Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

Zoom in

1 Like

Begynner å bli luftig prising på enkelte aksjer:

Fra P/E 17 til 54

Kongsberg Gruppen, som historisk sett er blitt priset til rundt 17 ganger inntjening, prises nå til 54 ganger inntjening og 51 ganger estimert inntjening i 2025. Det er mer enn Nvidia og betydelig mer enn Microsoft, Amazon, Apple, Facebook-eier Meta og Google-eier Alphabet.

Ingen kan derimot true Tesla, som prises til 164 ganger inntjening.

– Jeg klarer ikke å regne hjem dette. Selv i et optimistisk scenario, sier Nordeas investeringsdirektør Robert Næss om prisingen av Kongsberg Gruppen.

5 Likes

Spiller ingen rolle så lenge all fondene må ha.

Kongsberg Gruppen er 3. største selskap på Oslo børs, verdt halvparten av Equinor, et selskap med 10 milliarder fat olje- og gassekvivalenter i reserver på norsk sokkel.

3 Likes

Fra Q1 rapporten.

Solid balance sheet and NOK 134.0bn in order backlog, whereof NOK 30.2bn is for delivery in 2025

En oppgang på 6,1mrd på ett kvartal. Ekstrapolert til 24,4mrd/året i økning i ordrebok. Dette er lenge før noen europeiske land er oppe på 5% av GDP på forsvar for å si det sånn…

Fra Q4 2024
image

1 Like

Blir det deflasjon i Sverige i neste måned?

0,2% YoY nå, og lavere enn ventet.

1 Like

Flere og flere land vipper nok over til deflasjon p d d Kina og Sveits

3 Likes

Kommer vel noen rabiate toll-meldinger fra Trumpen etter møtet med Xi :joy:

2 Likes

Jeg glemte at Trump kommer bedre ut av det med kommunister, diktatorer og fascister enn med gamle allierte :thinking:

Trump says he had ‘very good’ call with Xi

4 Likes

Denne var artig, lover godt som det meste annet.

Edit: Legger ved en til, har lurt litt på selv hvor mye vi kan stole på offentlig data derfra i tiden fremover.

4 Likes

Sitat fra 26. april. Traff rimelig bra på disse investeringene. Synd at jeg hadde solgt meg ut med 3/4 av det jeg hadde investert, men tror jeg har hatt ca. 60% fortjeneste på det resterende beløpet på 1,5 måned. Nok en påminnelse om at jeg bør fortsette med å stole på dyktige folk, ikke prøve å være smartere enn jeg er.

1 Like

Hvilken vinner? Jeg tror den grønne

2 Likes

Da må du jo sette en dato for målstreken også da.

Blir alltid bra når wannabe diktatorer blander seg i pengepolitikken :sunglasses:

2 Likes

Erdogan-stilen. Endte jo godt for den Tyrkiske Liren

1 Like

Den tyrkiske økonomien? :thinking:

Nei, den Tyrkiske Liren, valutaen :wink:

1 Like

Poenget mitt er at en svekket valuta ikke nødvendigvis er et stort problem hvis økonomien vokser mer enn valutaen faller.

Opplever du at det er tilfellet for Tyrkia, eller mener du som en generell betraktning?