Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Babyrage's Challenge 5k - 50k

Interesant, takk for svar! Må gjøre litt mer research før jeg hiver meg inn i dette tror jeg :slight_smile:

2 Likes

Kan legge til litt her anngående, ETPer. Gearede produkter som ETPer er egentlig finansielle produkter laget for at utstederen skal over tid skal tjene penger på “dumme kunder”. Tenker man på at med 2x gearing vil man få dobbelt med profit, er dette kun dersom det underliggende produktet utvikler seg raskt og entydig i en retning. Illusjonen her er at går det riktig vei men mer i bølger kan du også ende opp med tap. Dette fordi BULL og BEAR regnes utifra den daglige utviklingen i det underliggende papiret. Over tid vet utstederen at alle aksjer beveger seg i bølger. Noen dager opp, noen dager ned. I BULL og BEAR dobbelt så kraftig.

Eksempel på utvikling i oljepris sammenliknet med BEAR olje.
---------- -Olje, pris kr ------- %/endring ------ BEAR-Verdi ------- %/Endring
Dag 1 -------- 100kr -------------------------------- 100kr
Dag 2 --------- 97kr ------------- - 3% ------------- 106kr -------------- +6 %
Dag 3 --------- 95kr -------------- -2,06% --------- 110,37kr ---------- +4,12 %
Dag 4 --------- 100kr ------------- +5,26% -------- 98,75kr ----------- -10,53 %
Dag 5 --------- 98kr --------------- - 2% ------------ 102,69kr ---------- +4 %
Dag 6 --------- 92kr ---------------- -6,12% -------- 115,27kr ---------- +12,24%
Prosentvis utvkiling Olje: - 8% BEAT + 15,27%
Dag 7 ----------95kr ---------------- +3,26% ------- 107,75kr ---------- -6,42%
Dag 8 ---------- 97kr ---------------- +2,11% ------- 103,2kr ----------- -4,22%
Dag 9 ---------- 99kr ---------------- +2,07% ------- 98,93 -------------- -4,14%
Prosentvis utvikling Olje: -1% BEAR: -1,07%

Ser du hva som skjer dersom du stopper serien etter fire dager? Oljeprisen er da i null, mens du med BEAR Olje er minus. Fordi oljeprisen svingte litt opp og ned, som den alltid gjør. Fordi du var litt i pluss etter tre dager, betyr det at neste dags utvikling får et desto større utslag.
Ser man etter 8 dager er oljeprisen 3% minus fra utgangspunktet på 100kr. Men du er bare 3 % pluss, ikke 6%. Man har alltså da tatt dobbelt risiko uten å få meravkastning.
Men man kan alltså tjene godt på ETP visst man behersker korttidstrading. Visst ikke blir man flådd.

12 Likes

Veldig god påminnelse/info. Vi burde nesten hatt en egen tråd for å diskutere ETP/ETN’er, strategier osv. Har alltid hatt lyst til å prøve men føler jeg kan langt fra nok om det ennå.

4 Likes

Yep, veldig god info, tusen takk! Alltid noe nytt å lære :blush:

1 Like

Mye god info her ja! Merker at jeg egentlig ikke burde handlet sånt enda. :joy:

1 Like

Noen som gidder å lage et diagram eller noe sånn at vi kan følge de ulike deltakerene ( hvis man kan kalle dem det).

2 Likes

Jag angrer nå att jag ikke holdt min swing gjennom Challenge kontot i Pled Pharma. Men det blev en fin swing i mitt trader konto. Takk før kaffen :rocket::rocket: fokus framover før Challenger kontot er Hamlet Pharma. Gjennom trader kontot ligger Hamlet, AcouSort og litt Realfiction.

Jeg kaster meg også på denne.
Jeg har overført 0,1 BTC (som pr idag har verdi på ca 4400kr) til BitMEX, og skal prøve å trade den opp til 1BTC :slight_smile: Jeg tar ikke kursstigning i betraktning, men mengden BTC skal 10x opp.

2 Likes

Lets gooo

1 Like

Må si att min Hamlet swing ser pen ut! :smiley: Høyre skulder på gang.

1 Like

Jeg får ikke opp noen graf på BitMEX, så får lage en selv :slight_smile:

Tidlig helg update: Steng over 11.60-11.70 og jag er meget positiv mot neste uke. Nå tar jag tidlig helg da fruen nettopp har operert puppene, må passe på henne i helgen :joy:

8 Likes

Da har jeg laget et chart, og begynner på 0.1 BTC :slight_smile:

Jeg gir meg selv MAX ett år, og mulighet til å tryne tidlig - går hardt inn her :wink:

7 Likes

Bitcoin kommer jo til å være på 13000USD ved nyttårskiftet, så detta går lett på ett år!! :stuck_out_tongue:

Jeg kan lage :slight_smile: Men da må folk poste regelmessig hvordan det ligger an! :wink: OK folkens? Bare å kaste seg på bølgen, jeg har MASSE plass i chartet.

1 Like

Her er chartet. Gi meg updates og evt innspill :slight_smile:

9 Likes

Kult! Dere med gearing har en fordel da. Limiterad da jag er på zero konto :wink:

3 Likes

Tja, skal ikke store nedturen før man blir likvidert, så her er det gull eller gråstein :wink:

4 Likes

4969 :confused: hbc tok en hvilepause

5087 kr atm, håper at BULL X8 sertifikatet på NOVO rekylerer opp på mandag.