrifter jeg investerer i. Etter å ha hørt et 20minutt foredrag av Arne Fredly så ser jeg at den tanken ikke er så dum.

Takk for bidrag og innsats og håper vi får mange gode diskusjoner i 2018!

14 Likes

Obligatorisk lesning

2 Likes

Hvordan har du laget algoritmen for å filtrere ut aksjene som oppfyller kravene? Og hvor finner du inputen på nordnet som du snakker om lenger ned på den svenske listen?

@Christian - leter etter dataeksport fra Nordnet på Oslo børs og Stocholm. Er ikke i stand til å finne det. Så ut som du fant det i en post tidligere i tråden(?)

@enfame og @Bds1337 jeg begynte på, men lykkes ikke med å få laste ned data for Stockholm børs.

Det siste sporet jeg hadde var:
å bruke en slik url: https://www.nordnet.no/mux/laddaner/historikLaddaner.ctl?isin=SE0005992831&country=Sverige&currency=SEK men da må jeg finne isin osv osv.

Jeg har brukt java-biblioteket ta4j, nedenfor er artifactet for maven. Man trenger ikke eksemplene, men det gjør det litt lettere å forstå hvordan det skal brukes. :slight_smile:

  <dependency>
  	<groupId>org.ta4j</groupId>
  	<artifactId>ta4j-core</artifactId>
  	<version>0.10</version>
  </dependency>
  <dependency>
  	<groupId>org.ta4j</groupId>
  	<artifactId>ta4j-examples</artifactId>
  	<version>0.10</version>
  </dependency>

For oslo børs, så er det relativt greit, du kan bruke netfonds sin download som er svært enkel: http://www.netfonds.no/quotes/paperhistory.php?paper=FUNCOM.OSE&csv_format=txt

3 Likes

@Christian
Takk skal du ha! Skal prøve å få det til men kommer sikkert til å spørre litt. Er ikke så fantastisk god i koding, selv om dette ikke virker så ille :slight_smile:

Har sendt deg pm

Litt komplisert, men man kan muligens hente tickere her

http://www.netfonds.no/quotes/kurs.php?exchange=ST&sec_types=&sectors=&ticks=&table=tab&sort=alphabetic

og skrive et program som henter ISIN her for hver ticker

http://www.netfonds.no/quotes/about.php?paper=AGORA-B.ST

Og så få kursdata fra nordnet fra din link.

Evt få ISIN direkte her, men av en eller annen grunn nekter den å vise ISIN koder fra First North selv når jeg velger det fra menyen

http://www.nasdaqomxnordic.com/shares/listed-companies/stockholm

1 Like

Fantastisk guide Babyrage! :smile: Denne posten er verdt medlemskapet alene, og skal definitivt leses flere ganger!

Kjapt spørsmål. Dersom du kjøper en aksje ved brudd opp og den ender opp med å gå sidelengs derfra, hvor lenge sitter du i aksjen før du bestemmer deg for å selge for å finne en annen mulighet?

4 Likes

Etter en breakout forventer jag meg to ulike scenarion:

  1. Aksjen fortsetter opp
  2. Aksjen har en naturlig pullback på noen dager, eller maks 1-2 uker. Den kan få lov til å rekyler till utbrott nivå, eller 1-3 prosent under. Ikke mer.

Forutsetningen for alternativ to er att denne pull backen skjer på lavere volum. Volymen skal kontrahere og siden ekspandere mens aksjen tar ut ny high.

Oftest venter jag på en pull back for jeg kjøper ett utbrott. Spørs helt hvor lang konsolidering har vært. Dvs, en konsolidering på 5 år er sterkere enn en på 1 år, noen måneder, uker, dager, timer osv. Jo større desto tidligere kjøper jag.

Også viktigt man vet hva en BREAKOUT er, det ska være meget høy volum.

2 Likes

En meget pen utvikling. Eller mer korrekt en formidabel utvikling!

Ved du noe mer om denne Pizza Traderen, hvilken strategi som benyttes osv?
Og hvilke tanker har du gjort deg vedrørende egen strategi for day trading?

Han er day trader, 50-60 handler per dag.

Har nylig startet opp ett day trading konto hvor aksjer kjøpes under dagen og selges før callen. Ingen strategi jag brukt selv då jag er swing trader, men så langt har jag handlet litt under ferien med grei resultat. Kommer handle når jag har tid, så kmr til å bli en del inaktivitet. Men der er mest for å teste noe nytt. Kontoen bruker dog min egne strategi, men på daglig basis.

2 Likes

Her på berget har vi MAVRICK, han har ca 11 000% avkastning siste 3 år!

1 Like

Japp meget dyktig fyr. Lyttet på hans intervju med nordnet. Tror selv day trading hadde passet meg fint, men jag elsker min jobb. Målet i framtiden er kanskje å starte eget og på så vis åpne opp for litt mer trading enn idag. Men så lenge jag er ung og har mulighet å jobbe orker jag ikke sitte hjemme. Swing trading passer meg meget godt.

5 Likes

Ting å huske på #1

10 Likes

La meg presentere årets største misstak hos meg, Xspray.

Satt med kapitalet redo vid IPO tidligere i 2017 og kjøpte inn meg stort etter å ha lest på om selskapet. Blev en skikkelig nedtur og jag tok ett snabbt tap og la aksjen åt siden. Tittet in noen ganger og såg att den pendlet sidelengs. Siste kvartalet kom det mye annet intressant, Integrum bl.a, så jag glemte bort aksjen. Det “kostet” meg nærmere 200%.

Aksjen brøt opp av tidligere high og gav noen skikkelige klare kjøpssignaler under en hel uke! Trots att jag ser på nærmere 500 grafer i uka forsvant denna helt.

Vill dele den her fordi kanskje noen kan lære av mitt misstak. Viss du kjøper en aksje du har lest på om, og har trua på, men den ikke utvikles som du ønsker, la den være litt og ha den under observasjon frem till markedet gir deg en ny sjanse.

5 Likes

Automatiserte verktøy FTW. Har ikke gjort noe mer med verktøyet mitt, så det kjører kun på Oslo Børs og jeg har heller ikke brukt det aktivt.

Har fulgt med på KOG med et halvt øye, og den stakk selvfølgelig når jeg ikke fulgte med:

Av og til når jeg er skikkelig smart, så setter jeg på en kursalarm via sms på en aksje jeg venter på skal bryte opp.
Setter alarmen på et nivå rett over brytningspunkt så jeg slipper en haug med falske sms’er.
Problemet er å være smart ofte nok…

2 Likes

Som siste tidens tradisjon fortsetter vi tilby litt informasjon som finnes der ute. Idag blir det en chart skole på noen av de viktigaste mønstrene man burde lære seg.

Husk att en fundamental analys + en teknisk analys sammen leder till optimalt resultat. Som nevnt oven burde man som investor bruke begge deler for å optimere sine resultat. Fundamentalt sterke aksjer kan alltid oppvise en negativ trend som bare leder till negativa resultat, eller en konsolidering i pris hvor ditt aksje kapital ikke jobber for deg. Se alltid til att dine aksjer jobber for deg og stiger i verdi!

Med hjelp av litt kunskaper innen teknisk analys kan man finne gode entries og formasjoner som er verde å kjøpe. Idag vill jag presentere noen som jag synes har lønnet seg siste åren, og dele litt statistikk fra disse.

High Tight Flag:

HTF

Overall performance rank: 1 out of 23
Break even failure rate: 0%*
Average rise: 69%
Throwback rate: 54%
Percentage meeting price target: 90%

Adam and Eve Double Bottom

Adam-And-Eve-Double-Bottom

Overall performance rank: 8 out of 23
Break even failure rate: 5%
Average rise: 37%
Throwback rate: 59%
Percentage meeting price target: 66%

Head and Shoulder bottom

Testa-e-Spalle-Rovesciato

Overall performance rank: 7 out of 23
Break even failure rate: 3%
Average rise: 38%
Throwback rate: 45%
Percentage meeting price target: 74%

Har også funnet litt informasjon om statistikk gjeldende 10-baggers, alltså aksjer som går over 1000%. Enligt statistikken jag fant gikk man igjennom 947 aksjer, hvorav 163 stykken endte opp som 10-baggers. Man justerere for pris ved en aksje splitt.

  • 41% av aksjer tok 5 år for å gjennomføre
  • 55% av aksjene hadde en start pris under $5, men kun 2% var under $2
  • Aksjen steg som mest første året
  • 77% var small cap.
  • 50% av aksjer hade en P/B på under 1.5
  • Kostnader minket med 60% under tiden opp till 1000% avkastning
  • 35% av gangerne, P/CF under 1.0
  • 91% av aksjer betalte ikke dividends
  • 77% av aksjer hadde en long term skuld
  • Netto vinst, P/E ratio og ROE betydde nesten ingenting (mange av selskapene tjente ikke penger)
  • 53% av aksjer hadde P/S under 1.5
  • 51% av aksjer hadde en ROE under 12%

God helg friends.

Av ren interesse, er det noen som har applisert ovennevnte strategi, og i så fall, hvordan har deres resultat vært? Spør igjen om ett år!

Her er mitt egne resultat siden November i swing porteføljen. Neste update på utviklingen kommer i Desember.

22 Likes

Der satt den! Convinction og size i Plejd etter utbrott av en High Tight flag fikset biffen!

50

@Oivran , I’m coming for you babe

4 Likes

Nice! :clap: