Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Babyrage`s Strategi Guide

Ting å huske på #2

4 Likes

Nettopp! Riskhåndtering, Riskhåndtering og atter riskhåndtering. Chartet viser hvor hardt “egoet” kan ødelegge for deg.

Edit: Såfremt du ikke er Oivran. En flaskepant = årslønn

3 Likes

Her er vel alle bokser ticket av på ODL !?

Tidlig summering av Januar då jag er off imorgen. Måneden får 6/10, meget god start og et skikkelig kjedelig avslutt. Har blitt desto mer trades denne måneden grunnet sykdom, og generellt mer tid til børsen. Ingen større forbedring fra November-Desember.

Januar stenger opp +30.2%, siste 3 mnd 114.39%. Har ikke følt meg bra siste 8-10 dager og trenger nok noen dager fri fra børsen med en god bok ved siden av.

18

10 Likes

Ser rundt på twitter att det svider ordentlig i folks porteføljer idag. Derfor er også en av mina strategier en ekstremt høy risiko håndtering og fokus.

Følg med på makro og indeks, men fremfor allt… underskatta ikke markeds psykologi. Så fort indeks gått -2% hører man overalt att “nu krasjer børsen!!!”. Samma mønster om og om igjen, år etter år. Om en stor nok andel mennesker har samma mentalitet går det ann att forutspå mønstret og agere deretter.

I fredags røyk en del aksjer, og ett kjøp i bear ble handlet. Idag blev ytterligere en del solgt tidlig i callen med +/-.

Swing porteføljen er fint balansert nå med en svært liten andel aksjer og en hedge med bear. De som solgt idag kommer handle tilbake dyrere om en stund.

Lær dere markeds psykologi, og du kommer tjene penger i både ned og oppgang.

31

5 Likes

Synes du har mange gode råd rundt risikohåndtering, så da har jeg endel spørsmål:
Hva er størrelsesforholdet ditt mellom swing og ikke-swing porteføljen? Har du forskjellige kontoer for dette? Eller kjører du på samme konto, så det er lettere å swinge inn i en aksje og ut av en annen? Sist, men ikke minst, hvordan går det med ikke-swing porteføljen?

Swing kontoen er rundt 10% av total EK.

Den er noe dårligere idag, ellers opp 8% i år.
Bruker fortsatt lik strategi som i swing porteføljen, men har hatt rundt 60% likvider siste uken, så kommer høste mere aksjer de kommande dagene da jag ikke tror denne rekylen blir enorm.

Har 3 kontoer akkurat nå. En lengre portefølje som tillemper strategien jag postet her. En swing portfølj, den jag er mest aktiv med. Har større fokus på raskere trades og gevinster på 5-8%, av og till holder jag lengre.

De oppdateringer jag poster her er fra swing porteføljen, ikke den lange. Den tillemper lik strategi men holder gjerne aksjer litt lengre, og planen er att aksjene ska ligge all-in i Fas 2 trender i aksjer jag liker.

57

1 Like

Hvis en aksje er i Fas 2, på investeringskontoen din, selger du da ut hvis den ser svak ut en måned? Eller sitter du med på f.eks. 10% nedgang fra ATH, fordi du har kommet fram til at den skal opp f.eks. 100%?

Eksempel
PCIB endte opp i investeringsporteføljen min etter meldingen før jul. Snitt på 26,7 kr. Den gikk opp til 64 og er nå nede i 50, men jeg er rimelig sikker på at dette bare er en midlertidig nedgang inntil de kommer med melding om at safety-avlesningen for utvidet fase 1 er ok. Problemet mitt er at jeg vet den burde komme mellom februar og juni, men ikke når i den perioden. Jeg er derfor lite interessert i å selge nå. Utfra TA, så tenker jeg at aksjen kan falle helt ned til 42 kr hvis det drøyer.

Formulerte meg litt kort; jag kjøper kun aksjer i Fas II, men jag selger de også utifra min strategi om jag føler det er 1. Abnormal styrka 2. Svakhet eller 3. Mitt stopp ryker. Har ingen planer om å ligge lang i en aksje om jag føler en rekyl er på vei feks. Om jag sitter 10% ned fra ATH er kun om jag allerede er +30-40%. Sikrer alltid gevinst under veien. Men att unnvike nedgang 100% av gangene er umuligt.

Hadde jag personlig suttit i PCIB fra 26.7 - 64 kr hadde jag mest sannsynlig solgt 50-60% av innehavet rundt 100%, og ridit resterende med en trailing stopp. En fundamentalt “grei og fin” aksje kan alltid gå dårlig i perioder. Det er disse periodene man vill unnvike. Å handle på nyheter er generellt vanskelig da den eneste muligheten du har å alltid treffe er med innsider info.

1 Like

Feks, om ett av mine lange innehav får en nyhet og aksjen går opp 20% på en nyhet verdt 5 MSEK, og selskapets verdi øker med 40 MSEK på den nyheten… da er det feks abnormal styrka. Den spiken selger jag hver gang, nesten alltid 100% av innehavet. De spikene er aldrig holdbare.

1 Like

Jeg tradet PCIB en gang tidligere, da solgte jeg til slutt alt, som du sa, oppgangen var “abnormal”. Denne gangen er jeg langt fra sikker på om turen opp til 60kr var abnormal. Det jeg har klart å gjøre av fundamental analyse utfra LOA fra andre kreftmedisiner i ca samme løp gjør at aksjen fortsatt er klart underpriset.

Hvor hadde du satt trailing stop? 10%? 20%?

Sett fra mine øyen så er din trade i PCIB EKSTREMT bra. Kunde jag gjort 100% på trades hadde jag vært pensjonert idag. Personligen er jag glad over 20%. Jag hadde vært meget fornøyd uansett hvordan du vrider og vender på det. Den mentala diskusjonen du har med deg selv om/eller jag gjort sånn er litt uaktuell når man har over 100% gevinst om du spør meg. Da takker man til indeks gudene og sier peace out.

Hmm, med 100% gevinst hadde jag fint klart meg med ett 10% stopp, spesielt om jag var ute med 50-60% av posisjonen.

1 Like

Jeg er nesten enig. Problemet mitt er at jeg kun tradet 5% av beholdningen min, som nå er blitt til 10% og det kommer til å være lenge til jeg finner en tilsvarende god kandidat. Av alle aksjene jeg sitter på, så er PCIB fortsatt den beste kandidaten til å gi meg 100% en gang til…

Det største problemet mitt er egentlig å håndtere taperne mine. Tror jeg skal innføre en regel på max 15% tap før jeg selger meg helt ut. En slik regel hadde ikke kastet meg ut fra noen av vinnerne mine uten at jeg hadde fått mulighet til å kjøpe meg inn igjen til samme eller lavere kurs. Det hadde derimot kastet meg ut av alle taperne mine. Det hadde økt avkastningen min vesentlig totalt sett. Max 15% tap høres kanskje elendig ut, men jeg har funnet nok 100% oppganger til at det burde gi et bra resultat til slutt.

15% høres mye ut. Selv bruker jag denne som jag skrev ovan. Ditt stopp må anpassa etter posisjon størrelse.

4 Likes

Helt enig, men det er snakk om investeringer på 5-10% av porteføljen. Problemet mitt er at jeg har 3(!) slike mini-investeringer som gikk -70% i 2017. Hadde disse “bare” gått -15%, så hadde ting sett veldig pent ut. :stuck_out_tongue:

Som du sier, jeg burde sette mye tightere stop-loss på større posisjoner. Evt bare la være å ta større posisjoner hvis risikoen er stor. Planen med endel av disse mindre posisjonene er å evt øke dem hvis ting går som planlagt. Det funket i PCIB, men ikke i SDS, Seamless eller Fingerprint.

Setter stor pris på at du deler av din egen erfaring. Når det kommer til risikohåndtering, så har jeg mye å lære.

1 Like

No offence, men disse tre selskaper er møkk, ikke rart :stuck_out_tongue:

1 Like

No kidding! :stuck_out_tongue:

Problemet er at jeg ikke syntes de så ut som skrot når jeg gjorde investeringen. SDS/Seamless er det verste rælet jeg har vært med på siden Northland Resources.

Fingerprint kjøpte jeg etter 6-7 mindre innsidekjøp på ca 30 kr. Nå står aksjen i 11 kr og jeg tenker at de har null kontroll. Null! :smiley:

1 Like

Det er en viktig lærdom, du kan jo bare bli bedre herifra! =)

2 Likes

Jeg har allerede gjort en ting riktig. Jeg har ikke økt i hverken Seamless, SDS eller Fingerprint på vei ned. De kan pent få lov til å gi langsiktige tekniske kjøpssignaler før jeg gjør det. Neste gang skal jeg ikke sitte på ned heller. :stuck_out_tongue:

Vent en sekund … eier du de fortsatt? :rofl: CHRISTIAN!!

1 Like