Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Babyrage`s Strategi Guide

Hvis jeg ikke har misforstått noe ang VCP, så er det et mønster jeg faktisk brukte for min første inngang i Starbreeze. Starbreeze hadde noen måneder tidligere sluppet Payday 2 og nøt suksessen av det, men aksjen gikk så inn i et VCP.


Er det rød triangelet noe dere ville karakterisert som VCP?

Stemmer bra Christian. Du må bekrefte VCP mønster med fallande volum under kontraksjonen, og stigende volum vid neste kontraksjon.

VCP står for Volatility Contraction Pattern. Volum er med andra ord nøkkelen, Volum + pris.

Hadde jag selv kjøpt formasjonen hadde jag prøvd finne en tid nær trendtaket (T3-T4) hvor volumet er helt tørket opp. Det betyr entry, med stopp under sista dagers low. I detta fall kom det i tidlig Juli 2014 hvor aksjen hadde noen dager med nest intill 0 volum. Der kan man begynne akkumulere, eventuellt kjøpe seg opp.

Etter jag kjøpt en VCP formasjon bruker jag en close under MA 21 som stopp. Dette skjedde først i September ca 58% opp. Det var en meget høy volum dag hvor aksjen brøt MA 21, men den stengte fortsatt over MA 21, og då rider man.

Det er kjedelig å vente på att disse formasjonen skal gå i mål, men når man først vet man er i innspurten, det er då man skal betta stort. Og det er også her hvor man gjør høyest avkasting.

Selv, om det er mulig, går jag in med 25% kapital. Med andra ord gir en 30-40% gevinst meget god avkastning. Satse stort når du har risk-reward på din side.

5 Likes

Tusen takk for analysen, veldig godt forklart! Jeg har brukt mer eller mindre samme analyse på Stillfront, og den fungerte like bra der.

Det er interessant at for Starbreeze, så kom de fundamentale tegnene allerede i midten av juni 2014 på at Payday 2 kom til å bli en franchise i stedet for et one-hit-wonder. Det slår meg hvordan man gang på gang kan kjøpe aksjer hvor det fundamentale er skikkelig solid og det tekniske ser veldig bra ut, bare man har tålmodighet nok. Aksjen kan da være litt opp fra bunnen, men det er fortsatt flere 100% i potensiell gevinst bare man griper muligheten.

2 Likes

I’m just putting this out there. Gjett hvem han får sine aksje tips ifra nå? Det var Funcom vi skulle kjøpe hva? :smiley: :stuck_out_tongue_closed_eyes::money_mouth_face:

55

3 Likes

Jag følger med aktivt på forumet og ser hva folk tenker og skriver om diverse ting. Jag tenkte dele litt av min egna erfarenhet, og tanker under disse volatila tidene.

Når det er volatilt er det ikke positive eller negativa hendelser/ nyheter du ska agere på. Det er reaksjonen på disse nyhetene du ska agere på. Brexit er ett perfekt eksempel.

Mange forsøker også gjøre så mye på en gang, i ett kort perspektiv, langt perspektiv, på sidelinjen, på short siden. Teknisk analys. Fundamental analys, mengder av indikatorer, streker, screeners, fancy verktøy osv. Når du simplifiserer prosessen og sorterer vekk allt brus så kommer du få mye bedre resultater. Noen tror att mer betyr bedre, det stemmer ikke.

Dette burde du fokusere på:

  1. Kjøp høyt - selg høyere
  2. Gå long en breakout
  3. Gå kort/selg en breakdown
  4. Kvitt deg med tapere
  5. Behold vinnene
  6. Forutsi ikke - reagere

Når du har sortert hvilken aksje du vil eie på fundamental eller teknisk analys, bestem hva din entry er. Når du vet din entry, anpasse din stoppnivå etter din risiko profil og posisjons størrelse. Ha ett pent target i form av en fast nivå, en teknisk hendelse eller dylikt - og bryt ikke disse! Hva som skjer fra dag 1 framåt betyr ingenting, det er brus.

Noen tanker.

18 Likes

Her er en fin summary jag fikk tilsendt av en venn som viser hvor viktigt det er å unngå store tap, og hvorfor man ikke skal være redd for høy turnover i porteføljen. Bildet viser avkasting per antall dager, og hvilken total utvikling din portefølje har på ett år.

Feks ger en avkasting på 2% per uke en total, compounded avkasting på 103% per år.
Synes dette bildet sier mye om hvorfor man skal prøve maksimere sin beholding på 4-6 innehav, med fokus på de innehav som du tror har mest mulighet å gi god avkasting på kort tid.

Dette forklarer også hvorfor VCP teorien er så utrolig viktig, fordi den tillater deg å maksimere din avkasting på kortest tid. For å ta noen eksempel på kun siste ukens avkasting på to forskjellige innehav vi har diskutert i “VCP formasjoner” i en av innsider trådene, Funcom og Antares Pharmaceuticals. Flere innsiders kjøpte begge selskapene, og den siste uken etter sitt tekniske VCP utbrudd gav aksjene 17.50% og 23% respektive på kun 7 dager. Begge har hatt nok god omsetning for att en person med en portefølje på 1 million har kunnet ta en 25-100% posisjon om man så ønsker (synes dock max 25% på grunn av risk management). Som investor hadde man da allerede vært en meget god vei på å avkaste 100% i år.

VCP formasjonen vi har diskutert her på forumet er kun ett verktøy, men jag rekommanderer dere å ta noen av disse reglene jag har nevnt her i forumet på allvor, og forhåpentlig kommer du finne nytt mot til å ikke nøye deg med å slå indeks hvert år.

Uansett hvilken strategi du bruker - se till att din strategi passer din livsstil. Men om du nøyer deg med å slå indeks hvert år så synes jag absolutt du skal prøve legge mer energi i din investerings filosofi.

Til neste gang!

12 Likes

Jeg er kjempefornøyd når jeg slår indeks :wink:

3 Likes

Blir ikkje 2 % per veke, 180% etter 52 veker?
Bilde viser børsdager ikkje veke dager :wink:
Så det blir enda betre.

1 Like

En aksje screener er ett fint verktøy man kan bruke for å finne intressant aksjer. Denne bruker Minervini’s trend template prinsipper, i tillegg til William O’neils CANSLIM + RS template. Med andre ord sorterer system ut automatisk hvilke aksjer som er intressante ur disse perspektiven.

Så om noen lurte på hvorfor jag skriver så mye om feks Talkpool, er det fordi den ligger i 92% percentilen for momentum. Og det er kun momentum som handles :crazy_face:. Andre aksjer som er intressante er feks SwedenCare og Synact Pharma.

For å finne intressante amerikanske aksjer bruker jag FINVIZ enligt samme prinsipper: http://finviz.com

Her er ett eksempel. To amerikanske aksjer sortert ut etter;

Mid-cap or below ($2bn)
Insider holdings: +20%
Gross margin: +50%
0-10% below 52-week high

9 Likes

Hvilken screener bruker du for nordiske aksjer?

Börsdata

4 Likes

Når vi nærmer oss bjørn tider, selv om jag tror vi kommer få en till runde oppover før vi begynner den store nedgangen, er det viktigt å vite hva man burde/kan gjøre for å komma ut levendes.

Under en distribusjons fas, eller topp formasjon så ser vi ofte ett mønster hvor indeks går sidelengs over tid.

Her er feks 2000. Samme mønster såg vi i 2008 og 2015.

Indeks er ikke der heller ennå, tror heller vi er i begynnelsen av en mulig shakeout, følgt av en siste periode oppover. Med andre ord tror jag høsten 2018 blir vendepunktet.

Under og etter en bear trend så vet vi enligt statistiken att de ledende aksjer som snur tidligere enn indeks, og som holder seg sterkt under bear trenden er oftest de aksjer som går best etter.

Finn den ledende sektorn
Finn ut hvilke aksjer som er ledere
Følg deres mønster, og se etter akkumulasjon faser og breakouts.

Eier du aksjer som har tapt mye i verdi på grunn av den høye turbulens på børsen så betyr det i teorien att det er en svak aksje og noe du kanskje skal undviker frem til det ser bedre ut rent tekniskt.

Eie sterke aksjer under denne turbulensen, så kmr du mest sannsynlig komme sterkt tilbake når vi ser neste bein oppover på indeks.

8 Likes

Aksjer som oppfylte kravene etter 20.03.2018 som @babyrage nevner i den første posten. Skal se om jeg får kjørt denne en gang i uka framover
babyrage.pdf (387.8 KB)

AKER.OSE; Buy: 443,50; Buy date 27.3.2018
AKERBP.OSE; Buy: 211,00; Buy date 23.3.2018
BGBIO.OSE; Buy: 42,20; Buy date 28.3.2018
BOR.OSE; Buy: 63,50; Buy date 27.3.2018
DNO.OSE; Buy: 12,59; Buy date 27.3.2018
PGS.OSE; Buy: 24,25; Buy date 28.3.2018
POL.OSE; Buy: 22,00; Buy date 22.3.2018
RAKP.OSE; Buy: 10,00; Buy date 27.3.2018
REACH.OSE; Buy: 2,48; Buy date 28.3.2018
STL.OSE; Buy: 182,20; Buy date 21.3.2018
count: 10

Noe som ikke helt stemmer med algoritmen min, denne skulle nok ikke vært med:

EDIT: sjekka litt, og på akkurat RAKP, så regner den Simple Moving Average feil av en eller annen grunn.

17 Likes

Måneds update fra Mars. Ingen intressant måned.

Average holding day 14 dager
Største gevinster Funcom & Antares, dessverre litt mindre posisjoner og månedens resultat holdes nede av mitt enda nuvarande innehav Talkpool som åkte på en smell ved rapport dagen.

Resultatet kunde vært bedre med onkelig posisjonering, men høy convinction i Talkpool har raderat hele gevinsten i Mars.

Med andre ord finnes det en viktig lærdom av dette.

  1. Selv om du har 83% win/loss ratio kan du fortsatt tape penger
  2. Selv om du har 17% win/loss ratio kan du fortsatt tjene penger

Regner med att det blir meget pent i 2018 uansett, har dobblet opp min posisjon I talkpool nå :zipper_mouth_face::joy:

40

2 Likes

Meget pent! Mer av dette Christian :slight_smile: Klarer du få det til hos svenske børsen?

Fikk det ikke til forrige gang jeg prøvde. Problemer med å få tak i datagrunnlaget

1 Like

Solgt Funcom?

Solgte Funcom for lenge siden. Rundt tiden jag postet en graf om mulig konsolidering i pris, og til min kjennedom er den fortsatt i konsolidering.

1 Like

… da har jeg brukt noen timer på å finne ut av problemet, og det ser rett og slett ut som Netfonds viser feil glidende snitt i grafen! Når jeg sjekker mot investing.com, så stemmer dataene. Regnet ut glidende snitt manuelt utfra dataeksporten til Netfonds, og den viser det samme som investing.com. Kontaktet Netfonds, så får vi se hva problemet er…

2 Likes

5 Likes