Noen som har tanker om hvor Tesla kursen skal i morgen? Etter fredagens Twitter-rant skal det bli spennende å se om denne korrigerer opp igjen eller fortsetter ned.
Jeg sitter i hvert fall short Tesla.
Enig at det ser litt surt for oljeprisen pr.dags dato, men oljeprisen er volatil og og de store produsentene (Russland og Saudi) trenger høyere oljepriser og kan strupe på produksjonen kraftig ved behov. Historisk sett er oljeprisen lav kun i kortere perioder siste 20 årene og twitter melding sendte oljeprisen opp 60% her nylig.
Det som vi ser når det gjelder US shale, er at store oil majors tar mer og mer av Permian ,Bakken og Eagle ford. Disse trenger ikke og pumpe non-stop for og opprettholde cash flow pga høy belåning, det er disiplin på disse tre feltene som må komme før vi kan få en stabilitet på supply siden.
Det har også vært under investert i olje de siste 5-6 årene, jeg tror når vi er tilbake i normal tilstand i verdensøkomomien at vi lett ser 70-80$ igjen, men det er mulig første om kanskje 2 år tror jeg.
Det vel derfor vi er i en contango nå, futures makedet handler høyere i fremtiden.
Gode poenger og alltid lurt å se i bakspeilet. History doesn’t repeat, but it rhymes. Den eneste forskjellen fra 1930 og nå, hvis man tenker bare børs, er at vi har QE fra en annen verden. Dette er mulig siden sentralbankene gikk bort fra gullstandarden. Hadde vi ikke hatt den massive pengetrykkingen, ville vi sett en strek rett ned i flere uker, ikke en V-formet rebound.
Men jeg tror dette bare setter opp til enda større problemer lenger frem i tid. Mulig det kan ta noen år, men jeg er ganske trygg på at det gjeldsberget som nå bare har blitt uendelig mye større vil kollapse en vakker dag. Man kan tross alt ikke baile ut selskap som har driftet dårlig, og gi dem konkurransefortrinn mot selskap som har vist måtehold og bygget buffer. Hvor er logikken? Man oppfordrer jo indirekte til skyhøy risiko
Hva skjer når den massive pengetrykkingen fører til inflasjon? Kombinert med massiv arbeidsledighet? Kan det bryte ut borgerkrig i US? Jeg tror ikke det er sannsynlig, men utviklingen er skummel.
Hva skjer i Norge når krona kollapser for alvor? Ikke hvis - NÅR.
Politikerne våre er kriminelt udugelige.
Hva gjør de så kriminalitet mye dårligere enn politikere i andre land?
Jeg snakker ikke om andre land. De får styre seg selv. Men våre politikere er en gjeng historisk udugelige broilere. Erna er den største katastrofen som noengang har rammet Norge.
Skjønner, du har bare bestemt deg for at slik er det…
Synes regjeringen har gjort en god jobb i denne krisen vi nå står i, om eller hva som kunne vært gjort annerledes kan vel diskuteres. Men det svaret spiller egentlig ingen rolle heller, for nå er det jo gjort på denne måten.
På hvilken måte mener du Erna og Co er en krise da og hvem hadde gjort en bedre jobb?
Vi kan snakkes igjen om et par uker og se hvordan ting ligger an da. Du skjønner ikke hva som er i ferd med å skje.
Vennligst oppdater meg?
Er jo en rimelig perfekt storm at Funcom trynet så vanvittig på ambisjonene midt under en finanskrise.
Når åpner markedet for de futurene der?
Ser Buffet presentasjonen på nytt. Ganske påfallende likt kræsjet i 1929-1930 som du påpeker @Smaaspareren - forskjellen er at det tok ca. 8 måned fra 20% oppgang til kræsj.
Nå, med algoer, quantum-computing og hvermannsen som trader har vi jo hatt det raskeste fallet og den raskeste innhentingen i historien
Mener det er ved midnatt
Rødt i morgen, grønt så det synger etter på tirsdag og onsdag.
Det eneste jeg kunne med sikkerhet trekke ut i fra Buffet sin tale var: ligg unna fly og dette har vi ikke opplevd før, så jeg har ikke peiling på hva som kommer til å skje.
Det skal ned, men personlig så tror jeg ikke vi får neste leg down før i juni/juli, Q2.