Hvordan har du tapt masse ved å få 5%? Det er jo mer enn inflasjonen.
Det er halve historien. Den andre er at oljeselskapene selger dollar for å kjøpe kroner for å betale skatt. Det går mao opp i opp.
Enig, men det er fordi en større andel endel av olje-skatt-pengene staten blir brukt innenlands som NOK i stedet for å konvertere dem til EUR/USD for bruk i oljefondet.
Formueskatt pluss at børsen har steget mye mer enn 5% siste 2 år.
Jeg har beholdt kjøpekraften men hadde hatt mer ved å være fullinvestert er riktigere å si
Gått glipp av potensiell gevinst er ikke synonymt med tapt.
Inflasjon≠KPI
Min 8 åring spiser veldig mye, det er liksom både havregrøt, omelett, rundstykker til frokost, men vi spiser lite sukker til hverdags og beveger på oss så da ser det ikke sånn ut. Så kan det også hende at hun ikke er så sulten en dag det er så klart helt greit, men da pleier det bli en mindre porsjon ikke at man hopper over frokosten helt. Tror de fleste i den alderen klarer å styre det selv, et bra prinsipp er at man styrer hvor mye man spiser, men ikke hva man spiser (så klart kan man ta inn forslag og ønskemål som jeg gjør, men det er noen foreldre som propper i barna søtsaker og dårlig mat fordi de ellers ikke spiser noe).
I går lagde jeg sånne ovnsbakte burritos som gikk ned til middag, en variant på denne oppskriften
oppskrift på å slå indeksen?
Oops feil tråd
Høyrentekonto er jo golden risikojustert avkastning akkurat nå.
Jeg tror det er litt naivt å tro at man får en edge på markedet ved å se på befolkningspyramider på nettet. Som om dette skulle være ukjent for Wall Street. Men jeg er vel en av de naive som ikke har skjønt hvordan den virkelige verden fungerer.
Et annet aspekt her er jo at det kan føles litt feil å ta stor risiko med arv. Man taper egentlig ikke på å ha risikofri avkastning. Så lenge man ikke velger feil bank eller noe sånt.
Ved å se på en befolkningspyramide så sier det en god del om the big picture, og mye tyder derfor på at folk i snitt ikke vil få det så mye fetere. At enkeltpersoner kan gjøre det bra uansett forhold er sikkert.
Hvis det skulle bli dårligere tider er det bortimot en naturlov at forskjellene vil øke siden all sparing må tas fra middelklassen.
Samtidig må man få folk til å yte selv om de synes de ikke blir kompensert. Beste måten å gjøre det på er om det er selvforskyldt, dvs at folk har tatt opp så mye gjeld selv at de må stå i hamsterhjulet til de dauer.
Hvis det skulle bli en økende kløft mellom «have and have nots» så er første steg å være på riktig side av kløfta.
Jeg bor i Oslo, og blant folk jeg kjenner i 40 og 50 åra så er det en god del om har net worth på 20-30-40 millioner og oppover, men det er overraskende mange som ligger under 5-6 millioner, pensjonsforpliktelser inkludert!
Fortsetter utviklingen de neste årene slik det har vært siste året vil sistnevnte gruppe fort bli stående på stedet hvil, til tross for at de blir eldre, og selv om de gjør så godt de kan, mens førstnevnte vil fortsette å øke sin andel.
Risiko er at rentene kan falle.
Inflasjonen kan stige.
Marerittet er om formueskatten økes. Da kommer skiktet under dem som allerede har flyttet til å vurdere det samme.
Poenget mitt var at dette er en varslet katastrofe. Og dermed begrenset hva man kan bruke det til i aksjemarkedet.
Finnes det ikke bear etf for oslo lenger?
Hadde vært greit med noe som kan trades på zero
Du kan selge OBXD.
Den interessante delen er at:
Min mistanke er at AI blir som dot com boblen, men det betyr absolutt ikke at AI ikke kommer til å skape verdier, eller formuer. Det betyr bare at de som er med første bølgen vil lide samme skjebne som de som mistet masse penger i Opticom. Tar man en liten recap, så ser man man selvsagt likheter, og ulikheter. Poenget er imidlertid at jeg tror at vinnerne, in the long run, ikke er de som surfer på bølge 1, men de som blir med på bølge 2.
Opticom, som var brikkedelen, gikk bust, mens FAST ble solgt til Microsoft for 6,6 milliarder, FASt ble i perioder vurdert som bedre enn Google.
Så til hva jeg tenker er det “funny part”, og det er at det er ikke demografien på Tekinvestor som vil bli vinnerne, men sønnene, og kanskje døtrene, til TU-skribentene som “kaster vekk tida” på dataspill og nett. For de har en mye bedre forståelse (selv om de ikke vet det selv, og TI-demografien ikke tror det) på hvordan ting løses og hva som er utfordringene, og når lyset går opp for dem, mulighetene på nett om dagen.
Heh, eller tenk på de stakkarene som satset poenget på Amazon, kursen var godt ned i 2002. Det er vinnere og tapere i alle markeder.